کد خبر: 316940
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۷:۵۰:۰۰
| |

علیرضا محجوب، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خوب است که شورایاری‌ها قانون داشته باشند/ مجلس تصویب قانون برای شورایاری‌ها را ضروری نمی‌داند/ شورایاری‌ها وظایف‌شان را از شورای شهر می‌گیرند/ انتخابات شورایاری‌ها غیر قانونی نیست

علیرضا محجوب، نماینده مجلس، گفت: لازم است که شورایاری‌ها حتماً بر اساس قانون فعالیت کنند و خوب است که قانون داشته باشند، ولی چون یاور و وابسته به شورا هستند الزامی برای قانون داشتن ندارند؛ یعنی این کار الزامی نیست، اما بهتر است قانون داشته باشد.

خوب است که شورایاری‌ها قانون داشته باشند/ مجلس تصویب قانون برای شورایاری‌ها را ضروری نمی‌داند/ شورایاری‌ها وظایف‌شان را از شورای شهر می‌گیرند/ انتخابات شورایاری‌ها غیر قانونی نیست
کد خبر: 316940
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا محجوب، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به انتخابات شورایاری‌ها، گفت: شورایاری‌ها نهادهای برآمده از دل شورا هستند. شوراها توسط مردم به‌ صورت مستقیم انتخاب می‌شوند.

او افزود: شوراها در کلانشهرهایی مثل تهران حق‌ دارند انجمن‌ها یا افرادی را به یاری بطلبند،اگرچه محلات باید مطابق قانون اساسی، شورا داشته باشند.

محجوب ادامه داد: بنابراین بنده از ابتدا هم از وجود شورایاری‌ها حمایت کرده‌ام و حمایت می‌کنم. در دور گذشته نیز که بحث‌های زیادی مطرح بود من جزو کسانی بودم که در مجمع نمایندگان تهران از همکارانم خواهش کردم تا در جزئیات قانون‌گذاری- که درخواست بعضی از اعضای شورا بود- ورود نکنند، و شورایاری‌ها همانند سال‌های گذشته انتخاب شوند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این دوره سعی کردیم قانونی به نفع شورایاری‌ها وضع کنیم و ترکیب‌هایی در نظر بگیریم که مجلس در این باب با ما هم‌نظر نبود. بنابراین ما توصیه کردیم شورایاری‌ها به همین ترتیبی که تا امروز بوده، یعنی به‌ عنوان یاوران و همراهان و یاران شوراها، توسط مردم محلات انتخاب شوند تا وکیل آنها نزد شوراها و وکیل شورا نزد مردم محلات باشند.

محجوب در پاسخ به این پرسش که «آیا از نظر قانونی شورایاری‌ها و این انتخابات ایرادی ندارد»، گفت: خیر، چون در قانون گفته‌ایم که شوراها می‌توانند انجمن درست کنند و این شورایاری است که یک‌ جور انجمن به حساب می‌آید.

او ادامه داد: ما سعی کردیم قانونی برای شورایاری‌ها داشته باشیم، اما مجلس این کار را ضروری ندانست. مرجع قانون‌گذاری مجلس است. مرجع دیگری برای تصویب قانون نداریم. ما در دو جای مختلف دو پیشنهاد مطرح کردیم و پیشنهاد مستقل هم دادیم.

این عضو فراکسیون امید در خصوص چرایی مخالفت مجلس به‌ منظور قانون‌گذاری برای انتخابات شورایاری‌ها، گفت: چون شورایاری‌ها فقط مختص تهران است. اکثریت همکاران ما هم در مورد مصوبات شهر تهران حساسیت دارند.

محجوب تاکید کرد: حتماً لازم است شورایاری‌ها بر اساس قانون فعالیت کنند و خوب است که قانون داشته باشند، ولی چون یاور و وابسته به شورا هستند الزامی برای قانون داشتن ندارند؛ یعنی این کار الزامی نیست، اما بهتر است قانون داشته باشد.

او ادامه داد: داشتن قانون برای شورایاری‌ها ضرورتی ندارد چون این شورایاری‌ها وظایف‌شان را از شورای شهر می‌گیرند. همکاران ما به شورای محلات که اعتقاد ندارند و می‌گویند چیزی که در فصل شوراها و فصل کلیات قانون اساسی گفته‌ شده، مراد نیست. بنابراین ما می‌‌گوییم ترتیب این شود که کلاً شورای محلات را مردم انتخاب کنند و باقی را خود شورا انتخاب کنند، اما مجلس با این پیشنهاد موافق نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها