کد خبر: 308361
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۲۲:۰۰:۰۰
| |

واکنش‌ها به اصلاح قانون اساسی

رهبر انقلاب در خصوص ایده «نظام پارلمانی» فرمودند: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه امروز رسیدیم، چرا که مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.

حجم ویدیو: 3.11M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45 دانلود ویدیو
کد خبر: 308361
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۲۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مجلس (7 خرداد 1398): نمایندگان درخواستی را مبنی بر بازنگری در قانون برای ارائه به مقام معظم رهبری تهیه کرده‌اند که تاکنون به امضای 150 نماینده رسیده است. در موضوع تشکیل دولت بر مبنای نظام پارلمانی، مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص داد که مشکلات آن کمتر از نظام ریاستی نخواهد بود و بر همین اساس این مورد را در متن نامه حل و حذف کردیم. اگر 200 تا 250 نماینده آن را امضا کنند، خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌‌شود.

رهبر انقلاب (اول خرداد 1398): ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد، البته در همه کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل، و نواقص و خلأهای آنها برطرف می‌شود ؛ همانند اینکه در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت، اما امروز وجود دارد.

ایشان در خصوص ایده «نظام پارلمانی» گفتند: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه امروز رسیدیم، چرا که مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.

یوسفیان‌ملا (6 خردادماه 1398): بنده به همراه جمعی از نمایندگان مدت‌ها قبل این نامه را تهیه و تدوین کردیم. این نامه به تغییر نظام ریاستی به پرالمانی اختصاص داشت . پس از اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی و بررسی‌های صورت‌گرفته، متوجه شدیم ممکن است تغییر نظام به پارلمانی آسیب‌هایی برای کشور داشته باشد و لذا نامه خود را مسکوت گذاشتیم و آن را پیگیری نخواهیم کرد.

علی مطهری، نماینده تهران (16 بهمن 1397): با توجه به تجربه‌ای که از سال 68 یعنی زمان بازنگری در قانون اساسی تا به امروز داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که در موادی از قانون اساسی کاستی‌هایی وجود دارد که باید اصلاح شود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان (29 بهمن 1397): همان‌طور که اصلاح یک قانون اساسی بنا بر اقتضائات زمان از الزامات است، اصلاح بی‌مورد نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. صرف گذشت زمان دلیلی تام برای تغییر قانون اساسی نیست.

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران (18 اردیبهشت 1398): در حال آماده‌سازی طرحی تحت عنوان جمهوریت سوم هستیم که همان درخواست بازنگری در قانون اساسی از رهبری است. این طرح قرار است در قالب نامه‎ای برای رهبری فرستاده شود. مقدمات این نامه انجام شده و تا خردادماه نهایی خواهد شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس (19 اسفند 1397): این مساله امروز ما نیست. آیا الان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده می‌شود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها