کد خبر: 318625
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری «جگوار لندرور» برای تولید خودروهای الکتریکی در بریتانیا

اقدام اخیر شرکت خودروسازی جگوار لندرور برای تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی باعث حفظ هزاران شغل در انگلستان می‌شود و چشم‌انداز روشن‌تری را پیش چشم صنعت خودروسازی این کشور ترسیم می‌کند.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری «جگوار لندرور» برای تولید خودروهای الکتریکی در بریتانیا
کد خبر: 318625
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری جگوار لندرور برای تولید خودروهای الکتریکی در بریتانیا منجر به حفظ چند هزار شغل و بهبود چشم‌انداز صنعت خودرو بریتانیا در گذار به وسایل حمل‌ونقل پاک می‌شود، گذاری که تا چند دهه دیگر باتری را جایگزین باک‌های سوخت اتومبیل‌ها می‌کند.

به گزارش گروه‌ بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از فایننشال تایمز، شرکت جگوار اعلام کرده تابستان امسال کارخانه «کَسِل برومویچ» خود را برای تولید نسل بعدی مدل‌های جگوار الکتریکی و هیبریدی تغییر کاربری می‌دهد.

رالف اسپت، رئیس اجرایی جگوار لندرور، گفت: «ما متعهد شده‌ایم که نسل بعدی خودروهای غیرآلاینده خود را در انگلستان تولید کنیم.»

گرگ کلارک، وزیر تجارت انگلستان، گفت: «این خبر [مانند] رای اعتمادی بود در صنعت خودروسازی بریتانیا برای حفظ مشاغل هزاران کارگر ماهر.»

آقای اسپت با اعلام این خبر از دولت خواستار همکاری با شرکت‌های تجاری برای تولید باتری «گیگافکتوری» در بریتانیا شد تا این کشور «کمتر از اکنون به مواد اولیه وارداتی لازم» محتاج باشد. او در ادامه گفت: «اگر باتری‌ها از انگلستان خارج شوند، اتومبیل‌ها نیز خارج خواهند شد. این باتری‌ها 40 درصد هزینه خودرو الکتریکی باتری‌دار را تشکیل می‌دهند و ما می‌خواهیم این ارزش افزوده را داخل انگلستان نگه‌ داریم.»

کارخانه جگوار «کسل برومویچ» در «وست میدلندز» واقع شده و قرار است با باتری‌های تولیدشده سایتی که در نزدیکی این کارخانه در «هامز هال» قرار دارد و همچنین با تجهیزات الکتریکی‌ای که از کارخانه تولید موتور «ولورهمپتون» وارد می‌شود، این خودروها را تولید کند. با این وجود برای تولید سلول‌های باتری همچنان به واردات از آسیا محتاج است.

کشورهای متعدد اروپایی نظیر آلمان و سوئد تلاش دارند با جذب گیگافکتوری‌ها، باتری خودروهای الکتریکی را تولید و تجهیزات منطقه‌ای لازم برای تولیدکنندگان خودرو را تامین کنند تا از وابستگی خود به کارخانه‌های چینی، کره‌جنوبی و ژاپن بکاهند.

نخستین خودروهای الکتریکی تولیدی کسل برومویچ الکتریکی «ایکس جی» (XJ) خواهد بود و توسط نخست‌وزیر و تعداد زیادی از اعضای کابینه استفاده خواهد شد. این کارخانه در آینده نیز به تولید مدل‌های XE ،XF و F-Type ادامه می‌دهد.

این سرمایه‌گذاری حدوداً یک میلیارد دلاری آینده کارخانه را نیز تضمین خواهد کرد. این سایت در حال حاضر، به دلیل تقاضای پایین برای مدل‌های فعلی، تنها چهار روز در هفته فعالیت می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاری اخیر نشان می‌دهد شرکت جگوار لندرور، به رغم حذف 4500 نیرو در سال گذشته، به آینده اطمینان دارد.

اعلام این خبر، پیام مهمی برای صنعت خودرو بریتانیاست که طی چند سال اخیر شاهد تضعیف صنعت اتومبیل‌‌سازی، کاهش تولید و تعطیلی تعدادی از کارخانه‌ها بوده است. هوندا و فورد سال آینده تعدادی از سایت‌های خود را در بریتانیا تعطیل می‌کنند. این در حالی است که طی سه سال اخیر، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید این صنعت 80 درصد کاهش یافته است.

همزمان با شیفت تولیدکنندگان از ساخت خودروهای بنزینی و دیزلی و افزایش اهمیت اتومبیل‌های الکتریکی، بریتانیا نیز تلاش کرده سرمایه‌گذاری‌ها را به این حوزه جذب کند. در حالی که تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمتر از یک درصد فروش‌ را تشکیل می‌دهد، دولت بریتانیا متعهد شده که تا 2050، تولید گازهای کربن را به صفر برساند. هدفی که لازمه‌اش الکتریکی کردن کل شبکه حمل‌ونقل است.

در حالی که شرکت نیسان در ساندرلند خودروهای «لیف» الکتریکی تولید می‌کند، شرکت‌های متعددی تصمیم گرفته‌اند باتری‌ها یا حتی خودروهای الکتریکی خود را خارج از بریتانیا تولید کنند. پیشتر جگوار تصمیم گرفت نخستین خودرو الکتریکی خود (I-Pace) را در اتریش تولید کند، اما به دلیل زنجیره تامین ضعیف در این منطقه از انجام این کار دست‌ کشید.

شرکت هوندا اوایل سال جاری اعلام کرد کارخانه خود را در سویندون تعطیل می‌کند و به جای آن روی تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در ژاپن تمرکز خواهد کرد. شرکت «ب‌ام‌و» نیز قرار است اواخر ماه جاری از خودرو الکتریکی خود با نام مینی (Mini) پرده‌برداری کند. این خودرو در آکسفورد تولید شده و باتری‌های آن از آلمان وارد می‌شوند.

اسپت جمعه گذشته اعلام کرد احداث مرکزی در بریتانیا برای تولید باتری، آینده خودروسازی انگلستان را تضمین می‌کند. او گفت: «توانایی خرید تنها در صورتی محقق می‌شود که بتوانیم اینجا در انگلستان و در نزدیکی تولیدی خودرو، باتری‌ها را تولید کنیم تا از هزینه‌ها و خطرات امنیتی ناشی از واردات خارجی ایمن باشیم.» او در ادامه اضافه کرد: «بریتانیا در حال حاضر مواد خام لازم را دارد، تحقیقات علمی در دانشگاه‌های ما انجام می‌شود و منبع تامین‌کننده‌ای نیز در انگلستان مستقر است که می‌تواند این کشور را به پیشتازی در عرصه حمل‌ونقل و اشتغال‌زایی تبدیل کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها