کد خبر: 315111
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

پرداخت نقدی یارانه یک اخلال اقتصادی است/ دولت اقتصاد را با حرف‌درمانی پیش می‌برد/ بودجه یارانه صرف طرح‌های عمرانی شود

دولت ماهانه سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی پرداخت می‌کند؛ یعنی سالی 42 هزار میلیارد تومان بودجه کشور صرف پرداخت یارانه‌ای می‌شود که به اعتقاد بسیاری از آگاهان اقتصادی ضربه مهلکی به سطح رفاه اقتصادی جامعه، به خصوص سه دهک درآمدی ضعیف، وارد کرده است.

پرداخت نقدی یارانه یک اخلال اقتصادی است/ دولت اقتصاد را با حرف‌درمانی پیش می‌برد/ بودجه یارانه صرف طرح‌های عمرانی شود
کد خبر: 315111
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشته بهروزی‌نیک - دولت ماهانه سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی پرداخت می‌کند؛ یعنی سالی 42 هزار میلیارد تومان بودجه کشور صرف پرداخت یارانه‌ای می‌شود که به اعتقاد بسیاری از آگاهان اقتصادی ضربه مهلکی به سطح رفاه اقتصادی جامعه، به خصوص سه دهک درآمدی ضعیف، وارد کرده است.

از نگاه تحلیلگران اقتصادی، تورم لجام‌گسیخته قیمت کالاهای اساسی، افزایش هزینه‌های مصرفی جامعه و همچنین افزایش چهار برابری هزینه‌های جاری دولت طی شش سال گذشته حکایت از نیاز اقتصاد به اصلاحات اساسی دارد و تجدید نظر در پرداخت یارانه نقدی، یکی از این اصلاحات است.

به نظر می‌رسد این رقم در کنار پرداخت سالانه 934 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، که حواشی زیادی به دنبال داشته، حالا باتلاق‌های اقتصادی بسیاری در کشور ایجاد کرده است. همچنین در آخرین جلسه شورای هماهنگی عالی اقتصادی، به ریاست حسن روحانی، گزارشی از یارانه‌های پنهان در بودجه سالانه کشور ارائه شد و به نظر می‌رسد قرار است اصلاحاتی در این‌باره صورت گیرد.

حال این پرسش اساسی قابل طرح است که دولت از کدام مسیر می‌تواند پرداخت یارانه را در بودجه اصلاح کند و بار آن را از دوش معیشت مردم بردارد؟ چراکه از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، سناریوهای متفاوتی در این‌باره مطرح شد؛ از جمله اینکه یارانه دهک‌های ثروتمند حذف شود و همچنین زمزمه‌هایی از متوقف کردن یکباره اجرای این سیاست به گوش می‌رسید، اما هیچ‌یک از این دو سناریو تاکنون اجرا نشده است.

حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی که از زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها انتقادات جدی‌ای به اجرای این سیاست وارد کرد، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، می‌گوید: «اقتصاد را نمی‌توان با حرف‌درمانی پیش‌ برد، باید عمل کرد.»

حسینی معتقد است: «یارانه سال‌هاست در اقتصاد ما وجود داشته، وجود دارد و خواهد داشت. به خصوص با ترکیبی که ما در تیم اقتصادی دولت داریم به نظر نمی‌رسد هیچ مسئول اقتصادی‌ای توان و شهامت متوقف کردن اجرای این سیاست نادرست اقتصادی را داشته باشد. حوزه اقتصاد نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد، اما این آسیب‌شناسی ناشناخته نیست.»

به اعتقاد مستخدمین حسینی: «نکته‌ای که در این‌باره قابل تامل به نظر می‌رسد جسارت لازمی است که باید در دولت، مجلس و ترکیب مسئولان اقتصادی برای اصلاح روند پرداخت یارانه‌های نقدی وجود داشته باشد.»

این تحلیلگر اقتصادی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: حوزه اقتصاد ما بیماری‌های مختلفی دارد؛ ساختار بودجه، سیاست‌های ارزی، پولی و نقدینگی در اقتصاد ایران سال‌هاست معیوب مانده است. همچنین نمی‌توان توقع داشت که با درمان یکی از این بیماری‌ها، بقیه بخش‌ها نیز اصلاح شود.

به گفته او باید توجه داشت که اقتصاد یک سیستم است؛ یعنی مجموعه بازارهایی در این سیستم فعالیت می‌کنند که اگر یکی از آنها عملکرد خوبی نداشته باشد، عملکرد دیگر بازارها نیز مختل می‌شود.

مستخدمین حسینی اعتقاد دارد: «پرداخت یارانه نقدی یکی از اخلال‌هایی است که در مجموعه اقتصادی کشور وجود دارد. زمانی که دولت وقت و در کنار آن مجلس تصمیم گرفتند که یارانه به این شیوه جدید، یعنی به صورت پرداخت نقدی ماهانه، به همه مردم پرداخت شود، اشکال ایجاد شد.»

دولت در هر ماه رقمی حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه به صورت نقدی پرداخت می‌‌کند. حالا پرداخت یارانه برای بسیاری از اقشار جامعه معنایی ندارد. رقم 45 هزار و 500 تومان برای یک خانوار رقمی نیست، اما رقم بزرگی را به صورت هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.»

این آگاه اقتصادی می‌گوید: «دولت نباید زیر بار یارانه نقدی می‌رفت. باید این رقم سه هزار و 500 میلیارد تومان را برای عموم مردم در نظر می‌گرفت؛ مثلاً برای جاده‌سازی، حمل‌ونقل، ایجاد شغل در صنایع بزرگ و کوچک، آموزش، بهداشت و درمان... و گزارش ماهانه به مردم داد که با این وجوه دولت برای مردم چه کرده است. بدون شک برای مردم هم قابل پذیرش خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «بحث گرانی و افزایش قیمت‌ها وضعیت لجام‌گسیخته است. بر اساس آمار، تورم خردادماه به 37.6 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه ماه قبل رشد پیدا کرده است. همچنین آمار تورم طی 12 ماهه منتهی به خرداد سال جاری نیز بسیار نگران‌کننده است؛ مردم نگران معیشت خود هستند و دولت نیز فقط با حرف‌درمانی تلاش می‌کند اوضاع را سروسامان دهد. البته این سامان حاصل نخواهد شد، چرا که اقتصاد نیاز به یک برنامه تفصیلی و منسجم دارد. در کنار آن باید اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ساختار نقدینگی، اصلاح ساختار ارزی، اصلاح ساختار پولی و همچنین فضای کسب‌وکار باید صورت گیرد.»

مستخدمین حسینی در پایان تاکید کرد: «دولت باید بحث مربوط به یارانه را به زودی اصلاح کند؛ به این شیوه که غیر از سه دهک پایین جامعه- که این رقم 45 هزارو 500 تومان برایشان جدی و کسب درآمد محسوب می‌شود- باقی یارانه‌ها باید حذف شود و هزینه‌کرد آن نیز به مردم گزارش داده شود. نه اینکه یارانه‌ها به سمت‌وسوی هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کند. در شش سال گذشته هزینه‌های جاری دولت در حدود چهار برابر افزایش یافته است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها