کد خبر: 316482
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۹:۵۰:۰۰
| |

امارات نیروهای خود را از یمن خارج می‌کند

بن سلمان و پیمان تک‌عضوی در مقابل مردم یمن

چهار منبع آگاه مختلف روز جمعه به رویترز خبر دادند ابوظبی قصد کاهش حضور نظامی خود را در یمن دارد.

بن سلمان و پیمان تک‌عضوی در مقابل مردم یمن
کد خبر: 316482
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- چهار منبع آگاه مختلف روز جمعه به رویترز خبر دادند ابوظبی قصد کاهش حضور نظامی خود را در یمن دارد.

بی‌تردید انتشار چنین خبری تنها در دو صورت می‌تواند اتفاق افتاده باشد؛ یا آنکه عملیات طبق اهداف از پیش طراحی شده به انجام رسیده و نیروهای نظامی بعد از تحقق این اهداف به کشورشان بازگشته‌اند و یا آنکه عملیات شکست خورده و ادامه حضور آنها زیان‌هایی به مراتب بیشتر از عقب‌نشینی در پی خواهد داشت.

با نگاهی به عملکرد عملیات پیمان سعودی-اماراتی، برای پنجمین سال شاهد آن هستیم که امارات به عنوان کشوری نه چندان قدرتمند از لحاظ نظامی با یاری گرفتن از ارتشی شامل مزدورهای چند ملیتی خود را درگیر جنگ بی‌دلیلی برای اشباع جاه‌طلبی‌های خاص کرده و جز زیان‌های مالی برای خود و کشتارهای جمعی برای مردم یمن ارمغان دیگری برای منطقه به همراه نداشته و صرفا توانسته است جیب شماری از کارتل‌های تسلیحاتی آمریکایی و اروپایی را از این رهگذر پر کند.

یک تحلیلگر عرب چندی پیش در سالگرد تهاجم سعودی-اماراتی به کشور فقیر و عقب‌افتاده یمن به طنز گفته بود: اگر این پول‌هایی را که این دو کشور صرف کشتار مردم یمن کرده بودند در همین کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند، اکنون به هر آنچه می‌خواستند رسیده بودند.

حال در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چرا امارات متحده عربی بعد از ورود جنگ به پنجمین سال خود به صرافت خروج از یمن افتاده و آیا این اقدام آغاز شمارش معکوس ابوظبی از پیمان جنگ علیه یمن محسوب می‌شود؟

به اعتقاد کارشناسان، دسترسی هواپیماهای بدون سرنشین دولت و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان و رسیدن آن به برخی مراکز امارات که تحول جدید این جنگ لقب گرفته، زنگ خطر را برای ابوظبی به صدا در آورد.

بر کسی پوشیده نیست که امارات متحده عربی بیش از عربستان نگران تبعات حملات یمنی‌ها بر اقتصاد خویش است. از این‌رو اعلام 300 هدف راهبردی در خاک عربستان و امارات توسط انصارالله و هدف قرار گرفتن برخی از آنها، محمد بن زاید را ظاهراً به این نتیجه رسانده که ماجراجویی‌هایش در یمن به بن‌بست رسیده و جز شکست نتیجه دیگری انتظارش را نخواهد کشید. شاید هم در سایه به حاشیه رفتن و منفور شدن محمد بن سلمان رهبران امارات به دنبال کاهش تدریجی ارتباط و همسویی خود با ولیعهد عربستان باشند.

به گفته برخی کارشناسان، رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با مشاهده موضع منفعل ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به این نتیجه رسیدند که آنها جایگاهی بالاتر از گاو شیرده در کاخ سفید نخواهند داشت و آمریکا حتی در مقابل پول هم کاری برای آنها نمی‌کند و وقتی شرایط آنها در مقابل کشور کوچک و ضعیفی همچون یمن به این شکل باشد به طور حتم در مقابل کشورهای قدرتمندتر شرایطی به مراتب بدتر را تجربه خواهند کرد.

با وجود آنکه اماراتی‌ها تلاش می‌کنند تا خود را همچنان وفادار به پیمان ضد یمن- پیمانی که چهار سال و اندی پیش در زمان اعلام موجودیت خود نام 40 کشور را (هر چند به شکل تبلیغاتی) یدک می کشید و اکنون پیمانی دو جانبه بین محمد بن زاید و محمد بن سلمان است- نشان دهند، اما چنین عقب‌نشینی‌ای می‌تواند تحولات قابل توجهی را در رابطه با سمت‌وسوی درگیری در یمن به طور اخص و کل تحولات منطقه خلیج‌فارس به طور اعم به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها