کد خبر: 306202
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۱:۰۷:۰۰
| |

موسویان:

اروپا به مدت 2 سال از اجرای تعهدات خود سر باز زده است

سیدحسین موسویان ضمن تقبیح اروپا به دلیل عدم اجرای برجام تاکید کرد: اروپا دو سال است که از اجرای تعهدات خود در برجام سر باز زده و باید پاسخگوی رفتار خود باشد.

اروپا به مدت 2 سال از اجرای تعهدات خود سر باز زده است
کد خبر: 306202
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۱:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «سیدحسین موسویان» عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به راشاتودی گفت: ایران تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده و این اروپا است که به جای عمل به تعهدات، ایران را تهدید هم می‌کند؛ در حالی که تعهدات تجاری خود را در این مدت اجرا نکرده است.

او افزود: آمریکا به طور غیرقانونی از برجام خارج شد و قوانین بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت.

او با اشاره به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل 14 بار دردوسال گذشته تایید کرده که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و هیچ قصوری نداشته است.


او تصویب برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل را یادآور شد و گفت: آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه سایر اعضای سازمان ملل را بخاطر اجرای قطعنامه شورای امنیت، مجازات می‌کند که در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است.


موسویان تاکید کرد: در حقیقت با این سیاست، ترامپ بالاترین مرجع سیاسی-امنیتی جهان یعنی سازمان ملل را بی‌اعتبار می‌کند.


موسویان درباره مهلت 60 روزه ایران و آیا ایران بعد از این مهلت، غنی‌سازی را شروع خواهد کرد، گفت: طبق برجام، آمریکا واروپا متعهد شده‌اند که تحریم‌های هسته‌ای را بردارند و تحریم مشابه دیگری تحمیل نکنند. آمریکا با تحریم‌ها علیه ایران، هم تخلف کرده است و هم سایر اعضای سازمان ملل را به‌خاطر اجرای قطعنامه سازمان ملل، مجازات می‌کند.


او تصریح کرد: دو اقدامی که ایران اخیرا تصمیم گرفته، نیز نقض برجام نیست. ایران به کشورهای امضاکننده برجام هشدار داده که برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است و اگرقادر به اجرای آن نیستید، توقع نداشته باشید که ایران برای همیشه به‌طور یکجانبه برجام را اجرا کند.


موسویان درباره استراتژی تیم ب متشکل از بولتون، نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید گفت: هدف جان بولتون روشن است. او متحد گروه تروریستی منافقین بوده و در سخنرانی درنشست سالانه آنها، آرزو کرده که حکومت ایران ساقط شود. نتانیاهو نیز سال‌هاست که تلاش کرده، آمریکا به ایران حمله کند. او عامل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و تعیین سپاه پاسداران ایران بعنوان سازمان تروریستی بوده است.


«محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان و «بن‌زائد» ولیعهد امارات سال‌هاست که آمریکا را برای حمله نظامی به ایران تحت فشار قرار داده‌اند.


او گفت: «جان کری» وزیر خارجه قبلی آمریکا سه بار علنی گفته که در هر ملاقاتی با سعودی ها، اماراتی‌ها، اسرائیلی‌ها از ما می‌واستند که به ایران حمله کنیم.

موسویان با هشدار درباره سناریوهایی که در تلاش است ترامپ را به دام جنگ بکشاند، گفت: عاملین چنین توطئه‌هایی به‌دنبال طراحی حوادثی هستند که تعدادی از سربازان آمریکایی، یا تاسیسات آمریکایی یا تاسیسات متحدین آمریکا مورد حمله قرار گیرد و بلافاصله ایران را متهم کنند تا ترامپ را در وضعیت عملیات نظامی قرار دهند.

منبع: راشاتودی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها