کد خبر: 315164
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۶:۰۴:۵۴
| |

اقبال گروه خودرویی در بورس بعد از 2 سال

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار و تجدید ارزیابی دارایی ها، گروه خودرویی را از مشکلاتی که از دو سال گذشته در معاملات این گروه ها وجود دارد خارج می کند.

اقبال گروه خودرویی در بورس بعد از 2 سال
کد خبر: 315164
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۶:۰۴:۵۴

اعتمادآنلاین| حمید میرمعینی به علت رشد گروه خودرویی در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: علاوه بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها که تاثیر با اهمیتی را بر سهام گروه خودرو و به روز نشان دادن صورت مالی شرکت‌ها داشت، افزایش نرخ خودرو در بازار و ثبات آن در رشد سهام این گروه تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر شرکت هایخودروسازی، محدودیت های حاکم در پیش فروش خودرو و تعهدات موجود در فروش های گذشته این شرکت ها قادر به فروش خودرو همسو با قیمت روز نبودند.

میرمعینی به مشکلاتی که تا سال گذشته در تامین و تولید قطعات خودرو وجود داشت تاکید کرد و گفت: امسال وضعیت تامین و تولید قطعات خودرو نسبت به سال گذشته بهبود یافته بنابراین به نظر می رسد که اگر امسال در زمینه بازار خودرو اتفاق خاصی رخ ندهد و قیمت ها به ثبات برسند، گروه خودرویی ها در بازار سرمایه از حالت زیاندهی خارج و صورت مالی آنها به دلیل تجدید ارزیابی، شکل جدید پیدا می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: وجود چنین اخباری در بازار باعث شده تا سهام سایپا و ایران خودرو در معاملات کنونی بازار سرمایه مورد اقبال سهامداران قرار گیرد.

خوش بینی بازار سرمایه به مذاکرات سیاسی

وی اظهار داشت: با توجه به صحبت های مطرح شده از سوی ترامپ و عدم افزایش تنش ها، یک خوش بینی در کشور برای امکان مذاکرات ایجاد شد که این امر منجر به بهبود وضعیت معاملات در بازار و صعود چشمگیر شاخص بورس شد.

میرمعینی به انتشار گزارشات سه ماه نخست سال جاری اشاره و بیان کرد: اطلاعات منتشر شده از گمرک، فروش ارز شرکت هایصادراتی، آمار تولید و فروش داخلی انتظار، انتشار گزارشات مثبت از شرکت ها را در بین سهامداران ایجاد کرده است.

به گفته میرمعینی، بازار در چند روز گذشته یک اصلاحی را تجربه کرد که این امر زمینه رشد در بازار امروز را در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار بر صعود شاخص فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در صورت مذاکره و تعامل ایران و آمریکا و نیز حفظ می توان در انتظار بازاری با یک روند مثبت بود.

وی به عضویت ایران در سازمان FATF اشاره و بیان کرد: عضویت ایران در این گروه ویژه مالی بسیار مهم است و انتظار می رودکه با توجه به چنین مسائلی بازار روند رو به رشد خود را با یک شیب ملایمی در پیش گیرد.

میرمعینی اظهار داشت: با وجود داده های اقتصادی موجود در کشور به نظر نمی رسد که شاخص بورس ریزشی باشد اما درصورت ایجاد تنش های سیاسی، بازار واکنش منفی از خود نشان می دهد در مسیر ریزشی قرار خواهد گرفت.

تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: براساس تحلیل های بنیادی منتشر شده با کاهش تنش ها و توافق بین 2 کشور بازار سرمایه همچنان جا برای رشد دارد اما اگر واکنش های سیاسی که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست رخ دهد وضعیت بازار تحت تاثیر قرار می گیرد و ریزش عمیقی را تجربه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فقط تنش سیاسی می تواند باعث یک ریزش بسیار عمیق شاخص بورس می شود، گفت: اگر تنش سیاسی رخ ندهد و به سمت بهبود وضعیت سیاسی در کشور پیش رویم به دلیل عمق موجود در بازار سرمایه و رکود حاکم در بازارهای موازی مانند خودرو و ارز، بازار سرمایه رشد قابل ملاحظه ای را تجربه می کند و سود کلانی را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

وی به صحبت های مطرح شده از سوی ترامپ مبنی بر اعلام تحریم های جدید علیه ایران و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این تحریم ها از قبل در بازار وجود داشته است بنابراین اعمال تحریم های جدید نمی تواند تاثیر چندانی را بر بازار ایجاد کند.

میرمعینی با بیان اینکه چندی پیش این تحریم ها بر شرکت های معدنی و فولادی اعمال شد اما نتوانست اثر خاصی را در فروش شرکت ها ایجاد کند، افزود: احتمال اینکه تحریم های اعمال شده در بلند مدت بر معاملات تاثیرگذار باشد وجود دارد اما در کوتاه مدت به دلیل تدابیری که شرکت ها اتخاذ کردند تاثیری نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بلند مدت ممکن است هزاران اتفاق سیاسی پیش آید که تحریم ها تعلیق شود بنابراین اقداماتی مانند تروریستی خواندن سپاه، تحریم پتروشیمی ها و معدنی ها و فلزی ها اثر میان مدت مدت و بلند مدتدارند اما در کوتاه مدت تاثیری نخواهند داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها