کد خبر: 325063
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دولت برنامه‌ای برای کاهش نرخ مسکن ندارد/ در شاهین‌شهر افرادی که به علت گرانی رهن و اجاره مجبور به چادرنشینی هستند، چندبرابر شده است/ از اعطای وام ارزان‌قیمت برای رهن منزل، استقبال می‌کنم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: افزایش نرخ در بازار مسکن بیشتر بر اجاره‌بها اثر گذاشته است، چون افرادی که خانه ندارند و مستاجرند بسیار بیشتر مستاصل شده‌اند تا افرادی که دنبال خرید خانه بوده‌اند.

دولت برنامه‌ای برای کاهش نرخ مسکن ندارد/ در شاهین‌شهر افرادی که به علت گرانی رهن و اجاره مجبور به چادرنشینی هستند، چندبرابر شده است/ از اعطای وام ارزان‌قیمت برای رهن منزل، استقبال می‌کنم
کد خبر: 325063
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی، نماینده نجف‌آباد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی راهکار درستی برای کاهش نرخ و کنترل بازار مسکن است و باید انجام شود.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی، را می‌خوانید:

*شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟

مالک هستم البته نه در تهران.

*در شاهین‌شهر مالک هستید؟

خیر. در اصفهان خانه دارم.

*یک نماینده مجلس برای حق مسکن از مجلس چقدر دریافت می‌کند؟

واقعاً عددش را نمی‌دانم.

*فکر می‌کنید در حال حاضر راه‌حل مشکل مسکن چیست؟ اخذ مالیات خانه‌های خالی چقدر می‌تواند کمک کند؟

اخذ مالیات خانه‌های خالی راهکار درستی است و باید انجام شود. منتها این مورد باید در اصلاح قانون هم بیاید. به طور کلی از هر سرمایه‌ای که افراد دارند باید مالیات گرفته شود.

*آیا مجلس طرحی برای بهبود بازار مسکن در کشور و کاهش و کنترل نرخ مسکن دارد؟

آقای رئیس- علی لاریجانی- جلساتی گذاشته است. ما که مشکل قانون نداریم! منتها دولت اراده‌ای ندارد؛ یعنی تا امروز دولت برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن نداشته است. دولت مسکن مهر را تعطیل کرد چیزی هم جایگزین آن نکرد! البته بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد، اما یک مورد هم جایی سراغ نداریم که اجرایی شده باشد. در حال حاضر طرح دیگری را عنوان کرده‌اند و گفته‌اند حدود 400 هزار واحد مسکونی می‌سازیم، به اسم «اقدام عملی»، اما ما هنوز مورد عملی‌ای ندیده‌ایم.

*فکر می‌کنید اجاره‌بها در یک سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

تغییر زیادی کرده است. در شاهین‌شهر اجاره‌بها افزایش زیادی پیدا کرده، در حال‌ حاضر تعداد افرادی که مجبورند چادرنشین باشند، چندبرابر شده است.

*اجاره‌بها چند برابر افزایش یافته است؟

در برخی شهرها رهن و اجاره 2 و در برخی شهرهای دیگر سه برابر شده است. افراد دیگر قادر نیستند رهن یا آن اجاره بپردازند؛ یعنی درآمدهایشان اصلاً این اجازه را نمی‌دهد.

*به نظر شما افزایش قیمت مسکن بیشتر بوده یا افزایش اجاره‌بها؟

در هر 2 شاهد افزایش نرخ بوده‌ایم، ولی افزایش نرخ در بازار مسکن بیشتر روی اجاره‌بها اثر گذاشته است، چون افرادی که خانه ندارند و مستاجرند بسیار بیشتر مستاصل شده‌اند تا افرادی که دنبال خرید خانه بوده‌اند.

*فکر می‌کنید با توجه به شرایط فعلی، افزایش وام مسکن می‌تواند به مردم کمک کند؟

من از پیشنهاد وزیر اقتصاد، مبنی بر اعطای وام ارزان‌قیمت برای رهن منزل، استقبال می‌کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها