کد خبر: 325316
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

خبری خوش برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی

سافت‌بانک دومین صندوق سرمایه‌گذاری تکنولوژی‌‌های جدید را تاسیس می‌کند

سافت‌بانک، یک شرکت سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی‌های جدید که قبلاً صندوقی به ارزش 100 میلیارد دلار تاسیس کرده بود، دومین صندوق خود را با نام Vision Fund 2 راه‌اندازی می‌کند. سافت‌بانک می‌خواهد روی تکنولوژی‌هایی سرمایه‌گذاری کند که آینده را شکل خواهند داد.

سافت‌بانک دومین صندوق سرمایه‌گذاری تکنولوژی‌‌های جدید را تاسیس می‌کند
کد خبر: 325316
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری - شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک که با سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه تکنولوژی‌ شناخته می‌شود، روز جمعه 26 جولای، اعلام کرد صندوق Vision Fund 2 را تاسیس خواهد کرد. این شرکت، پیشتر با راه‌اندازی صندوق 100 میلیارد دلاری Vision Fund، سروصدای زیادی به راه انداخته بود. سافت‌بانک می‌خواهد روی تکنولوژی‌هایی سرمایه‌گذاری کند که باور دارد آینده را شکل خواهند داد.

صندوق Vision Fund از سال 2017 و با سرمایه‌گذاری روی غول‌های تکنولوژی نظیر اوبر، وی‌ورک، اسلک و بایت‌دنس (Bytedance)، مالک چینی اپلیکیشن ویدئویی تیک‌تاک (TikTok)، آغاز به کار کرد.

رویکرد تهاجمی سافت‌بانک، که غالباً شامل پیشنهادهای قابل توجه مالی به شرکت‌های استارت‌آپی در ازای خلق و ارائه ایده‌های جاه‌طلبانه و بزرگ می‌شود، به حفظ بازار سهام سرمایه‌های کارآفرینانه کمک کرده و حتی نحوه ساخت تکنولوژی‌های جدید را برای کارآفرینان تغییر داده است.

سافت‌بانک با اعلام این خبر که صندوق جدید حدود 108 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده را جذب کرده، گفت احتمال افزایش حجم صندوق وجود دارد. این شرکت به تنهایی 38 میلیارد دلار از پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کند و پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاران دیگر، به ویژه غول‌های تکنولوژی نظیر اپل، مایکروسافت، فاکس‌کان (تولیدکننده تایوانی)، نهادهای مالی مهم ژاپن، و صندوق ذخیره ملی کشور نفتی قزاقستان نیز این کار را انجام دهند.

با وجود این، همچنان مشخص نیست صندوق Vision Fund 2 از همراهی یکی از بزرگ‌ترین حامیانش بهره‌مند شود؛ عربستان سعودی. عربستان در صندوق Vision Fund حدود 45 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد، اما این شراکت پس از قتل خبرنگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی، به سرانجام خوبی نرسید.

ماسایوشی سان، مدیرعامل سافت‌بانک، با محکوم کردن این قتل حضور خود را در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض لغو کرد، اما گفت که پیوندهای خود را با دولت سعودی قطع نخواهد کرد. از طرف دیگر اطلاعیه منتشرشده سافت‌بانک در روز جمعه مبنی بر تاسیس دومین صندوق Vision Fund نیز اشاره‌ای به حضور عربستان نکرد و بعدها هیچ توضیحی در این‌باره ارائه نداد.

شرکت‌های گلچین‌شده‌ای که آقای سان در اولین صندوق Vision Fund جمع کرده بود-از جمله شرکت‌های خودروسازی، بیوتکنولوژی، نقشه‌برداری، یک طراح میکروچیپ‌ و اپلیکیشن آموزشی در چین و حتی یک شرکت خدماتی سگ‌گردانی- همگی با یک اندیشه کنار این میلیاردر ژاپنی جمع شده‌اند: اتفاق قریب‌الوقوعی که داده‌ها و ماشین‌های اطلاعاتی زندگی، کار و همه چیز ما را دگرگون خواهد کرد.

سافت‌بانک ماه مه اعلام کرد سود این صندوق با 69 سرمایه‌گذار، 29 درصد بوده است. با وجود این، عده‌ای تردید دارند که آیا آقای سان می‌تواند با دومین صندوق غول‌پیکرش و بدون حضور عربستان سعودی، سرمایه‌گذاران کافی را پیدا کند یا خیر.

کریس لین، تحلیلگر موسسه استنفورد برنشتاین، در این‌باره گفت: «سال‌های قبل که [آقای سان] این مفهوم را مطرح کرد، صرفاً یک مفهوم بود. او با تکیه بر قدرت سابقه و چشم‌اندازش این سرمایه‌ها را جمع کرد، اما اگر صادقانه بگویم، هیچ مدرکی دال بر موفقیت صندوق جدید در دست نداریم.»

لین ادامه داد: «آنچه آنها امروز دارند صرفاً یک سابقه 2ساله است، اما با داشتن تیمی از افرادی که صندوق را مدیریت کنند و بینش خوبی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه داشته باشند، می‌توانید به مستحکم بودن فرایند بیشتر اعتماد کنید.»

صندوق Vision Fund 2، احتمالاً به دلیلی که ذکر شد، توانست نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگی را به خود جذب کند که از میان آنها باید به بانک‌های ژاپنی اشاره کرد. بانک‌ها معمولاً تمایلی به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و آرمان‌های جاه‌طلبانه‌شان ندارند. با وجود این، رشد انبوه چنین منابع سرمایه‌ایِ خصوصی، صنعت تکنولوژی را به شدت تقویت کرده و چشم‌انداز مالی را تغییر داده است، روندی که پیش از صندوق Vision Fund وجود نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها