کد خبر: 306281
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۳:۰۵:۰۴
| |

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی:

زمان یازدهمین عرضه نفت در بورس انرژی مشخص شد/ امکان پرداخت از حساب ارزی داخلی برای خریداران نفت

امیر حسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: یازدهمین (دومین مرحله در سال 98) مرحله عرضه نفت در بورس انرژی سه شنبه هفته آینده در رینگ بین المللی بورس انجام خواهد شد.

زمان یازدهمین عرضه نفت در بورس انرژی مشخص شد/ امکان پرداخت از حساب ارزی داخلی برای خریداران نفت
کد خبر: 306281
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۳:۰۵:۰۴

اعتمادآنلاین| امیر حسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به معامله روز گذشته نفت در بورس انرژی گفت: روز گذشته بورس انرژی شاهد اولین عرضه نفت خام سبک در سال 98 بود که این مزایده بدون مشتری خاتمه یافت، عدم وجود مشتری برای خرید نفت در بورس، طبق روال معاملات در سطح بین الملل آن هم در حوزه نفت کاملا طبیعی است.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران با عرضه‌های هفتگی نفت در بورس به دنبال جلب اعتماد مشتریان بورسی است، در واقع ما این اطمینان خاطر را به خریداران داخلی و حتی خارجی می‌دهیم که این عرضه‌ها به طور منظم هر هفته صورت می‌گیرد. با ایجاد این اطمینان قطعا بازار بورس انرژی هم مانند سایر معاملات بورسی رونق می‌گیرد.

تبیانیان با اشاره به ایجاد جذابیت‌های جدید برای خریداران نفت از بورس، بیان کرد: شیوه نامه جدید وزارت نفت برای فروش نفت در بورس انرژی شامل تغییرات عمده‌ای بود، به طور مثال امکان حمل زمینی محموله‌ها از 35 هزار بشکه به یک هزار بشکه تقلیل پیدا کرده است که موجب جذب مشتری در ابعاد خرد هم می‌شود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: موضوع دیگری که معاملات نفتی در بازار سرمایه را جذاب‌تر کرده، تغییر شیوه قیمت گذاری این کالاست. در واقع نوع قیمت گذاری و قرارداد‌ها بیش‌ترین شباهت را نسبت به قرارداد‌های خارج از بورس پیدا کرده اند.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران مفاد قرار دادهایش را با اصلاح ساختار به استاندارد‌های جهانی رسانده است تا کمترین ریسک متوجه خریداران محموله‌های نفتی شود. سایر مفاد شیوه نامه به حالت قبل باقی مانده است و مانند گذشته خریداران باید 6 درصد از قیمت محموله را به صورت پیش پرداخت بپردازند و مابقی را به صورت نقدی و اعتباری پس از تحویل محموله پرداخت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: فروش نفت در بورس یک مکانیزم و روند جدید در بازار سرمایه است و نباید انتظار وجود خریدار در هر عرضه را مانند سایر نماد‌های بورسی، داشت چرا که مشتریان آن نیز به علت تسویه حساب‌ها برای خرید محتاط‌تر عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار روز به روز بهتر و با روند مثبتی دنبال می‌شود به طور مثال امسال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه امکان پرداخت ارزی مشتریان در حساب ارزی داخلی را برای شرکت ملی نفت ایران فراهم کرده است که در نوع خود بی سابقه است. زیرا در گذشته برای پرداخت ارزی باید خارج از سیستم بورس به صورت نقدی این مبالغ را دریافت می‌کردیم.

تبیانیان در پایان گفت: دومین مرحله عرضه نفت سنگین در رینگ بین المللی بورس انرژی سه شنبه هفته آینده انجام می‌شود، این عرضه‌ها روند خوبی را طی کرده و امیدواریم نفت در بورس به عنوان بهترین معاملات بورسی در امسال انتخاب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها