کد خبر: 309697
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۶ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد؛

نتانیاهو در حد فاصل صعود و سقوط

آیا بنیامین نتانیاهو در فاصله بهشت و دوزخ سیاسی خود قرار دارد؟

نتانیاهو در حد فاصل صعود و سقوط
کد خبر: 309697
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۶ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا بنیامین نتانیاهو در فاصله بهشت و دوزخ سیاسی خود قرار دارد؟ آیا او می‌تواند با انحلال مجدد کنست و تجدید انتخابات به یکه‌تاز صحنه انتخابات تبدیل شود یا این بار شرط‌بندی‌اش با شکست مفتضحانه‌ای تکمیل و نه تنها منجر به پایان حضور سیاسی‌اش می‌شود که او را با داشتن چند پرونده فساد، برای سال‌ها پشت میله‌های زندان نگه می‌دارد؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، انحلال کنست یکی از ابزارهای رهبران احزاب بزرگ اسرائیلی برای فرار از فشار احزاب کوچک‌تر یا افکار عمومی جامعه است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، با توجه به دوقطبی شدن انتخابات بین لیکود و حزب آبی‌سفید در آخرین انتخابات برگزارشده (61 کرسی لیکود و 60 کرسی آبی‌سفید)، نتانیاهو برای کسب کرسی‌های لازم جهت قرار گرفتن در راس کابینه مجبور است با شماری از احزاب کوچک وارد مذاکره شود و شاید امتیازاتی بالاتر از حجم سیاسی‌شان به آنها بدهد، مساله‌ای که شاید به مذاق نتانیاهو چندان خوش نیاید.

هدف دیگر این اقدام کند کردن روند حضور نتانیاهو در دادگاه است. نتانیاهو از هر ترفندی در جهت خرید وقت برای دور ماندن از محاکمه در پرونده‌های فساد خود استفاده می‌کند، این امر کاملاً از اظهارات «بنی گانتس» رهبر حزب آبی‌سفید پس از اعلام انحلال کنست مشهود بود؛ گانتس در آنجا نتانیاهو را متهم کرد که کشور را به سوی انتخابات جدیدی می‌برد چون فقط می‌خواهد وارد یک روند قضایی نشود.

در عین حال نباید از حقیقت دیگری نیز در این‌باره غافل ماند: حقیقت ناهمگونی ساختار جامعه اسرائیل که باعث می‌شود منافع ساختارهای تشکیل‌دهنده این جامعه نه تنها با یکدیگر متفاوت باشند بلکه حتی در تضاد با هم عمل کنند.

یکی از شاخص‌های تضاد، مساله خدمت سربازی حریدی‌ها، یهودیان مذهب‌گرای افراطی، است.

سال‌ها این گروه از جامعه اسرائیلی با وجود بهره‌مندی از تمامی امکانات رژیم صهیونیستی، در سایه وعده دیوید بن گوریون در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی- که برای افزایش جمعیت صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی آنها را با امتیاز انجام ندادن خدمت نظامی به این منطقه کشاند- حاضر نیستند در ارتش شرکت کنند، اما امروزه با توجه به چالش‌های بزرگ پیش روی این رژیم، جریان‌های سکولار خواستار حضور برابر این افراد در ساختار ارتش یا قطع تمامی امتیازات آنها شده‌اند.

این اختلاف دیدگاه امروز نه تنها به گره کور تشکیل کابینه نتانیاهو تبدیل شده، بلکه کل جامعه اسرائیل را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

احزاب کوچک حریدیم حضور خود را در ساختار کابینه نتانیاهو صرفاً به عدم تصویب قانون خدمت الزامی حریدی‌ها منوط کرده‌اند، در حالی که جریان‌های ناسیونالیست سکولار اسرائیل همچون حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن یکی از پیش‌شرط‌های خود را برای حضور در ائتلاف کابینه ملزم شدن این گروه دینی به خدمت سربازی اعلام کرده است.

گرچه انحلال کنست از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران فرار نتانیاهو از پرونده‌های فسادهای مالی‌اش است، اما با توجه به نتایج انتخابات قبلی باید منتظر شکل‌گیری کابینه افراطی‌تری در تل‌آویو باشیم. چون با نگاهی به جناح‌بندی‌های سیاسی در این رژیم نه تنها خبری از احزاب چپ واقعی نیست، بلکه اثری از میانه‌روی هم در این رژیم دیده نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها