کد خبر: 324220
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از واکنش‌ها به انتشار فهرست دوتابعیتی‌ها توسط کریمی قدوسی گزارش می‌دهد:

مهر تکذیب‌ بر فهرست نماینده مخالف دولت

طرح موضوع دوتابعیتی‌ها بارها در مجلس جنجال‌آفرین شده و حتی از طرف برخی نمایندگان، تحقیق و تفحصی هم برای روشن شدن ابعاد آن به جریان افتاد؛ تحقیق و تفحصی که گزارش آن و فهرستش که به وسیله نمایندگان مخالف دولت در مجلس تهیه شد، خود به مرکز ثقلی برای جنجال و تنش گاه‌به‌گاه تبدیل شده است.

مهر تکذیب‌ بر فهرست نماینده مخالف دولت
کد خبر: 324220
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- داستان دوتابعیتی‌ها و ادعای نفوذی‌های دوتابعیتی چند سالی است که گریبان سیاست و پارلمان کشور را گرفته است. کسانی هم که بیشتر این موضوع را مطرح می‌کنند عمدتاً چهره‌ها و نماینده‌های مخالف سیاست دولت فعلی هستند. طرح موضوع دوتابعیتی‌ها بارها در مجلس جنجال‌آفرین شده و حتی از طرف برخی نمایندگان، تحقیق و تفحصی هم برای روشن شدن ابعاد آن به جریان افتاد؛ تحقیق و تفحصی که گزارش آن و فهرستش که به وسیله نمایندگان مخالف دولت در مجلس تهیه شد، خود به مرکز ثقلی برای جنجال و تنش گاه‌به‌گاه تبدیل شده است. هفته گذشته صحن علنی مجلس بار دیگر با بحث دوتابعیتی‌ها و مباحث مربوط به آن پر تنش شد.

داستان دوتابعیتی‌ها از کجا جدی شد؟

اولین بار جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مخالف دولت، تابستان سال 97 در جریان سوال خود از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، فیلمی از دوتابعیتی‌ها در صحن علنی پخش کرد . انتشار این فیلم اعتراض نمایندگان معتدل و حامی دولت را در پی داشت. بر همین اساس علیرضا رحیمی نماینده تهران و 27 نماینده دیگر سوالی از وزیر دفاع به جریان انداختند تا مشخص شود چرا این فیلم در اختیار کریمی قدوسی قرار گرفته بود؛ هرچند گفته می‌شد این فیلم را سپاه در اختیار نماینده مشهد قرار داده است.

ادعای دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهوری و 2500 نفر در دولت و پاس گل به آمریکا

پس از آن کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس فعلی کمیسیون امنیت ملی مدعی شدند که علاوه بر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، 2500 دوتابعیتی دیگر در دستگاه‌های اجرایی فعال هستند. این موضوع حواشی بسیاری را در پی داشت تا جایی که دونالد ترامپ براساس همین ادعا از طرحی خبر داد که بر اساس آن این افراد و نزدیکان آنها از کشور آمریکا اخراج خواهند شد.

پس از طرح این موضوع، کمیته‌ای هم برای تحقیق و تفحص از آن تشکیل شد که ریاست آن را جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد بر عهده داشت.

زیر سوال بردن تابعیت کریمی قدوسی از طرف نماینده تربت جام

اما داستان جایی بار دیگر به صدر اخبار آمد که جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام روز یکشنبه 30 تیرماه در تذکر شفاهی با خطاب قرار دادن کریمی قدوسی، با اعتراض به دخالت او در امور حوزه انتخابیه خود، گفت: شما چه‌کاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟! چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، در چند عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیده‌اید، از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم؟

واکنش کریمی قدوسی به ابهامات درباره تابعیت خود و رئیس‌جمهوری

روز دوشنبه مجلس میزبان امیر حاتمی، وزیر دفاع، بود تا به سوال علیرضا رحیمی نماینده تهران و 27 نماینده دیگر درباره پخش فیلم دوتابیعتی‌ها در جریان سوال از وزیر امور خارجه، که توسط کریمی قدوسی پخش شده بود، پاسخ دهد. رحیمی در این جلسه درباره ادعای مطرح‌شده از طرف کریمی قدوسی مبنی بر تابعیت اسکاتلندی رئیس‌جمهوری صحبت کرد . اگرچه رحیمی در این جلسه از پاسخ‌های وزیر دفاع قانع شد، اما روز سه‌شنبه بار دیگر جنجال در مجلس بالا گرفت.

کریمی قدوسی که روز یکشنبه حضور نداشت تا از خود دفاع کند، با یک تیر دو نشان زد و هم به تابعیت داشتن خود که رحیمی جهان‌آبادی مطرح کرده بود پاسخ داد و هم بار دیگر به دو تابعیتی‌ها و گزارش آنها اشاره کرد.

نماینده مشهد در مجلس در جریان این صحبت‌ها، که در قالب اخطار اصل هفتاد و پنج قانون اساسی مطرح شد، گفت: اگر اسمی از یک نفوذی و دوتابعیتی برده شد، سوال این است که ما با چه قدرتی این کار را انجام دادیم؟ طرح بررسی دوتابعیتی‌ها را مجلس به تصویب رساند و رای هیات تحقیق و تفحص از سوی رئیس مجلس به من ابلاغ شد و کار تحقیق و تفحص بدین ترتیب آغاز شد.

او بیان کرد: پس از این با وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و وزیر امور خارجه نشست‌هایی داشتیم که هر فرد دوتابعیتی‌ای را احصا کنیم و حدود یک سال روی این موضوع کار کردیم. گزارش این مهم را در کمیسیون امنیت ملی قرائت کردیم. همان‌جا لیستی به پیوست این گزارش به کمیسیون ارائه شد و من در آنجا گفتم که این لیست را نباید منتشر کرد، چرا که جامعه پذیرش شنیدن این اسامی را ندارد.

نماینده مشهد در ادامه تاکید کرد: درخواست می‌کنم که اگر من رگ و ریشه‌ای از کشور افغانستان دارم، عنوان شود. کریمی قدوسی تاکید کرد: لیست پخش‌نشده اسامی دوتابعیتی‌ها را، با توجه به ظرفیتی که آقایان به وجود آوردند، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

فهرست دوتابعیتی‌ها مورد تایید وزارت اطلاعات نیست

انتشار این فهرست از طرف کریمی قدوسی در حالی صورت گرفت که پیش از این هم گفته شده بود این فهرست مورد تایید وزارت اطلاعات نبوده است. محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، درباره انتشار این فهرست بین افکار عمومی و اتفاقاتی که در جلسه روز سه‌شنبه اول مردادماه مجلس رخ داد، گفت: روز گذشته که آقای کریمی قدوسی در مجلس از فهرست دوتابعیتی‌ها صحبت کرد و گفت آن را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد، یکی از معاونان وزیر اطلاعات در مجلس حضور داشت. من از ایشان پرسیدم آیا این لیست محرمانه یا دارای طبقه‌بندی است یا خیر و آیا تایید می‌شود یا نه. ایشان گفت درباره طبقه‌بندی آن نمی‌توانم اظهارنظر کنم، قاعدتاً طبقه‌بندی داشته است.

تابش ادامه داد: راجع به اصالت این لیست، وقتی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده بود این فهرست از طرف تیم تحقیق و تفحص به دادستانی کل کشور ارسال شده و ایشان برای تحقیق درباره صحت فهرست آن را به وزارت اطلاعات فرستاده بود. در همین رابطه معاون وزیر اطلاعات گفت که دوتابعیتی‌ بودن‌ اکثریت اسامی‌ای که در لیست آمده، از نظر وزارت اطلاعات مورد تایید نیست.

بر همین اساس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که سال گذشته ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت، در صفحه شخصی خود در توییتر، با تاکید بر اینکه فهرست منتشرشده مورد تایید نیست، نوشت: سال گذشته در اولین هفته مسئولیتم در کمیسیون، از دستگاه مربوطه خواستم به صراحت درباره فهرست ادعایی 100 دوتابعیتی توضیح دهند. پاسخ این بود که غیر از وجود ظن در مورد چهار نفر آنها، بقیه صراحت ندارد. آن چهار نفر هم مسئولیت قابل اعتنایی نداشتند.

فلاحت‌پیشه - دوتابعیتی‌ها

آغاز تکذیب‌ها

پس از این تهدید، کریمی قدوسی در حاشیه جلسه علنی مجلس در لابی مجلس حاضر شد و لیست مورد نظر را صرفاً در اختیار خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا قرار داد. با انتشار آن لیست در رسانه‌ها افراد شروع به واکنش نسبت به این موضوع کردند.

سلطانی: جایی که از آن گزارش دروغ بیرون می‌آید، خانه ملت نیست

پدرام سلطانی، عضو اتاق بازرگانی ایران، از جمله نخستین افرادی بود که نسبت به انتشار نام خود به عنوان فرد دوتابعیتی واکنش نشان داد. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: کمیته تحقیق و تفحص مجلس از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین‌کارت یا اقامت، لیستی منتشر و ادعا کرده بر اساس شواهد و قرائن بنده دارای تابعیت دوگانه یا اقامت کشور دیگری هستم. این ادعا کذب است. جایی که از آن گزارش دروغ بیرون می‌آید، خانه ملت نیست، حضیض اخلاق و اعتماد است.

پدرام سلطانی - تکذیب دوتابعیتی

دیناروند: ادعای کریمی قدوسی صد درصد دروغ است و باید پاسخگوی گزارش دروغ خود باشد

در ادامه تکذیب‌ها، صبح روز چهارشنبه، 2 مردادماه، رسول دیناروند، رئیس اسبق سازمان غذا و دارو، در صفحه اینستاگرام خود این موضوع را تکذیب کرد.

او در صفحه شخصی خود نوشت: بد نیست بدانید آقای کریمی قدوسی، نماینده مجلس، فهرستی را از برخی مسئولان منتشر کرده است که به ادعای ایشان «بر اساس شواهد و قرائن دارای تابعیت دوگانه یا اقامت کشور دیگری» هستند که نام اینجانب هم در آن درج شده است. این ادعا صد درصد دروغ است و ایشان باید پاسخگوی گزارش دروغ خود باشد. جای تاسف است که عده‌ای در مجلس، که قرار است عصاره فضایل این ملت باشد، به راحتی می‌توانند دروغ بگویند و این‌گونه با آبروی دیگران بازی کنند و نگران پیگرد خود در این دنیا و عقوبت آن در آن دنیا نباشند.

وزیر بهداشت: نفس کشیدن در این سرزمین را همیشه به تابعیت‌های دنیا ترجیح دادم

روابط‌ عمومی وزارت بهداشت و درمان هم با اشاره به حضور نام سعید نمکی، وزیر این وزارتخانه، در میان لیست منتشرشده، اعلام کرد: موضوع دوتابعیتی بودن وزیر بهداشت کذب محض است و بنا بر شواهد احتمالی مطمئناً هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد.

پس از آن، خود وزیر بهداشت هم دردر حاشیه جلسه هیات دولت، وقتی از طرف رسانه‌ها در این‌باره مورد سوال قرار گرفت ، بیان کرد: پیش از انقلاب که دانشجو بودم، همه قبل از عید می‌گفتند به فرانسه یا انگلیس سفر می‌کنم؛ من هم که بچه کاشان بودم به مزاح می‌گفتم می‌روم کاشنگتن‌سیتی. احتمالاً این نماینده خبرهای آن دوران را یادش است. من نفس کشیدن در این سرزمین را همیشه به تابعیت‌های دنیا ترجیح داده‌ام. این اخبار کذب محض است و تقارن این حرف‌ها را وقتی با سایر بحث‌ها کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که قضیه چیست.

روابط‌عمومی معاونت امور زنان: هر تابعیتی به جز ایرانی درباره ابتکار دروغ است

روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به دوتابعیتی خواندن ابتکار این موضوع را تکذیب کرد. در متن منتشرشده این معاونت آمده است: در شرایطی که کشور یکی از بدترین حملات از سوی آمریکا را در قالب تروریسم اقتصادی و جنگ رسانه‌ای تجربه می‌کند و نیازمند وحدت و همدلی است، فردی از نمایندگان مجلس فهرستی مجعول را منتشر و تعدادی از خادمین کشور را به داشتن تابعیت کشورهای خارجی و از جمله آمریکا متهم می‌کند.

در ادامه تاکید شده است: لازم است اعلام نماید هر گونه تابعیت به غیر از تابعیت ایرانی در مورد خانم معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دروغ بوده و ضمن تکذیب آن، حق شکایت علیه افترازنندگان و انتشاردهندگان آن به قصد تشویش اذهان عمومی را محفوظ می‌داند. این در حالی است که قبلاً هم شکایتی از این نماینده بابت اکاذیب دیگری انجام شده که متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است.

واعظی: معلوم می‌شود که هیچ کدام از حرف‌های آقایان پایه و اساسی ندارد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار لیستی از دوتابعیتی‌ها توسط یکی از نمایندگان مجلس در رسانه‌ها، با بیان اینکه « ما خوشحال شدیم از اینکه این لیست را منتشر کردند »، گفت: جلوی هر کدام از اسامی این لیست نوشته شده که بر اساس شواهد و قرائن تدوین شده است و این یعنی بر اساس شواهد راجع به هر کسی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید مطرح کنید، پس معلوم می‌شود که هیچ کدام از حرف‌های آقایان پایه و اساسی ندارد.

او ادامه داد: ما نمی‌دانیم ریشه این افراد کجاست و از کجا آمده‌اند؛ این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی از آنها نپرسد شما از کجا آمده‌اید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: لیست دوتابعیتی‌ها را تکذیب می‌کنم

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، نیز در حاشیه جلسه روز چهارشنبه 2 مردادماه هیات دولت، درباره انتشار این لیست و ادعای حضور دوتابعیتی‌ها در دولت عنوان کرد: لیست دوتابعیتی‌ها را وزیر اطلاعات بارها تکذیب کرده است . آنچه در رسانه‌ها هم منتشر شده بر اساس شک و تردید، ابهام و بنا بر «گفته می‌شود» است و صحیح نیست. من این لیست دوتابعیتی‌ها را تکذیب می‌کنم.

از تکذیب‌های همین یک روز بعد از انتشار این فهرست در رسانه‌ها، این‌طور به نظر می‌رسد که باید منتظر تکذیب‌ها و نیز جنجال‌های بیشتری بر سر این موضوع بود.

واکنش‌ها به انتشار اسامی فهرست دوتابعیتی‌ها

معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری

روابط عمومی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده طی اطلاعیه‌ای دوتابعیتی بودن معصومه ابتکار را تکذیب کرد.

رسول دیناروند، رئیس اسبق سازمان غذا و دارو

ادعای دوتابعیتی بودن من صد درصد دروغ است و کریمی قدوسی باید پاسخگوی گزارش دروغ خود باشد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان

من نفس کشیدن در این سرزمین را همیشه به تابعیت‌های دنیا ترجیح داده‌ام. این اخبار کذب محض است و تقارن این حرف‌ها را وقتی با سایر بحث‌ها کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که قضیه چیست.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری

لیست دوتابعیتی‌ها را وزیر اطلاعات بارها تکذیب کرده است. آنچه در رسانه‌ها هم از دیروز منتشر شده بر اساس شک و تردید، ابهام و بنا بر «گفته می‌شود» است و صحیح نیست. من این لیست دوتابعیتی‌ها را تکذیب می‌کنم.

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی

راجع به اصالت این لیست وقتی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده بود این فهرست از طرف تیم تحقیق و تفحص به دادستانی کل کشور ارسال شده و ایشان برای تحقیق درباره صحت فهرست آن را به وزارت اطلاعات فرستاده بود. در همین رابطه معاون وزیر اطلاعات گفت که دوتابعیتی‌ بودن‌ اکثریت اسامی‌ای که در لیست آمده، از نظر وزارت اطلاعات مورد تایید نیست.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری

ما خوشحال شدیم از اینکه این لیست را منتشر کردند. جلوی هر کدام از اسامی این لیست نوشته شده که بر اساس شواهد و قرائن تدوین شده است و این یعنی بر اساس شواهد راجع به هر کسی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید مطرح کنید، پس معلوم می‌شود که هیچ کدام از حرف‌های آقایان پایه و اساسی ندارد. ما نمی‌دانیم ریشه این افراد کجاست و از کجا آمده‌اند؛ این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که کسی از آنها نپرسد شما از کجا آمده‌اید.

پدرام سلطانی، عضو اتاق بازرگانی ایران

کمیته تحقیق و تفحص مجلس از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین کارت یا اقامت، لیستی منتشر و ادعا کرده بر اساس شواهد و قرائن بنده دارای تابعیت دوگانه یا اقامت کشور دیگری هستم. این ادعا کذب است. جایی که از آن گزارش دروغ بیرون می‌آید، خانه ملت نیست، حضیض اخلاق و اعتماد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها