کد خبر: 320869
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند/ جناح‌بندی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی همچنان در جامعه کارکرد دارد/ مردم با توجه به جناح‌بندی، به افراد رای می‌دهند

محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: اگر جناح‌بندی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در جامعه کارکرد نداشته باشد، مردم به این گستردگی رای نمی‌دهند. بارها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مواضع خود را بسیار روشن اعلام کرده‌اند. افراد شرکت‌کننده در انتخابات نیز همواره عنوان می‌کنند عضو چه جناحی هستند و چه برنامه‌ای دارند. بنابراین مردم با توجه به این موضوع به آنها رای می‌دهند.

مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند/ جناح‌بندی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی همچنان در جامعه کارکرد دارد/ مردم با توجه به جناح‌بندی، به افراد رای می‌دهند
کد خبر: 320869
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، درباره اینکه جناح‌بندی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی هنوز در جامعه کارکرد دارد یا خیر، گفت: شاید مردم عادی چندان توجهی به اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نشان ندهند، اما طی چهار دهه‌ای که از انقلاب می‌گذارد، در میان آحاد جامعه، به‌ ویژه تحصیل‌کرده‌ها، دانشجویان، اندیشمندان و در بدنه متوسط جامعه، 2 جریان سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی جا افتاده‌ است.

او عنوان کرد: اگر جناح‌بندی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در جامعه کارکرد نداشته باشد، مردم به این گستردگی رای نمی‌دهند. بارها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مواضع خود را بسیار روشن اعلام کرده‌اند. افراد شرکت‌کننده در انتخابات نیز همواره عنوان می‌کنند عضو چه جناحی هستند و چه برنامه‌ای دارند. بنابراین مردم با توجه به این موضوع به آنها رای می‌دهند.

بادامچی ادامه داد: ممکن است در برخی موارد این دیدگاه وجود داشته باشد که مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند، اما باید توضیح بیشتری در این‌باره داد و به مردم نزدیک‌تر شد و بیشتر با آنها گفت‌وگو کرد. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان 2 گروه شناخته‌شده در سیاست ایران مخصوصاً در کلانشهرها هستند.

این نماینده مجلس، در مورد چگونگی نمایندگی کردن مطالبات مردم از سوی جناح‌های سیاسی، توضیح داد: گروه‌های سیاسی باید موجودیت خود را در جبهه- مجموعه تشکل‌هایی که برای تعقیب یکسری اهداف و با یک مانیفست مشخص تشکیل می‌شود- مشخص کنند؛ برای مثال فراکسیون امید از گروه‌های سیاسی مختلف تشکیل‌ شده و تحت عنوان یک جبهه به نام فراکسیون امید در مجلس کار می‌کند. بنابراین گروه‌های سیاسی باید چارچوب مانیفست خود را در جبهه تثبیت کنند.

بادامچی ادامه داد: در فراکسیون امید این مانیفست خوب تعریف نشد و در زمان کوتاه گروه‌های مختلف کنار هم قرار گرفتند و فراکسیون امید را تشکیل دادند. بارها شاهد بودیم که در فراکسیون امید یک فرد به تعهداتی که ملزم به آن است عمل نمی‌کند. اما اگر یک تفکر مشخص وارد جبهه‌ای شود، با توجه به اساسنامه و تعهدنامه‌ای که این افراد به ملت داده‌اند، افراد مشخصی وارد یک جبهه مشخص با مانیفست مشخص خواهند شد. آن وقت است که جناح‌ها می‌توانند مطالبات مردم را پاسخگو باشند، اما زمانی که تعهدی برای افراد وجود ندارد عملکرد مجلس رو به ضعف می‌رود و یک فرد به‌ سادگی تعهدش را ترک می‌کند.

او سپس اضافه کرد: افراد متعهد با یک تعهد مشخص که در یک حزب شناخته‌شده هستند، اگر به مجلس راه یابند و وارد یک جبهه مانند فراکسیون امید شوند، مانیفست فراکسیون امید را مطالعه کرده‌اند و آن را می‌پذیرند و به تعهدات آن پایبند هستند. اما زمانی که یک فرد بدون پشتوانه حزبی وارد این جبهه می‌شود تعهدی ندارد و نمی‌توان با این افراد مطالبات مردم را دنبال کرد.

او گفت: اگر افراد شناخته‌شده و قوی‌ای برای معرفی در انتخابات داشته باشیم، بسیار مناسب است. در نبود احزاب قوی گروه‌هایی می‌آیند که مورد حمایت مردم‌اند و خودشان را در جلسات مختلف این‌طور معرفی می‌کنند که اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب. اما اگر دو یا سه حزب شناخته‌شده، قوی و مورد قبول مردم در کشور حضور داشته باشند که برنامه ارائه کنند، قطعاً برای کشور و مردم بسیار بهتر خواهد بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: احزاب قوی پشتوانه مردمی و برنامه قوی دارند، ولی در انتخابات مجلس دهم و در دور دوم انتخابات شاهد بودیم افرادی به لیست امید آمدند که در عمل به نحو دیگری عمل کردند.

بادامچی در پاسخ به اینکه مجلس متشکل از عناصر حزبی حرفه‌ای است یا عناصر مردمی مورد حمایت احزاب، گفت: مهم این است که میان حزب و فردی که از سوی حزب مورد حمایت قرار می‌گیرد، تعهداتی وجود داشته باشد. اساس پیشنهاد من تشکیل احزاب قوی و نهادینه‌شده در جامعه است که مورد قبول بخشی از جامعه باشند، نه فقط یک گروه کوچک. احزابی که پشتوانه مردمی داشته باشند، اگر کسی را معرفی کنند، مردم به آنها رای می‌دهند. این موضوع در دنیا معمول است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها