کد خبر: 321152
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۴:۳۵:۰۷
| |

ریچارد نفیو:

امضاکنندگان برجام از بازگشت تحریم‌های ایران حمایت نمی‌کنند

طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما معتقد است در شرایط فعلی سایر کشورهای امضاکننده برجام از گزینه «بازگشت سریع تحریم‌ها» علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

امضاکنندگان برجام از بازگشت تحریم‌های ایران حمایت نمی‌کنند
کد خبر: 321152
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۴:۳۵:۰۷

اعتمادآنلاین| «ریچارد نفیو» در خصوص وضعیت به‌وجودآمده در خصوص برجام و اینکه آیا سایر طرف‌های امضاکننده برجام با خواسته آمریکا برای بازگرداندن سریع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موافق هستند یا خیر، گفت: آیا فکر می‌کنند که بحثی برای بازگشت سریع تحریم‌ها در جریان خواهد بود؟ مطمئناً همین طور است. آیا فکر می‌کنند که سایر اعضای شورای امنیت نیز با بازگشت تحریم‌ها موافق هستند؟ نه. معلوم نیست که در صورت مطرح شدن این بحث (بازگشت سریع تحریم‌های ایران) آنها کرسی‌های خود را حفظ کرده و جلسه را ترک نکنند.

نفیو که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما از طراحان تحریم‌های ایران بود و در مذاکرات منتهی به برجام نیز حضور داشت و اکنون در دانشگاه کلمبیا حضور دارد، در ادامه گفت: گزینه بازگشت سریع تحریم‌ها، امتیازی بود که به آمریکا داده شد تا از طریق شورای امنیت تحریم‌های ایران را بازگرداند و در آن زمان این مجوز بخش ویژه‌ای از طرح جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا به کنگره بود تا از برجام حمایت شود. حتی شخص دونالد ترامپ نیز از این گزینه (بازگشت سریع تحریم‌ها) رضایت داشت.

بر اساس گزینه بازگشت سریع، هر یک از امضاکنندگان برجام می‌توانند با محکوم کردن ایران به نقض این توافق خواستار مطرح شدن بحث در کمیته برجام شوند. این موضوع حتی می‌تواند در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح شود و با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌ها مجدداً به اجرا گذاشته شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها