کد خبر: 325088
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۳:۱۵:۰۰
| |

وحید تلخابی‌فرد، وکیل پایه‌یک دادگستری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

برای مطالبه نفقه کدام مرجع صالح است؟

شوهرم اهل شهر دیگری است و مدتی است منزل مشترک را ترک کرده و به زادگاهش بازگشته بدون اینکه نفقه‌ای بپردازد. برای ‏دادخواست نفقه باید به شهر محل سکونت او مراجعه کنم یا می‌توانم از محل سکونت خود دادخواست دهم؟

برای مطالبه نفقه کدام مرجع صالح است؟
کد خبر: 325088
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: شوهرم اهل شهر دیگری است و مدتی است منزل مشترک را ترک کرده و به شهر زادگاهش بازگشته بدون اینکه نفقه‌ای بپردازد. برای مطالبه نفقه باید به شهر محل سکونت او مراجعه کنم یا می‌توانم از محل سکونت خود دادخواست دهم؟

وحید تلخابی‌فرد، وکیل پایه‌یک دادگستری: برای مطالبه نفقه 2 راهکار دارید:

ا- دادخواست حقوقی مطالبه نفقه؛ بر طبق ماده 12 قانون حمایت خانواده در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجین، زوجه می‌تواند در دادگاه محل اقامت خوانده ‏یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند. لذا با توجه به این ماده می‌توانید در همان محل سکونت خود اقدام به تقدیم دادخواست ‏مطالبه نفقه کنید و ملزم به طرح دعوی در محل اقامت خوانده (شوهر) نیستید.‏

2- شکایت کیفری ترک انفاق؛ ماده 642 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بخش تعزیرات در این خصوص مقرر کرده است که هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، دادگاه او را از سه ماه و یک‌ روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌کند. که در این‌باره شما می‌توانید دعوای کیفری ترک انفاق را نیز در دادسرای محل اقامت زندگی مشترک مطرح کنید.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها