کد خبر: 317192
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت سوم

از اقتصاد گردشگری تا چالش هوش مصنوعی

در این برنامه مروری خواهیم داشت بر اقتصاد گردشگری و نقش آن در اقتصاد ترکیه، ورود روبات‌ها و هوش‌ مصنوعی به کسب‌وکارها و خطرات آن برای کارگران غیرمتخصص و خصوصاً زنان. همچنین نگاهی خواهیم انداخت بر یک ابزار مالی اسلامی به نام صکوک، یا اوراق مالی شرعی، که توانسته با موفقیت‌هایش کشورهای اسلامی و غیراسلامی بیشتری را متوجه خود کند.

حجم ویدیو: 14.18M | مدت زمان ویدیو: 00:03:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 317192
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| توریسم یا گردشگری یکی از صنایع مهم و درآمدزا برای کشورهای جهان بوده است. این صنعت در سال 2018 کمک قابل توجهی به بحران ارزی و مالی ترکیه کرد. با استناد به یک گزارش جدید، صنعت توریسم ترکیه در سال 2018 روی‌هم‌رفته بیش از 460 میلیارد لیر یا حدود 95 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد و به این ترتیب این صنعت سهمی 12.1 درصدی در اقتصاد ترکیه داشت. در این سال توریست‌های خارجی 76 درصد بیشتر از سال قبل در ترکیه خرید کردند. به طوری که گفته می‌شود از هر هشت لیر درآمد تولیدشده در ترکیه، یک لیر آن متعلق به صنعت گردشگری است. مشروح این گزارش را در اینجا بخوانیم.

***

تحولات شگرفی برای صنایع و بازار کسب‌وکار انتظار می‌رود. تحولاتی که اگر خود را آماده‌شان نکنیم، چالش‌های اقتصادی زیادی برایمان در پی خواهد داشت. ورود هوش‌ مصنوعی در بازار آینده، هرچند می‌تواند باعث تولید مشاغل جدیدی شود، اما بدون تردید منجر به حذف تعداد زیادی از کارگران غیرمتخصص خواهد شد.

بلومبرگ بیزنس ویک

هفته‌‌نامه «بلومبرگ بیزینس‌ویک» طی گزارشی درباره ورود ناگزیر روبات‌ها و هوش مصنوعی به فضای کسب‌وکار می‌نویسد: این تحول بیشتر از هر قشری، زنان کارگر را هدف قرار خواهد داد که به رغم بالاتر رفتن میزان سواد طی چند دهه اخیر، همچنان در حوزه اقتصادی بیشتر به کارهای مشخص و روتین علاقه نشان داده‌اند. کارهایی که هوش‌ مصنوعی و روبات‌ها جایگزین آنها خواهند شد.

***

همه ما درباره بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف و حدیث‌های زیادی شنیده‌ایم. یکی از ابزار مالی که ادعا می‌کند بر اساس قوانین شریعت اسلام اوراق قرضه صادر می‌کند «صکوک» نام دارد.

عربین بیزنس

بر اساس گزارش اخیر مجله عربین بیزینس، این ابزار فاینانس اسلامی توانسته طی یک روند معقول در 15 سال اخیر، سالانه بیش از 20 درصد رشد کند. این امر شاید بدان دلیل بود که صکوک توانست در وضعیت ناآرام منطقه و اقتصاد جهانی، ثبات و کارآمدی خوبی از خود نشان دهد و با توجه به اینکه کشورهایی مانند نیجریه، پاکستان، هنگ‌کنگ، ترکیه و اندونزی هم به سرعت در حال ورود به بازار عرضه اوراق صکوک هستند، پیش‌بینی می‌شود صکوک بتواند تا سال 2030، به بازاری 2.7 هزار میلیارد دلاری دست پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها