کد خبر: 322064
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۳:۱۶:۰۰
| |

به دلیل بیان صادقانه مسائل اجتماعی و سیاسی روز؛

رمان‌نویس سوییسی برنده جایزه بوشنر 2019 آلمان شد

جایزه گئورگ بوشنر که از مهمترین جوایز ادبی آلمان است، لوکاس برفوس، درام‌نویس و رمان‌نویس سوییسی، را به عنوان برنده خود در سال 2019 انتخاب کرد.

رمان‌نویس سوییسی برنده جایزه بوشنر 2019 آلمان شد
کد خبر: 322064
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۳:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌‌‌‌‌ ‌ لوکاس برفوس، درام‌نویس و رمان‌نویس سوییسی، به عنوان برنده جایزه 50 هزار یورویی گئورگ بوشنر 2019 آلمان معرفی شد.

به گزارش هانوفرشه آلگماینه، این جایزه که از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمان اهدا می‌شود، نویسنده و نمایشنامه‌نویس سوییسی را برای بیان صادقانه و صمیمانه ضروری‌ترین مسائل اجتماعی و سیاسی امروز با استفاده از زبانی موجز و در عین حال گویا؛ به عنوان برنده انتخاب کرد.

لوکاس برفوس که سال 1971 در شهر تون سوئیس به دنیا آمده از 1998 به خلق آثارش پرداخته است. او تاکنون 19 نمایشنامه نوشته که نخستین آنها «اودیپوس سوفوکل» سال 1998 و جدیدترین‌شان با عنوان نمایشنامه «روح فیل» سال 2018 در مانهایم اجرا شد.

وی نویسنده رمان‌هایی چون «مردان مرده» و «صد روز» است و در آثارش بیش از هر چیز به چالش‌های اجتماعی و سیاسی معاصر پرداخته است.

این نویسنده که چندین جایزه ادبی در کارنامه دارد، نخستین جایزه ادبی خود را سال 2001 دریافت کرد که جایزه فرهنگی شهر تون بود. او جایزه ادبی برلین، جایزه نمایشنامه نویسی مولهایم، جایزه آنا سگرز، جایزه کتاب سوییس و جایزه ادبی نُرد را نیز در کارنامه دارد.

او سال 2015 از سوی آکادمی ادبیات و زبان آلمان به عنوان یکی از اعضا انتخاب شد. هیات داوران در باره انتخاب وی اعلام کرد: برفوس با سبک محکم، عالی و تنوع وغنای فرم‌هایی که انتخاب می‌کند همواره وضعیت زندگی مدرن را به گونه‌ای نو در رمان‌ها و نمایشنامه‌هایش زیر ذره‌بین‌می‌برد و با نقد و بررسی‌های جسورانه خود به بررسی آنها می‌پردازد.

این نویسنده 48 ساله در زوریخ زندگی می‌کند، ازدواج کرده و پدر یک دختر و یک پسر است. جایزه گئورگ بوشنر که از سال 1951 و به یاد بوشنر نویسنده کلاسیک آلمانی اهدا می‌شود؛ هر سال برای تجلیل از نقش نویسندگان در اعتلای فرهنگ آلمانی برنده خود را انتخاب می‌کند.

گئورگ بوشنر، شاعر نابغه انقلابی آلمانی که سال 1813 در ایالت هسن متولد شد، 23 سال بیشتر زندگی نکرد و بر اثر تیفوس درگذشت، اما در همین مدت کوتاه چند اثر ادبی ماندگار آفرید. وی به عنوان نابغه ادب و سیاست آلمان شناخته می‌شود.

هاینریش بل، ماکس فریش، گونتر گراس، الیاس کانتی، پیتر هانتکه، فولکر براون، اینگبورگ باخمن از برندگان قبلی این جایزه هستند. در سال‌های اخیر یورگن بکر، راینالد گوتس، مارسل بیِر، یان واگنر و ترسا مورا این جایزه را دریافت کرده‌اند.

این جایزه دوم نوامبر امسال در دارمشتات به لوکاس برفوس اهدا می‌شود.


منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها