کد خبر: 325085
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

چرا وزارت ورزش پیگیر تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال نبود؟/ اساسنامه قبلی باید ملاک فدراسیون فوتبال باشد نه اساسنامه جدید/ استناد فدراسیون فوتبال به اساسنامه جدید غیرقانونی است/ برگزاری مجامعی که طبق اساسنامه‌ جدید بوده، باطل است

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی، درباره به تصویب نرسیدن اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیات دولت گفت: در فوتبال ایران اتفاقاتی رخ می‌دهد که تاسف‌بار است. فدراسیون فوتبال قبل از ارسال اساسنامه جدید به فیفا و تایید فدراسیون جهانی فوتبال، باید ابتدا آن را به تایید هیات دولت برساند.

چرا وزارت ورزش پیگیر تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال نبود؟/ اساسنامه قبلی باید ملاک فدراسیون فوتبال باشد نه اساسنامه جدید/ استناد فدراسیون فوتبال به اساسنامه جدید غیرقانونی است/ برگزاری مجامعی که طبق اساسنامه‌ جدید بوده، باطل است
کد خبر: 325085
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره بحث اول رسانه‌ها شده است. موضوعی مهم که می‌تواند بسیاری از تصمیمات فدراسیون فوتبال در دوره مهدی تاج و علی کفاشیان را تحت تاثیر قرار دهد. مهدی تاج در حاشیه کلاس‌های پیش‌فصل داوری فوتبال به موضوع اساسنامه فدراسیون پرداخته و گفته: «امیدوارم این هفته، هفته خوبی برای فوتبال باشد و شاید اساسنامه فدراسیون فوتبال به تصویب هیات دولت برسد. عمده جلسات در این‌باره برگزار شده است.» این گفته‌ها نشان از آن دارد که اساسنامه این فدراسیون به تایید دولت نرسیده و درست یک سال و نیم بعد از مناظره جنجالی علی کریمی با محمدرضا ساکت در برنامه 90، فدراسیون فوتبال تلاشی برای به تایید رساندن اساسنامه در دولت نکرده است. طبق قانون اساسنامه همه فدراسیون‌ها باید به تایید دولت برسند و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد همه فعالیت‌های آنها غیرقانونی خواهد بود.

سید مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی، درباره صحبت‌های مهدی تاج درباره تصویب نشدن اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیات دولت به اعتمادآنلاین گفت: «در فوتبال ایران اتفاقاتی رخ می‌دهد که تاسف‌بار است. فدراسیون فوتبال قبل از ارسال اساسنامه جدید به فیفا و تایید فدراسیون جهانی فوتبال باید ابتدا آن را به تایید هیات دولت می‌رساند. طبق قانون، اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید به تصویب هیات دولت برسد. متاسفانه این اتفاق رخ نداد تا شاهد یک بی‌قانونی باشیم.»

هاشمی‌طبا با اعلام این موضوع که اساسنامه پیشین ملاک اداره فدراسیون فوتبال است، گفت: «اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در ابتدا اعلام کردند که اساسنامه در زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد به تصویب هیات دولت رسیده است. حدود یک سال و نیم قبل مشخص شد این اتفاق رخ نداده است. بعد از آن هم اعلام کردند که هیات دولت به‌ صورت شفاهی آن را تصویب کرده، اما هیچ سندی مبنی بر صحت این گفته ارائه نکردند. بنابراین حالا اساسنامه قبلی باید ملاک فدراسیون فوتبال باشد نه این اساسنامه جدید. وقتی فدراسیونی اساسنامه‌اش را تغییر می‌دهد باید مجدداً این اساسنامه را به تایید هیات وزیران برساند.»

هاشمی‌طبا در ادامه گفت: «زمانی اعلام شد فدراسیون کشتی هم اساسنامه‌اش را به فدراسیون جهانی فرستاده است، در حالی‌ که به تایید دولت نرسیده بود. همین مشکل در فدراسیون‌های تیراندازی، شمشیربازی و... هم وجود دارد. چرا هیچ‌کس در وزارت ورزش و جوانان مسئول رسیدگی به این موضوع نیست؟»

او با غیرقانونی خواندن برخی از مصوبات فدراسیون فوتبال گفت: «به تایید نرسیدن اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیات دولت بدان معنی است که این فدراسیون هر تصمیمی بر اساس اساسنامه جدید گرفته، غیرقانونی است؛ یعنی استناد به اساسنامه جدید غیرقانونی است.»

هاشمی‌طبا با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت ورزش و جوانان گفت: «6 سال از دولت آقای روحانی می‌گذرد. چرا وزارت ورزش در این مدت اساسنامه را به دولت ارائه نکرده است؟ تایید اساسنامه فدراسیون‌ها در هیات دولت پروسه طولانی و پیچیده‌ای نیست و خیلی سریع کار به انجام می‌رسد. کافی بود وزارت ورزش تلاش می‌کرد اساسنامه فدراسیون را به تصویب دولت برساند، اما این کار را انجام نداده است. این حکایت از ضعف وزارت ورزش دارد.»

او ادامه داد: «عدم‌ تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط دولت بدین معناست که برگزاری مجامعی که بر مبنای این اساسنامه جدید بوده، باطل است.»

او در پایان در پاسخ به اینکه «در این بین چه کسی مقصر است»، گفت: «در درجه اول فدراسیون فوتبال مقصر است. در درجه دوم هم وزارت ورزش؛ این وزارتخانه مسئول بردن اساسنامه‌ها به هیات دولت است. رئیس فدراسیون هم باید اساسنامه را به وزارتخانه ارائه می‌کرد تا آن را به جلسه هیات دولت ببرد. اما در عمل این اتفاق رخ نداده یا اگر هم رخ‌ داده هر دو طرف کوتاهی کرده‌اند و ارائه اساسنامه را به تعویق انداخته‌اند. فدراسیون و وزارت ورزش هر دو در این موضوع کوتاهی کرده‌اند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها