کد خبر: 325429
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

افزایش شاخص بورس، طی 20 سال گذشته، بسته به نرخ ارز بود/ عملکرد فروش شرکت‌ها نسبت به سال گذشته رشد صد درصدی داشته است

کمال خانزاده، کارشناس بازار سرمایه، گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ماه‌های آینده نیز به رشد شاخصی خود ادامه دهد.

افزایش شاخص بورس، طی 20 سال گذشته، بسته به نرخ ارز بود/ عملکرد فروش شرکت‌ها نسبت به سال گذشته رشد صد درصدی داشته است
کد خبر: 325429
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کمال خانزاده، کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت بورس در ایران به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: فعال بودن شاخص‌های بورس نشان‌دهنده عملکرد فروش ریالی شرکت‌ها در سه ماه گذشته است که اکثراً رشد صد درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از دلایل این رشد صد درصدی افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته بود. همچنین یکی دیگر از مولفه‌ها، بهتر شدن ارزش جایگزینی شرکت‌ها نسبت به افزایش نرخ ارز در ایران است. این دو متغیر باعث شده شاخص‌ها در سه ماه گذشته سیر صعودی طی کنند.

خانزاده ادامه داد: رشد بازار سرمایه، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در بازار ایران است. تمامی بازارهای ایران به‌ تبع افزایش نرخ ارز رشد چندبرابری داشته‌اند؛ هرچند بازار سرمایه ایران همانند دیگر بازارها با رشد چند برابری روبه‌رو نبود ولی در حال حاضر رشد شاخص‌ها نشان‌دهنده جبران کاستی در رشد است.

او درباره پیش‌بینی از بازار سرمایه طی ماه‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ماه‌های آینده هم به رشد خود ادامه بدهد. لازم به ذکر است که از لحاظ بنیانی در شرکت‌ها تغییر خاصی صورت نگرفته و تنها افزایش نرخ ارز و تورم سنگینی که طی یک سال گذشته برای اقتصاد ایران اتفاق افتاده در بازار سرمایه هم از طریق افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نشان داده‌ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ممنوعیت برخی لوازم خارجی باعث شده وضعیت بعضی از تولیدکنندگان ما، همچون صنعت لوازم‌ خانگی، صنایع کاشی و سرامیک و... به لحاظ تولید و فروش، بسیار مطلوب شود.

خانزاده در پاسخ به این سوال که «شاخص‌های بورس در کدام‌ یک از دولت‌ها بهتر و واقعی‌تر بوده است»، توضیح داد: در هر کجا که اقتصاد از ثبات برخوردار باشد، شاخص بورس هم با ثبات مواجه خواهد بود. در دوره‌های اول و دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی شاخص بورس از لحاظ رشد شاخص روزهای خوبی داشت. در سال اولی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، با توجه به انتظاری که مردم و بازار از گشایش‌های سیاسی و برجام داشتند، بازار سرمایه در سال 92 خوب رشد کرد.

او ادامه داد: بازار سرمایه طی سال‌های 93 و 94 با توجه به اینکه انتظاراتش از برجام برآورده نشد افت شدیدی پیدا کرد، اما از اواخر سال 96 که نرخ ارز با افزایش سه چهار برابری روبه‌رو شد، در بازار سرمایه هم به‌ تبع همین افزایش قیمت دلار شاخص رشد سنگینی داشت و از نزدیک به 80 هزار واحد به 250 هزار واحد در هفته‌های اخیر رسید.

این فعال بازار سرمایه در پایان گفت: در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز، با توجه به مقوله خصوصی‌سازی ذیل قانون اصل 44 و واگذاری شرکت‌ها با قیمت‌های خوب، شاخص بورس با رشد روبه‌رو شد. گفتنی است که بیشترین وابستگی رشد شاخص بورس طی 20 سال گذشته در ایران بسته به نرخ ارز در کشور بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها