کد خبر: 320465
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

اقتصاد ایران به کالبدشکافی و جراحی نیاز دارد/ مشکلات اقتصادی راهکاری جز گشایش‌های سیاسی ندارد/ تیم اقتصادی از اتخاذ تصمیم‌های تنش‌زا پرهیز کند/ هر بار با یک تصمیم غیرکارشناسی وضعیت معیشت مردم سخت‌تر می‌شود/ افزایش سه برابری نرخ ارز خود بیماری نیست بلکه عل

به گفته هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، در این شرایط دولت، به خصوص تیم اقتصادی، باید بسیار هوشمندانه‌تر از گذشته عمل کند و از اتخاذ هر گونه سیاستی که به این فضای پرتنش دامن می‌زند بپرهیزد. او برای مصداقی‌تر شدن اظهار نظر خود این‌طور توضیح می‌دهد: «در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل تحریم با بحران روبه‌رو هستند، به چه دلیل باید پای ارزی با نرخ 4200 تومان به اقتصاد باز شود و اینچنین جنجال به پا کند؟»

اقتصاد ایران به کالبدشکافی و جراحی نیاز دارد/ مشکلات اقتصادی راهکاری جز گشایش‌های سیاسی ندارد/ تیم اقتصادی از اتخاذ تصمیم‌های تنش‌زا پرهیز کند/ هر بار با یک تصمیم غیرکارشناسی وضعیت معیشت مردم سخت‌تر می‌شود/ افزایش سه برابری نرخ ارز خود بیماری نیست بلکه عل
کد خبر: 320465
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «حل مشکلات اقتصادی کشور راهکاری جز گشایش در سیاست‌های داخلی و خارجی ندارد.» این مطلب را یک تحلیلگر اقتصادی به اعتمادآنلاین می‌گوید.

هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید: «بحران‌هایی که طی یک سال اخیر بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد ایران ظهور کردند، از جمله احتکار، فربه شدن بازارهای واسطه‌گری و دلالی، کم‌فروشی و گران‌فروشی بسیاری از کالاهای اساسی و نیز تشدید دیگر ناهنجاری‌های اقتصادی تنها یک پیام روشن دارد: بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های سیاسی-اقتصادی دولت.»

تیم اقتصادی، باید بسیار هوشمندانه‌تر از گذشته عمل کند

به گفته حق‌شناس، در این شرایط دولت، به خصوص تیم اقتصادی، باید بسیار هوشمندانه‌تر از گذشته عمل کند و از اتخاذ هرگونه سیاستی که به این فضای پرتنش دامن می‌زند بپرهیزد. او برای مصداقی‌تر شدن اظهار نظر خود این‌طور توضیح می‌دهد: «در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل تحریم با بحران رو‌به‌رو هستند، به چه دلیل باید پای ارزی با نرخ 4200 تومان به اقتصاد باز شود و اینچنین جنجال به پا کند؟»

هر بار با یک تصمیم غیرکارشناسی وضعیت معیشت مردم سخت‌تر می‌شود

حق‌شناس ادامه می‌دهد: «آیا بحران ارز اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و جدیدی در اقتصاد ایران است؟ مسلماً خیر. به همین دلیل بسیار جای تعجب دارد که هر بار با یک تصمیم غیرکارشناسی در خصوص بازار ارز، وضعیت معیشت برای مردم سخت‌تر می‌شود.»

به گفته این آگاه اقتصادی، کمیسیون اقتصادی مجلس اواخر سال گذشته اعلام کرد مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با کالایی که در بازار فروخته شده، جمعاً رقمی در حدود 100 هزار میلیارد تومان است. دلیل روشن است، چراکه در همان زمان بسیاری از فعالان اقتصادی گلایه داشتند که به هیچ عنوان ارزی با قیمت 4200 در بازار پیدا نمی‌کنند تا با آن نرخ کالا وارد کنند؛ اما مدتی نگذشت که با انتشار لیست‌های طویل، مشخص شد چه کسانی موفق به استفاده از رانت ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهایی شده‌اند که به هیچ عنوان برای بازار ضروری نبوده است.

افزایش سه برابری نرخ ارز خود بیماری نیست بلکه علائم بیماری است

حق‌شناس می‌گوید: «نگاهی به اتفاق‌هایی که طی یک سال گذشته تا به امروز در اقتصاد کشور افتاده به خوبی گویای دلایل بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت است.»

حق‌شناس عنوان می‌کند: «اتفاقی که در اقتصاد ایران رخ داده این است که شاخص‌ها به هم ریخته، اما باید دانست که مسائلی همانند افزایش تورم، افزایش سه برابری نرخ ارز و شاخص‌هایی از این دست، خود بیماری نیست بلکه علائم بیماری است و نشان می‌دهد اقتصاد ایران به کوچک‌ترین تکانه‌های سیاسی و اقتصادی واکنش نشان می‌دهد.»

اقتصاد ایران به کالبدشکافی و جراحی نیاز دارد

این آگاه اقتصادی پیشنهاد می‌دهد: «بنابراین آنچه اقتصاد ایران نیاز دارد این است که با کالبدشکافی و جراحی، عمیق شود. طی چند سال اخیر در اتحادیه اروپا، کشورهای یونان و ایرلند دچار بحران شده‌اند. به تارگی نیز کشوری همانند ترکیه دچار مشکلات اقتصادی شد و نرخ بهره به 23 درصد رسید، اما اتفاقاتی شبیه ایران در اقتصاد ترکیه رخ نداد. علتش این است که اقتصاد ایران از برخی بیماری‌های مزمن برخوردار است؛ اما این سخن به این معنی نیست که اقتصاد ایران توان احیای خود را ندارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها