کد خبر: 322864
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

یاسر مرادی، مشاور حقوق بانکی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

تکلیف بانک‌ها در خصوص نحوه وصول چک‌های تضمینی سال 97 چیست؟

چک تضمین‌شده‌ای بابت معامله‌ای دریافت کردم که تاریخ آن مربوط به مهر 97 است. در سال جاری (98) به بانک مراجعه کردم که وجه آن را وصول کنم، اما بانک از تادیه مبلغ چک خودداری می‌کند و می‌گوید شما صرفاً تا پایان سال 97 فرصت وصول چک را داشته‌اید.

تکلیف بانک‌ها در خصوص نحوه وصول چک‌های تضمینی سال 97 چیست؟
کد خبر: 322864
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: چک تضمین‌شده‌ای بابت معامله‌ای دریافت کردم که تاریخ آن مربوط به مهر 97 است. در سال جاری (98) به بانک مراجعه کردم که وجه آن را وصول کنم، اما بانک از پرداخت مبلغ چک خودداری می‌کند و می‌گوید شما صرفاً تا پایان سال 97 فرصت وصول چک را داشته‌اید. لطفاً در این زمینه راهنمایی کنید.

یاسر مرادی، مشاور حقوق بانکی: طبق بند 8 دستورالعمل چک‌های تضمینی مصوب آذر 97، مقرر شد دارندگان چک‌های تضمین‌شده‌ای که قبل از ابلاغ بخشنامه صادر شده‌اند حداکثر ظرف یک ماه می‌توانند وجه آن را نقداً دریافت کنند و ظهرنویسی این چک‌ها برای دیگری در این مهلت زمانی اعتبار ندارد.

همچنین در این دستورالعمل بیان شده که پس از پایان مهلت، دارنده فقط تا اتمام سال جاری (1397) باید به یکی از شعبات بانک صادرکننده مراجعه و با ارائه اطلاعات مربوط به منشاء مالی، وجه چک را دریافت کند.

با این حساب چک یادشده امکان کارسازی در شعب بانک در سال 98 را نداشته و دارنده باید وجه چک را از دادگاه مطالبه کند یا اینکه چک را برای ابطال به صاحب حساب یا ایادی ماقبل تحویل دهد و از او چک جدیدی به نام خود دریافت کند.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها