کد خبر: 310678
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۱:۳۶:۲۷
| |

پور ابراهیمی، در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان امور مالیاتی:

کلیات مالیات بر عایدی بخش مسکن توسط مجلس تصویب شد / برآورد 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی / لایحه مالیات بر ارزش افزوده به‌زودی به صحن علنی می‌رود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که مجلس در زمینه مالیات مصوباتی جدید را در دستور کار قرار داده گفت: موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن توسط مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسیده است.

کلیات مالیات بر عایدی بخش مسکن توسط مجلس تصویب شد / برآورد 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی /  لایحه مالیات بر ارزش افزوده به‌زودی به صحن علنی می‌رود
کد خبر: 310678
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۱:۳۶:۲۷

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود دو سال کار مشترک داشت که کلیات آن در صحن به تصویب رسید و در نهایت برای شور دوم به کمیسیون برگشت و احتمالا فردا جمع بندی خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری دانست و بیان داشت: بخش خصوصی و تعاون از همرهان مجلس در بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند و امیدوارم بزودی در صحن علنی وارد بررسی جزییات قانون شویم.

پورابراهیمی گفت: فرار مالیاتی 30 تا 40 هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود که می‌توان به سمت وصول آن حرکت کرد. موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن نیز در مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسید.

او ادامه داد: در بحث صندوق‌های مکانیزه فروش در شورای نگهبان جلسه ای داشتیم و برخی موارد جزیی و اشکالات آن بزودی رفع خواهد شد و ما اجرای قانون صندوق های فروش را دنبال می‌کنیم.

پور ابراهیمی در زمینه موضوع مالیات بر عملکرد به برخی بررسی‌ها در مجلس اشاره کرد و افزود: بحث نظام جامع مالیاتی و تغییر مالیات ستانی سنتی به هوشمند در طرح جامع مطرح است.

او تصریح کرد: میزان مالیات وصولی کشور می‌تواند به راحتی دو برابر ارقام فعلی شود. هدف از طراحی نظام جامع مالیاتی، حذف مالیات علی الراس و شخص محوری است.در سال 96 و 97 حدود 12 هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی وصول شد که شناسه مالیاتی نداشتند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: هوشمندسازی مالیات ستانی و جلوگیری از ممیز محوری باید دنبال شود. در زمینه مالیات بر عملکرد در نظر است امسال 5 درصد کاهش در راستای حمایت از تولید محقق شود.

پورابراهیمی با اشاره به راه اندازی پایه های جدید مالیاتی گفت: موضوع مالیات بر درآمد خانوارهاست. برای احیای این پایه مالیاتی که در 100 کشور دنیا اجرایی می شود بسیار ساده است.

او در ادامه افزود: این امر می‌تواند فرار مالیاتی را کاهش دهد. ایجاد پایه های جدید مالیاتی امروز یک ضرورت در کشور است و موضوع مالیات بر مجموع درآمد خانوار سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و پیشنهاد این است که می‌توان آن را به عنوان یک پایه مالیاتی اجرا کرد مانند کاری که در زمینه تراکنش‌های بانکی اتفاق افتاد و به راحتی می‌توان آن را اجرایی کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مجموع اقداماتی که عنوان شد، می‌تواند رویکرد جدیدی را در سازمان مالیاتی ایجاد و به ارتقا جایگاه نظام مالیاتی منجر شود. یکی از مباحث تحریم ها این است که درآمد کشور را کاهش دهد و نظام مالیاتی می‌تواند در راستای کاهش درآمدهای نفتی وارد شده و به اقتدار کشور در مقابله با تحریم ها کمک کند؛ در حال حاضر دولت 3 ماه از فرصت 4 ماهه ای که خواسته بود برای اصلاح بودجه را از دست داده و باید متناسب با مقابله با تحریم ها تنظیم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها