کد خبر: 322369
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۰:۲۰:۰۰
| |

سوران حسینی، کارگردان نمایش‌های آیینی:

در آیین‌ها و نمایش‌های سنتی دست نبرید

سوران آیینی، کارگردان نمایش‌های آیینی معتقد است: یکی از دلایل کمرنگ شدن نمایش‌های آیینی سنتی میان مردم این است که هنرمندان در آیین‌ها و سنت‌های ما دست می‌برند و آن را تغییر می‌دهند و مردم متوجه این موضوع می‌شوند.

در آیین‌ها و نمایش‌های سنتی دست نبرید
کد خبر: 322369
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایش آیینی «حریره، چوپی، قره» به کارگردانی سوران حسینی، یکی از آثار پذیرفته شده در بخش آیین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی است. این گروه نمایشی از شهر مریوان در این جشنواره شرکت می‌کند.

«سوران حسینی» درباره نمایش‌اش گفت: همانطور که از نام نمایش مشخص است نمایش ما سه بخش دارد؛شیون پیرزنی که عزیزش را از دست داده، عدالت رئیسی که بزرگی‌اش را بین مردمش تقسیم کرده و جنگ سربازانی که آرایش جنگی منظمی دارند. ما این بخش‌ها را در حرکاتی نمایشی اجرا می‌کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه «مردم از آیین‌ها و بازی‌های سنتی در مریوان استقبال می‌کنند» افزود: در شهر مریوان به دلیل برگزاری تئاتر خیابانی از نمایش‌های خیابانی به خصوص نمایش‌های آیینی سنتی خیلی استقبال می‌شود. این حوزه در آداب، رسوم و فرهنگ ما کُردها ریشه دارد، یکی از گونه‌های محبوب نمایشی است حتی مردم از این نمایش‌های آیینی پرس و جو می‌کنند تا تحلیلی از آن داشته باشند و اصالت این آیین‌ها حفظ شود.

او درباره تأثیر جشنواره آیینی سنتی در حفظ آیین‌ها بیان کرد: این جشنواره‌ها بیشتر در معرفی آیین‌ها و بازی‌های سنتی شهرهای مختلف تأثیر مثبت دارند. با اجرای نمایش‌های سنتی مردم با آیین‌ها و سنت‌های گذشته شهر و کشور خود که هرکدام معنی خاص خودشان را دارند، آشنا می‌شوند. این معرفی و آشنایی‌ موجب غنی شدن فرهنگ یک کشور می‌شود.

«حسینی» همچنین درباره تأثیر حمایت دولت از نمایش‌های آیینی سنتی گفت: حمایت دولت باشد یا نباشد، من هنرمند هستم و باید مستقل کارم را انجام دهم. هیچ‌وقت دولت حامی من هنرمند نبوده و نخواهد بود، خصوصاً در دولت آقای روحانی که برای هنر نه تدبیری داشت و نه امید.

او با تاکید بر اینکه «کمرنگ شدن نمایش‌های آیینی سنتی دلیل دارد و یکی از دلایل مهم و اصلی آن این است که هنرمندان در آیین‌ها و سنت‌های ما دست می‌برند و آن را تغییر می‌دهند» ادامه داد: آیین‌های اقوام ایرانی اعتراضی هستند، تمام آیین‌ها نماد یک اعتراض بوده‌اند، اعتراض به ظلمی که خان‌ها به مردم می‌کردند یا اعتراض به ظلم مردان علیه زنان، اعتراض‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ….

این کارگردان افزود: برخی هنرمندان برای جشنواره‌ها سفارشی کار می‌کنند و آیین‌ها را تغییر می‌دهند و اعتراض‌ها را به دلیل جلب دید مثبت جشنواره از نمایش‌ها حذف می‌کنند. اما مردم متوجه این تغییرات می‌شوند و برای اینکه آن‌ها را فریب می‌دهند، هنرمند را تنها می‌گذارند. ما باید به گذشته مردم احترام بگذاریم و اصالت فرهنگ و آیین‌ها را حفظ کنیم.

«حسینی» اضافه کرد: در این صورت است که مردم به آغوش نمایش آیینی بازمی‌گردند. در این موارد نباید مدام از دولت حرف بزنیم، ما هنرمندیم و باید استقلال کارمان حفظ شود. نباید هر کسی که به این حوزه می‌آید به دلیل جشنواره، داور و یا … دستور کار آیین‌ها را تغییر دهیم.

او در پایان تاکید کرد: حرف من این است که اگر حمایت باشد و نباشد من هنرمند باید کارم را به درستی انجام دهم. اگر نمایش من در تهران قبول نمی‌شد آن را در مریوان یا شهرهای دیگر اجرا می‌کردم. البته که بهتر است نمایش‌های آیینی سنتی مورد حمایت دولت قرار گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها