کد خبر: 316127
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

آپارتاید اقلیمی چیست؟

یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داد جهان به شکل روزافزونی در معرض خطر «آپارتاید اقلیمی» قرار دارد.

حجم ویدیو: 3.91M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 316127
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داد جهان به شکل روزافزونی در معرض خطر «آپارتاید اقلیمی» قرار دارد.

«آپارتاید اقلیمی» به این معناست که ثروتمندان با پول، از گرما و گرسنگی ناشی از بحران اقلیمی فرار کنند و بقیه انسان‌ها رنج بکشند.

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل، گفته تاثیرات گرمایش جهانی نه تنها حقوق بنیادین صدها میلیون انسان همچون حق حیات، آب، غذا و مسکن را بر باد خواهد داد، بلکه دموکراسی و حکومت قانون را نیز به نابودی خواهد کشاند.

به گفته او آنهایی که کمترین نقش را در تصاعد گازهای گلخانه‌ای داشته‌اند، بیشترین آسیب را خواهند دید.

«تکیه بیش از حد» بر بخش خصوصی احتمالاً به آنچه «آپارتاید اقلیمی» نامیده می‌شود منجر خواهد شد، به طوری که ثروتمندان با تکیه بر دارایی‌هایشان می‌توانند از گرمای شدید، گرسنگی و مناقشه بگریزند.

آلستون از ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، به خاطر گشودن درهای آمازون به روی صنعت معدن‌کاری و تضعیف حفاظت‌های محیط‌زیستی انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز به خاطر «انتصاب لابی‌گرهای سابق در پست‌های نظارت» بر سیاست‌های آب‌وهوایی، «ساکت کردن و ایجاد ابهام در علوم اقلیمی» و همچنین لغو سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست هدف انتقاد قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها