کد خبر: 317734
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ۱۰:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد؛

در چه کشورهایی چه کتاب‌هایی برای مطالعه به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود؟

بر اساس پژوهشی که توسط موسسه TED انجام گرفت و روی پایگاه اینترنتی آن منتشر شد، در هر یک از کشورها یکی از کتاب‌ها به عنوان اصلی‌ترین کتاب توصیه‌شده به دانش‌آموزان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در چه کشورهایی چه کتاب‌هایی برای مطالعه به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود؟
کد خبر: 317734
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ۱۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بر اساس پژوهشی که توسط موسسه TED انجام گرفت و روی پایگاه اینترنتی آن منتشر شد، در هر یک از کشورها یکی از کتاب‌ها به عنوان اصلی‌ترین کتاب توصیه‌شده به دانش‌آموزان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


به گزارش اعتمادآنلاین ، این کتاب‌ها به ترتیب زیر هستند:

1- آمریکا: کشتن مرغ مقلد (To Kill a Mockingbird)، اثر هارپر لی

ک1

این داستان کلاسیک حوادثی از جنوب آمریکا را روایت می‌کند که در دهه 30 قرن بیستم رخ می‌دهد. کتاب مضمونی عاطفی فکاهی دارد و با این حال به مسائل جدی‌ای همچون نژادپرستی و محاکمه‌های جنایی می‌پردازد.


دلایل توصیه: به اعتقاد بسیاری، جامعه آمریکا هنوز با مشکلات نژادپرستی و تبعیض سازمان‌یافته در ساختارهای قانونی کشور مواجه است.

2- افغانستان: قرآن کریم

ک2

بدیهی است که کتاب قرآن مجید بهترین کتاب برای تمامی مسلمانان محسوب می‌شود.

3- آلبانی: هبوط شهر سنگی (Kronikë në gur)، اثر اسماعیل کاداره

ک3

داستان روایت کودکی از حمله متجاوزان فاشیست، ایتالیایی‌، نازی‌ و یونانی به یک شهر کوچک آلبانی در جنگ جهانی دوم است.


دلیل توصیه: یکی از مهم‌ترین کتاب‌های آلبانیایی‌هاست که بارها نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

4- استرالیا: فردا، وقتی جنگ آغاز شود (Tomorrow, When the War Began)، اثر جان مارسدن

ک4

داستان کتاب از این قرار است که دختری نوجوان همراه با والدینش در حین سفر با نیروی فضایی بیگانه‌ای مواجه می‌شوند که به استرالیا حمله کرده است.


دلیل توصیه: کتاب به شکل زیبایی حجم خطرات طبیعت و گستردگی آن را در جهان ترسیم می‌کند.

5- اتریش: فاوست (Faust)، اثر گوته

ک5


«فاوست» یک درام نمایشی است که سرگذشت دانشمندی به نام فاوست را روایت می‌کند. این شخصیت افسانه‌ای به دلیل نارضایتی از زندگی خود با شیطان قرارداد می‌بندد و....


دلیل توصیه: در این کتاب بسیاری از مسائل فلسفی از جمله علم در مقابل روحانیت، عقل در مقابل عاطفه و خلاصی در مقابل هلاکت، مطرح می‌شود.

6- بوسنی و هرزگوین: پلی بر رودخانه درینا (Na drini ćuprija)، اثر ایوو آندریچ

ک6


داستان مربوط به 300 سال قبل از تالیف کتاب (1945) است که حوادث آن در یک شهر کوچک در نزدیکی پل محمد پاشا و در دوره خلافت عثمانی رخ می‌دهد.


دلیل توصیه: نویسنده این کتاب جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او تنها دارنده این جایزه در کشورهای صربستان، کرواسی و بوسنی محسوب می‌شود.

7- برزیل: زندگی و مرگ سورینو (Morte e vida Severina)، اثر جوآئو کابرال د ملو نتو

ک7


این نمایشنامه منظوم داستان سفر مردی را بازگو می‌کند که از قحطی و فقر در شمال برزیل گریخته و به دنبال شرایط و شهری بهتر می‌گردد.


دلایل توصیه: این نمایشنامه اوضاع دوگانه‌ای را روایت می‌کند که کشور آن را پشت سر گذارده و همچنان نیز در آن به سر می‌برد.

8- بلغارستان: زیر یوغ (Under the Yoke)، اثر ایوان وازوف

ک8


داستان که سال 1849 تالیف شده نگاهی می‌اندازد به زندگی در روستایی بلغاری در دوره حکومت عثمانی و طی آن به قیام شکست‌خورده‌ای که در دهه 70 قرن نوزدهم رخ داده اشاراتی دارد.


دلایل توصیه: یکی از مهم‌ترین علل این است که «ایوان وازوف»، نویسنده این داستان، پدر ادبیات بلغارستان قلمداد می‌شود.

9- کانادا: جنگ‌ها (The Wars)، اثر تیموتی فایندلی

ک9


داستان کتاب زندگی یک جوان 19ساله کانادایی را روایت می‌کند که تلاش دارد با ثبت‌نام در لیست جنگجویان جنگ اول جهانی با مرگ خواهرش کنار بیاید؛ او به فرانسه سفر می‌کند و بدترین شرایط جنگی و انسانی را در آنجا به چشم می‌بیند.


دلایل توصیه: یک داستان ممتاز کانادایی است که به شدت در توصیف جنگ و اندوه‌های آن صادق است و با جهانی که نسبت به چنین رخدادهایی بی‌تفاوت است ، به تفاهم می‌رسد.

10- شیلی: Sub Terra، اثر بالدومرو لیلو

ک10


این کتاب مجموعه داستان‌ کوتاهی در رابطه با کارگران معدن است که به خطرات کار در معادن زغال‌سنگ می‌پردازد.


دلایل توصیه: جنوب شیلی یکی از بخش‌های تاریخ‌ساز این کشور است، داستان‌های این کتاب به دانش‌آموزان سبک زندگی کاملاً متفاوتی معرفی می‌کند و همچنین می‌تواند به آنها در ارزیابی آنچه هم‌اکنون در اختیار دارند یاری رساند.

11- چین: آموزش بزرگ (Analects)، اثر کنفوسیوس

ک11


این کتاب مجموعه‌ای از آموزش‌های «کنفوسیوس»، حکیم پرآوازه چینی، را گرد هم آورده است. این فیلسوف چینی سال‌ 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و سال 479 پیش از میلاد چشم از جهان فرو بست.


دلایل توصیه: دانش‌آموزان با مطالعه این کتاب با اخلاق ستوده در تعالیم کنفوسیوس آشنا می‌شوند.

12- کلمبیا: صد سال تنهایی (Cien años de Soledad)، اثر گابریل گارسیا مارکز

ک12


یک داستان پیشرو تخیلی است که ظهور و سقوط یک شهر کلمبیایی را طی پنج نسل خانواده «بوئندیا» در اوایل قرن نوزدهم بازگو می‌کند.


دلایل توصیه: گابریل گارسیا مارکز یکی از مهم‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان است که سال 1982 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

13- قبرس: قاتل‌ (The Murderess)، اثر الکساندروس پاپیدیامانتیس

ک13


رمانی درباره یک پیرزن به نام «هادولا» است که در جزیره‌ای زندگی می‌کند و دختران کم‌سن وسال و فقیر را از سر دلسوزی می‌کشد تا آنها را از آینده بد پیش روی خود نجات دهد.


دلایل توصیه: این کتاب تاثیر شخصیت زن داستان و نیز به طور کلی نقش‌آفرینی هر دو جنس در ازدواج- به خصوص در قبرس و یونان- را زیر ذره‌بین می‌گذارد و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در رابطه با اخلاقی یا غیراخلاقی بودن رفتار پیرزن قضاوت کنند.

14- مصر: آن روزها (الأیام)، اثر طه حسین

ک14


کتاب «الایام» زندگینامه شخصی «طه حسین» نویسنده و اندیشمند مصری است که در سه‌سالگی بینایی خود را از دست داد، اما موفق شد وزارت فرهنگ مصر را بر عهده گیرد و به یکی از مظاهر ادبیات مصر تبدیل شود.


دلایل توصیه: این کتاب به دانش‌آموزان اهمیت فراگیری دانش و نیاز به قیام علیه سنت‌ها و تبعات منفی جهل و نادانی در اجتماع را یاد می‌دهد.

15- فنلاند: هفت برادر (Seitsemän veljestä)، اثر آلکسیس کیوی

ک15


داستان کتاب سرگذشت خانواده‌ای را با هفت پسر ناآرام روایت می‌کند که در یک منطقه روستایی در هلند زندگی می‌کنند. در پایان اما این پسران به افرادی محترم در جامعه تبدیل می‌شوند.


دلایل توصیه: گفته می‌شود این نخستین رمان فنلاندی واقعی است که یک نویسنده فنلاندی آن را به زبان فنلاندی نوشته است.

16- آلمان: خاطرات یک دختر جوان (Tagebuch der Anne Frank)، اثر آنه فرانک

ک16


کتاب، خاطرات زندگی یک دختر یهودی به نام «آنا فرانک» را بازگو می‌کند که با خانواده‌اش در آمستردام، هنگام اشغال این شهر به دست نازی‌ها، زندگی می‌کنند.


دلایل توصیه: نوجوانان آلمانی باید درک کنند که کوته‌بینی و کوته‌نظری می‌تواند چه عواقبی در پی داشته باشد.

17- غنا و نیجریه: همه چیز فرو می‌پاشد (Things Fall Apart)، اثر چینوآ آچه به

ک17


نویسنده در این کتاب داستان زندگی «اوکونکو» رهبر روستای «ایگبو» و کشتی‌گیر را روایت می‌کند که در دهه اول قرن بیستم اتفاق افتاد؛ اوکونکو از این روستا به اوج قدرت می‌رسد و پس از آن به دست استعمارگران سفیدپوست سرنگون می‌شود.


دلایل توصیه: یکی از مهم‌ترین دلایل آن زنده نگه داشتن سنت‌های آفریقایی است که با رسیدن مبشران اشغالگر این سنت‌ها از بین رفتند.

18- اندونزی: لشکر رنگین‌کمان (Laskar Pelangi)، اثر آندره هیراتا

ک18


داستانی برگرفته از یک حادثه واقعی است در مورد 10 دانش‌آموز روستای دورافتاده‌ای در این کشور، که با کمک دو معلم نحوه دفاع از خود و جامعه خود را فرا می‌گیرند.


دلایل توصیه: این داستان شیوه ایثارگری و تعهد مستمر را در کنار پویایی، برادری، دوستی و حفظ امیدواری در برابر چالش‌ها می‌آموزد.

19- هند: سرگذشت مهاتما گاندی/ داستان تجربه‌های من با راستی (The Story of My Experiments With Truth)، اثر مهاتما گاندی

ک19


گاندی، رهبر برجسته هندوستان، در این کتاب خاطرات خود را از آغار دوران کودکی تا سنین 50 سالگی روایت می‌کند.


دلایل توصیه: این کتاب با محوریت پایبندی به زندگی باکرامت و باشرافت نوشته شده و تاکید دارد این کار تنها از طریق حقیقت‌گرایی و نفی خشونت امکان‌پذیر است.

20- ایران: حافظ، سعدی، فردوسی، جلال‌الدین رومی و عمر خیام

ک20


دربرگیرنده غزلیاتی درباره عشق، زیبایی و...


دلایل توصیه: با وجود اینکه در ایران نوین‌ترین انواع نگارش نیز به رشته تحریر درمی‌آید، اما ادبیات کلاسیک نیز همچنان به تک‌تک ارزش‌های زندگی می‌پردازد.

21- ایرلند: Ice Man: the Adventures of an Irish Antarctic Hero، اثر مایکل اسمیت

ک21


کتاب درباره زندگینامه «تام کرین» نوجوان ایرلندی است که در سن 15 سالگی از خانه گریخت تا به ناوگان کاپیتان «فالکون سکوت» در سفرهای دریایی‌اش بپیوندد.


دلایل توصیه: نویسنده تلاش می‌کند تا بگوید جست‌وجوگران بلندپرواز ایرلندی می‌توانند اختلافات بین یکدیگر را به فراموشی بسپارند و با کار مداوم به هر چیزی دست یابند.

22- ایتالیا: قول ازدواج می‌دهم (I Promessi Sposi)، اثر مانزونی

ک22


نویسنده این کتاب، داستان زندگی روستاییان را در شمال ایتالیا در نیمه اول از قرن هفدهم بازگو می‌کند؛ آن زمان هنوز ایتالیا به عنوان یک کشور شکل نگرفته بود و مردم آن تحت حکومت استبدادی اسپانیا به سر می‌بردند.


دلایل توصیه: این داستان یکی از ستون‌های ادبیات ایتالیا قلمداد می‌شود که جزو قالب‌های استاندارد اولیه یک رمان تاریخی است.

23- پاکستان: بنیادگرای ناراضی (The Reluctant Fundamentalist)، اثر محسن حمید

ک23


این کتاب بالاترین فروش را در سطح جهان داشته و زندگی یک مرد پاکستانی در آمریکا قبل و بعد از حوادث 11 سپتامبر را تعریف می‌کند.


دلایل توصیه: کتاب، مشکلاتی را بازگو می‌کند که شهروندان پاکستانی در عصر حاضر پیش روی خود می‌بینند.

24- فیلیپین: Noli Me Tangere، اثر خوزه ریزال

ک24


«ریزال» یکی از قهرمانان انقلاب فیلیپین است و زندگینامه او در واقع زندگی جامعه فیلیپین را در دوره حکومت وحشی‌گرانه، سرکوب‌گرانه و ظالمانه کاتولیک‌های اسپانیا بر این کشور منعکس می‌کند.


دلایل توصیه: این کتاب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا برای تلاش‌های اجدادشان در تحقق استقلال ارزش قائل شوند، به همین خاطر مطالعه این کتاب در مدارس توصیه می‌شود.

25- روسیه: جنگ و صلح (War and Peace)، اثر لئو تولستوی

ک25


این رمان که نوشته لئو تولستوی است زندگی پنج خانواده و روابط عاطفی آنها را روایت می‌کند.


دلایل توصیه: کتاب جنگ و صلح به طور کلی به تمامی جوانب زندگی در جامعه می‌پردازد؛ مثلاً اینکه چگونه باید ببخشی و چگونه با اطرافیانت محترمانه برخورد کنی که تقریباً تمامی انسان‌ها چنین مرحله‌ای را در زندگی خود پشت سر می‌گذارند.

26- ویتنام: سرگذشت کیو (Truyện Kiều)، اثر Nguyen Du

ک26


این کتاب داستانی منظوم در رابطه با زنی کم‌سن‌وسال به نام «توی کیو» است که جان خود را فدای نجات خانواده‌اش کرد.


دلایل توصیه: این کتاب شعر بیانگر انسانیت و زیبایی ابدی است و در مقابل اشعاری که در ویتنام سروده شده و معمولاً بر دشواری‌ها تمرکز دارد، یک اثر مثبت قلمداد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها