کد خبر: 325371
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۴:۲۷:۵۶
| |

افزایش 53 درصدی بودجه تجهیزات کمک توانبخشی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با تلاش های صورت گرفته، بودجه پیش بینی شده در سال 98 برای وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی با 53 درصد افزایش از 36 میلیارد و 100 میلیون تومان در سال 97 به 55 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

افزایش 53 درصدی بودجه تجهیزات کمک توانبخشی
کد خبر: 325371
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۴:۲۷:۵۶

اعتمادآنلاین| ‌ وحید قبادی دانا افزود: بودجه وسایل بهداشتی نیز امسال تقریبا 25 درصد افزایش داشته است و از 17 میلیارد و 700 میلیون تومان به 22 میلیارد و 100 میلیون تومان در سال 98 ارتقا یافت اما به طور قطع این ارقام کفایت نمی کند؛ این مبلغ در سال 97 هم کم بوده و میزان افزایش قیمت این تجهیزات نسبت به قبل، دو تا سه برابر شده است و این مساله ما را دچار مشکل خواهد کرد.


وی با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور و تشدید مشکلات اقتصادی، اضافه کرد:‌ تحریم ها بر چرخه تامین وسایل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت تاثیر می گذارد و بهزیستی در تلاش است که این مشکلات را به حداقل برساند.


قبادی دانا تاکید کرد: با افزایش قیمت وسایل کمک توانبخشی مواجه هستیم و در این شرایط لازم است آمار دقیق نیاز جامعه هدف را داشته باشیم؛ آمار دقیقی از میزان نیازهای کل کشور در این زمینه نداریم اما برای تشکیل پرونده آن اقدام کردیم تا بتوانیم آمار دقیقی از تعداد اقلام مورد نیاز خود داشته باشیم.

اختلاف میزان استهلاک تجهیزات کمک توانبخشی در مناطق مختلف


رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: از سوی دیگر باید نگاه علمی را جایگزین رویکرد سنتی کنیم. نیاز به تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی در گروه های هدف ما متفاوت است.


قبادی دانا افزود: میزان استهلاک لوازم کمک توانبخشی در افراد مختلف با توجه به میزان فعالیت آنها و منطقه جغرافیایی متفاوت است؛ بنابراین باید نیازسنجی علمی برای نیاز به وسایل کمک توانبخشی صورت بگیرد.


وی ادامه داد: به طور مثال فردی که در منزل است و فعالیت اجتماعی محدودی دارد و ستون فقرات و اندام فوقانی او هم مشکلی ندارد، نیازی به ویلچر برقی ندارد. اما فردی که اندام فوقانی اش علاوه بر اندام تحتانی دچار مشکل است و با این وجود مولد هم هست و کار می کند و در جامعه حضور پیدا کرده یا دانشجو است، نیاز مبرم به ویلچر برقی دارد و باید در اولویت قرار گیرد.

توزیع عادلانه تجهیزات کمک توانبخشی در گروی نیازسنجی دقیق


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: توزیع عادلانه امکانات کمک توانبخشی در گروی نیازسنجی دقیق از این موضوع است.


قبادی دانا افزود: همچنین توزیع جغرافیایی مناسب نیز باید مدنظر قرار گیرد؛ به طور مثال فردی که دچار ناشنوایی است و نیاز به سمعک دارد، وقتی در یک استان در حاشیه دریا قرار دارد، چه در شمال چه در جنوب کشور، استهلاک این وسیله برای او خیلی بیشتر است تا فردی که در منطقه خشک زندگی می کند.


وی ادامه داد: این مسائل باید در تامین این وسایل و سرانه تامین آن مدنظر قرار گیرد؛ همچنین ابتدا باید وسیله توانبخشی اولیه تمام افراد تامین شده و بعد از آن به سراغ کمک های توانبخشی پیشرفته تر برویم.

نیاز به رصد روزانه تجهیزات کمک توانبخشی موجود


رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: تمام اقدامات در راستای توانبخشی نیاز به پایش، رصد و برنامه ریزی دقیقی در کل کشور دارند.


قبادی خاطرنشان کرد: باید تجهیزات کمک توانبخشی موجود را نیز در انبارها به صورت روزانه رصد کنیم که این امکان در حال حاضر در سازمان بهزیستی وجود ندارد و در حال برنامه ریزی هستیم تا این شرایط ایجاد شود.


وی ادامه داد: طبیعتا در شرایط اقتصاد مقاومتی و شرایط سخت تحریم این فعالیت ها اولویت پیدا می کنند و گریزی نداریم جز اینکه نیازسنجی ملزومات کمک توانبخشی را انجام دهیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها