کد خبر: 311760
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۵:۲۳:۱۱
| |

میزان خسارت تاریخی و باستانی سوریه در طول بحران اعلام شد

رئیس اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه اعلام کرد که دستکم 10 هزار منطقه باستانی سوریه در معرض نابودی و غارت قرار گرفته و یک میلیون اثر باستانی از سوریه خارج شده است.

میزان خسارت تاریخی و باستانی سوریه در طول بحران اعلام شد
کد خبر: 311760
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۵:۲۳:۱۱

اعتمادآنلاین| «محمود حمود» رئیس اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه گزارشی از میزان سرقت و قاچاق آثار باستانی این کشور ارائه کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که تا کنون مقدار خسارت واقعی که به آثار باستانی سوریه وارد شده، مشخص نیست؛ زیرا نمی‌توان از همه مواضعی که آثار باستانی به سرقت رفته، دیدن کرد، ولی به یقین، آثار باستانی این کشور آسیب بسیار زیادی متحمل شده است.

حمود به اسپوتنیک گفت که «به خاطر تجاوزات گروه‌های تروریستی مختلف، آثار باستانی سوریه در معرض یک فاجعه بزرگ قرار دارد».

او اعلام کرد که دستکم 10 هزار منطقه باستانی سوریه در معرض نابودی، چپاول و حفاری‌های غیر قانونی قرار گرفته است.

این مسئول سوری با اشاره به اینکه تپه‌های باستانی این کشور «عبارتست از تمدن‌های متوالی که بر روی یکدیگر واقع شده»، اظهار داشت که حفاری‌های غیر قانونی، تمدن سوریه را نابود کرده و گنج‌های آن را به یغما برده است.

حمود با بیان اینکه دستکم یک میلیون اثر باستانی از طریق مرزها به ویژه مرزهای مشترک با ترکیه، اردن و فلسطین اشغالی، از سوریه خارج شده است، اعلام کرد که ساختمان‌های تاریخی و بازارهای قدیمی نیز در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به نقش نظامیان ترکیه در «تخریب آثار باستانی در مناطقی که تحت تسلط آنان قرار دارد»، تصریح کرد که «حفاری‌های مخوفی توسط گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه در سوریه صورت می‌گیرد».

رئیس اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه با اشاره به تخریب مناطق باستانی مانند «تدمر» و معبدهای موجود در آن و برخی آثار باستانی که قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد، تأکید کرد که 16 هزار لوح نوشته شده به خط میخی نیز سرقت شده است.

حمود با اشاره به سرقت بیش از شش هزار اثر باستانی از موزه رقه (که تحت اشغال داعش قرار داشت) اظهار داشت که قسم اعظم این آثار از طریق ترکیه به سایر مناطق جهان فرستاده می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها