کد خبر: 307372
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۶:۵۰:۰۰
| |

گزارش آماری «اعتمادآنلاین» از آخرین انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم؛

امیدی‌ها ناکام شدند/ زنان و اهل سنت از انتخابات هیات‌رئیسه سهمی نداشتند/ سهم برابر فراکسیون‌های سیاسی از نظر تعداد کرسی‌ها در هیات‌رئیسه مجلس

انتخابات هیات رئیسه مجلس تنها با یک تغییر به پایان رسید. امیدی‌ها که چشم به ریاست مجلس داشتند ناکام ماندند. علی مطهری از نایب‌رئیسی باز ماند و عبدالرضا مصری، عضو فراکسیون ولایی، جایگزین او شد.

امیدی‌ها ناکام شدند/ زنان و اهل سنت از انتخابات هیات‌رئیسه سهمی نداشتند/ سهم برابر فراکسیون‌های سیاسی از نظر تعداد کرسی‌ها در هیات‌رئیسه مجلس
کد خبر: 307372
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم امروز در حالی برگزار شد که فراکسیون‌های سیاسی مجلس تمام تلاش خود را برای تصاحب کرسی‌های بیشتر در هیات رئیسه انجام داده بودند. حتی علی لاریجانی صبح امروز به همراه چند تن از اعضای دو فراکسیون مستقلین و ولایی ها جلسه ای را برگزار کرد.

از ساعت 09:05 که جلسه امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد بازار لابی‌ها و رایزنی‌ها همچنان داغ بود و اکثر نمایندگان پشت میز خود نبودند. همین امر موجب تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس هم شد. اما لابی‌ها همچنان ادامه داشت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات‌رئیسه مجلس دستور جلسه را قرائت کرد و با اعلام تغییر آن انتخابات هیات‌رئیسه را به عنوان اولین دستور کار مجلس عنوان کرد. سپس اسامی کاندیداها برای ریاست مجلس را قرائت شد؛ علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محمدجواد ابطحی. اما پیش از خواندن اسامی کاندیداهای ریاست تعدادی از نمایندگان نام «لاریجانی» و عده‌ای هم اسم «عارف» را فریاد می‌زدند.

محمدجواد ابطحی اگرچه پیش از این و در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفته بود که برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شود اما به نظر می‌رسید که انتخابات هیات‌رئیسه تنها دو کاندیدا داشته باشد؛ عارف و لاریجانی. اما رقابت اصلی میان عارف و لاریجانی بود و در نهایت و با ائتلاف میان مستقلین و ولایی‌ها علی لاریجانی با 155 رای رئیس ماند.

محمدرضا عارف تاکنون در سه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شرکت کرده است. در دوره اول و سال آغازین مجلس دهم توانسته بود 103 رای کسب کند. اما تعداد آرای او در اجلاسیه سوم و دومین باری که برای انتخابات ریاست مجلس کاندیدا شده بود در دور اول به 114 و در دور دوم به 123 رای افزایش یافت.

اگر 114 رایی که کاندیدای امیدی‌ها در دور اول انتخابات هیات رئیسه کسب کرده بود را رای امیدی‌ها به عارف بدانیم او در سال آخر 9 رای کاهش داشت و احتمالا یا 9 عضو فراکسیون امید به علی لاریجانی رای دادند و یا اینکه 9 اصولگرایی که در دور دوم انتخابات ریاست‌مجلس در سال گذشته عارف را بر لاریجانی ترجیح دادند امسال به او رای ندادند.

در مجموع 5 رای باطله اعلام شد که بر یکی از این کارت ها نوشته شده بود قاضی پور و 4 کارت دیگر هم خط خورده بود.

هیچ؛ سهم زنان و اهل سنت از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی که زنان و اهل سنت در آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم هر کدام دو کاندیدا داشتند، اما هیچ کدام نتوانستند کرسی از هیات رئیسه را تصاحب کنند.

فاطمه سعیدی و سمیه محمودی دو کاندیدای زن از سوی دو فراکسیون امید و مستقلین برای کرسی دبیری مجلس بودند اما هیچ کدام از آنها نتوانستند کرسی دبیری را تصاحب کنند. فاطمه سعیدی با 79 رای و سمیه محمودی با 83 رای از این رقابت باز ماندند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی و رسول خضری دو کاندیدای اهل سنت از فراکسیون‌های امید و مستقلین هم ناکام ماندند و نتوانستند کرسی هیات رئیسه مجلس را از آن خود کنند.

سهم برابر فراکسیون‌های سیاسی از نظر تعداد کرسی ها هیات رئیسه مجلس

تا پیش از این فراکسیون امید سهم بیشتری از هیات رئیسه مجلس داشت و کمترین کرسی متعلق به فراکسیون ولایی مجلس بود اما با پایان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس امیدی ها یک کرسی را از دست دادند و ولایی‌ها آن را تصاحب کردند.

امیدی‌ها در اجلاسیه سوم توانسته بودند 5 کرسی را از آن خود کنند؛ دو نایب رئیس مجلس و 3 دبیر هیات رئیسه مجلس عضو فراکسیون امید بودند. مستقلین هم 4 کرسی را تصاحب کردند؛ ریاست مجلس، دو کرسی ناظری مجلس و یک کرسی دبیر. ولایی‌ها توانسته بودند دو کرسی دبیری و یک کرسی ناظر مجلس را تصاحب کنند.

اما در اجلاسیه چهارم، با ائتلاف مستقلین و ولایی‌ها علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس باز ماند و عبدالرضا مصری، عضو فراکسیون ولایی مجلس، بر صندلی نایب‌رئیسی تکیه زد.

علی مطهری ناکام از نایب‌رئیسی

حذف علی مطهری از نایب رئیسی پیش از این هم محتمل بود. علی مطهری در اجلاسیه سوم تنها 9 رای با عبدالرضا مصری برای تصاحب کرسی نایب‌رئیسی فاصله داشت. او در این رقابت توانست 143 رای کسب کند و مصری با کسب 134 رای کرسی نایب رئیسی را از دست بدهد.

امروز در اجلاسیه چهارم علی مطهری 128 رای کسب کرد و عبدالرضا مصری با 143 رای، نایب‌رئیس دوم شد. مستقلین که آرای خود را در سبد ولایی‌ها انداختند علی مطهری را فدای ریاست علی لاریجانی کردند.

تنها یک تغییر در هیات رئیسه مجلس

دبیران و ناظران هیات رئیسه مجلس در سمت خود ابقا شدند، علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس و مسعود پزشکیان هم در جایگاه نایب‌رئیسی ابقا شدند. بنابراین هیات‌رئیسه سال چهارم نسبت به سال سوم تنها یک تغییر داشت و آن هم حذف مطهری از نایب رئیسی و جایگزینی‌اش با عبدالرضا مصری بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها