کد خبر: 313991
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

وقتی کودکان‌تان تانک می‌خواهند+ فیلم

شرکت DJI، بزرگ‌ترین شرکت پهپادسازی در دنیا، محصول جدید خود را وارد بازار می‌کند: یک روبات تانک. این اسباب‌بازی جدید علاوه بر هیجان بسیار زیادی که تولید می‌کند، با هدف آموزش مکانیک، روباتیک و برنامه‌نویسی برای کودکان تولید شده است.

حجم ویدیو: 17.10M | مدت زمان ویدیو: 00:03:04 دانلود ویدیو
کد خبر: 313991
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شهاب غدیری- دی‌جی‌آی (DJI) بزرگ‌ترین شرکت پهپادسازی جهان به زمین فرود آمده است.

هفته‌نامه بلومبرگ بیزینس (نسخه 17 ژوئن 2019، صفحات 3-22.11 ژوئن) نوشت: شرکت DJI که بیشتر با کوادکوپترهایش شناخته می‌شود، از تانک روباتیک جدیدی رونمایی کرد که به اندازه یک تُستر است. این تانک RoboMaster S1 نام دارد. بدنه آن پلاستیکی-فلزی و مستطیلی‌شکل است. چهار چرخ دارد و برجک پیشکرده آن با داشتن قابلیت چرخ، می‌تواند لیزر یا گلوله‌های پلاستیکی شلیک کند. RoboMaster، برخلاف پهپادهای DJI که می‌توانستند هر کاری از قبیل عکس گرفتن تا کوددهی مزارع را انجام دهند، در عین حال که کارکردی آموزشی دارد یک روبات جنگنده است. همچنین در این اختراع عجیب می‌توانید نحوه سرهم‌بندی قطعات روبات، علم روباتیک و البته نرم‌افزار آن را بیاموزید.

«شو یانگ» یکی از مهندسان ارشد سازنده این روبات می‌گوید: «شما با انجام فرایند مونتاژ، نحوه کارکرد هر قطعه و اصول پشت آن را درک خواهید کرد. ما می‌خواهیم این روبات اسباب‌بازی جذابی باشد که برنامه‌نویسی اولیه و دانش مکانیک را آموزش دهد.» اکنون با ساخته شدن RoboMaster S1 می‌توان بازی‌های مبارزه‌ای خانگی قدیمی را به نحو بسیار جذابی بار دیگر تجربه کرد.

ریشه‌های اولیه ساخت این تانک به مسابقات سالانه RoboMasters شرکت DJI بازمی‌گردد. این مسابقات در استادیوم ورزشی شِنژن برگزار می‌شد. در این مسابقات صدها دانشجوی کالج از چین، ژاپن، ایالات متحده و دیگر مناطق جهان برای شرکت در این جنگ روباتیک تمام‌عیار حاضر می‌شوند. رقابت‌کنندگان باید روبات‌هایی در اندازه ماشین‌های چمن‌زنی بسازند. این روبات‌ها قرار است در میدان بازی مسیری پر از مانع را طی کنند. بعضی از روبات‌ها گلوله‌های پلاستیکی بزرگی را به سوی همدیگر پرتاب می‌کنند و سعی می‌کنند از گلوله‌های حریف جاخالی دهند. روبات‌های دیگر نقش حمال‌های تامین‌کننده را دارند، تیرهای شلیک‌شده را جمع می‌کنند یا در نقش پزشک، هم‌رزم‌های مصدوم را درمان می‌کنند.

دانشجویان در طول بازی، با فریادهای یک فرمانده و با استفاده از کنسول‌های بی‌سیم روبات‌هایشان را کنترل می‌کنند. در زمان استراحت، آنها برای تعمیر روبات‌ها و همچنین به دلیل انجام به‌روزرسانی محیط بازی، به کارگاهی شلوغ و به‌هم‌ریخته می‌روند. در این کارگاه وسایل لحیم‌کاری، آچار و دیگر ابزار لازم وجود دارد. بعضی از شرکت‌کنندگان کل روز هیچ غذایی نمی‌خورند. گویا همه چیز، در هر لحظه، فقط روبات است، تا اینکه سرانجام یک نفر در میان فریادهای هزاران تماشاچی پیروز بازی می‌شود. شرکت DJI نیز کل رویداد را فیلمبرداری می‌کند تا آن را به یک «رئالیتی شو» (Reality Show) تبدیل و در پایان به بعضی از شرکت‌کنندگان، مشاغلی را پیشنهاد کند.

فرانک وانگ، بنیان‌گذار، مهندس انزواطلب و همچنین رئیس اجرایی ارشد DJI، این شرکت را از اتاق خوابگاهش در دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ شروع و آن را به امپراتوری‌ای تبدیل کرد که به گفته تحلیلگران و آمار ثبت‌شده پهپادها، بیش از 70 درصد بازار 4.5 میلیارد دلاری پهپادهای غیرنظامی را در اختیار دارد. DJI، به رغم کسب چنین موفقیتی، با چالش‌هایی نظیر کاهش سود در بازار پهپاد و نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا درباره استفاده از محصولات ساخت چین مواجه است. RoboMaster S1، مانند مسابقات RoboMasters، برای افزایش علاقه‌مندی‌ها به این حوزه، خصوصاً در چین، طراحی شده است.

شرکت DJI نسخه خانگی روبات S1 را با قیمت 500 دلار عرضه می‌کند که شامل قطعات متعدد بدنه، چندین حسگر و قطعات ریز بسیار زیاد است. بنا بر تجربه عملی استفاده از روبات S1، سر هم کردن این روبات برای پدر یک خانواده به همراه دو پسر 10 و هفت‌ساله‌اش در مجموع سه ساعت زمان برد؛ فرایندی که انتظار می‌رود در انتهایش هیجانی نهفته باشد.

کاربران می‌توانند RoboMaster S1‌ را به تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌هایشان وصل کنند تا به دوربین اصلی روبات دسترسی پیدا کنند. آنها می‌توانند با ضربه روی صفحه‌نمایش یا صرفاً با متمایل کردن تلفن‌ به جهت‌های مختلف سرعت آن را کم و زیاد کنند، تلفن‌ها این کار را با استفاده شتاب‌سنج و دیگر حسگرهای خود انجام می‌دهند. اگر یک روبات S1 دیگر وارد میدان دید شود، سیستم می‌تواند روی هدف قفل کند و با لیزر یا گلوله‌های پلاستیکی، با اندازه دانه‌های مروارید، به صورت تکی یا مسلسلی شلیک کند. داخل گلوله‌ها از آب تشکیل شده و همزمان با بخار شدن آب، بدنه گلوله تجزیه می‌شود.

یک بازیکن می‌تواند در رقابت با تانک دیگر هدف‌های قرارداده‌شده داخل خانه را پیش از روبات رقیب شناسایی کند. این عمل با استفاده از الگوریتم‌های دید انجام می‌شود که نتایج به‌دست‌آمده را تایید می‌کنند. تست‌های اولیه نشان می‌دهد مسابقه‌ها برای کودکان هفت و 10 ساله بسیار جذاب‌تر از بخش سرهم‌کردن روبات است، اما نتایج کلی ممکن است بسته به هر کودک تفاوت داشته باشد.

DJI تنها برند تکنولوژیک چینی است که مردم آمریکا می‌توانند با نگاه کردن به کالا در فروشگاه‌ها تشخیصش دهند، با این حال مشخص نیست که مشتریان جهانی حوصله انجام فرایند مونتاژ را داشته باشند یا اینکه والدین واقعاً بخواهند 500 دلار برای آوردن این تانک جنگی به خانه خرج کنند. این شرکت روبات S1 را نخستین روبات از سری روبات‌های آموزنده می‌داند- و احتمالاً می‌خواهد مسابقات RoboMasters را از یک رئالیتی شوی کوچک به چیزی فراتر از آن تبدیل کند. «یانگ»، که اکنون دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه کارنگی ملون است، می‌گوید: «در آینده روباتیک به ورزش دیگری تبدیل می‌شود و این چشم‌انداز ماست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها