کد خبر: 319864
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

بیانیه 68 تشکل دانشجویی کشور در اعتراض به حکم مهدی حاجتی

تشکل‌های دانشجویی کشور در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به حکم محکومیت مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، خواستار شفافیت این پرونده و اطلاع‌رسانی مسئولان ذی‌ربط شدند.

بیانیه 68 تشکل دانشجویی کشور در اعتراض به حکم مهدی حاجتی
کد خبر: 319864
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در این بیانیه که در صدر آن آیه «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ» دیده می‌شود، با اشاره به اظهارنظر توییتری مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز، از حکم وی انتقاد شده است.

دانشجویان حاجتی را کسی که خوانده اند که هرگز درگیر بده بستان‌های سیاسی نشد و عملکرد وی چیزی جز مبارزه با فساد مالی و دفاع از حقوق شهروندی نبود و «به‌عنوان نماینده شهر شیراز بارها و بارها مقابل بی‌قانونی ایستاد و با ارائه دلایل و شواهد متقن به مقابله با موارد پایمال شدن حقوق شهروندی و قوانین شهری پرداخت. مخالفت با طرح توسعه شاهچراغ در پی تخریب خانه‌های بافت تاریخی میراث فرهنگی…، افشای پرونده نابودی باغات قصردشت، مقابله با ساخت سد تنگ سرخ…، عدم‌تغییر کاربری منفعت طلبانه و راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری ازجمله مواردی است که در این سال‌ها توسط وی پیگیری شده است.»

این عضو شورای شهر شیراز روز دوازدهم خرداد دستگیر و روانه زندان شد و اکنون در حال گذراندن محکومیت خود به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی است.

این تشکل‌ها پرسیده اند: بااین‌وجود چگونه می‌توان انتقادات در جهت اصلاح امور و مطالبات و آرمان‌های معوقه انقلاب ازجمله احراز حقوق شهروندی و مبارزه با فساد مالی را جرم امنیتی تلقی کرد؟ به گفته آنان، درعین‌حال اگر اعتراضات و انتقادات وی مصداق وقوع جرم باشد، ماهیت آن سیاسی است و به‌هیچ‌عنوان امنیتی نیست. چنانچه جرم او سیاسی باشد، باید مطابق اصل 168 قانون اساسی رسیدگی به آن علنی باشد و با حضور هیئت‌منصفه در محاکم دادگستری صورت گیرد.

دانشجویان همچنین از آنچه «سکوت مطلق غالب اعضای شورا و به‌ظاهر هم‌فکران» حاجتی خوانده اند نیز ابراز تعجب و تأسف کرده اند.

لیست 68 تشکل امضاکننده بیانیه که اسامی دانشگاه‌ها از 20 استان در آن به چشم می‌خورد به ایرنا ارسال شده است.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها