کد خبر: 325838
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۰۹:۱۸:۰۳
| |

10 دقیقه؛ میانگین زمان رسیدن امدادگران در حوادث ترافیکی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: از آنجایی که هلال احمر به عنوان پشتیبان اورژانس در حوادث ترافیکی است در 4 ماهه نخست سال 98، میانگین زمان رسیدن امدادگران و نجاتگران هلال احمر در رسیدگی به مصدومان انواع حوادث جاده ای به 10 دقیقه و 33 ثانیه رسید.

10 دقیقه؛ میانگین زمان رسیدن امدادگران در حوادث ترافیکی
کد خبر: 325838
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۰۹:۱۸:۰۳

اعتمادآنلاین| ‌ مرتضی سلیمی در پاسخ به این سوال که استاندارد جهانی در امدادرسانی به مصدومان حوادث ترافیکی چند دقیقه است و در مقایسه با استانداردهای جهانی ایران در چه جایگاهی قرار دارد، اافزود: استاندارد جهانی در رسیدن به صحنه حادثه در کشور های مختلف با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی، زیر ساخت ها و نظایر آن متفاوت می باشد.

وی توضیح داد: اما طبق آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوب سال 1388 اورژانس مکلف شده است زمان رسیدن به صحنه حادثه و امدادرسانی در حوادث خارج از شهر را به کمتر از 15 دقیقه و داخل شهرها را به کمتر از8 دقیقه برساند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر گفت: این سازمان به منظور نجات جان افراد متاثر از انواع حوادث به ویژه حوادث رانندگی و ترافیکی مجهز به سیستم‌های ارتباطی و امداد و نجات هوایی حرفه‌ ای است که با همکاری نیروهای داوطلب و فعالیت تیم‌های واکنش سریع توانسته بهترین عملکرد را در امداد رسانی به مردم در سوانح داشته باشد.

سلیمی با اشاره به نحوه پشتیبانی و لجستیک در سلسله عملیات‌ امدادی گفت: برنامه (EOP) یا برنامه عملیاتی پاسخگویی جمعیت هلال‌احمر در سوانح یکی از قابلیت‌های سازمان امداد و نجات است که سرعت و مدیریت امداد رسانی در حوادث را تسهیل کرده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این برنامه راهبردی پاسخگویی به سوانح(EOP) تعاریف جدیدی از مفاهیم و واژه های کلیدی مخاطره، خطر پذیری، حادثه، سانحه، شرایط اضطراری، بحران، مدیریت بحران، تاب آوری، پیشگیری، کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ، بازیابی، برنامه عملیات اضطراری، برنامه عملیاتی پاسخ، سامانه فرماندهی، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، پست فرماندهی سانحه، ارزیابی، جستجو، نجات، امداد، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری، حمایت روانی و اجتماعی، باز پیوند خانواده، داوطلب، امدادگر، نجاتگر و تیم های عملیاتی ارایه شده است.

سلیمی ادامه داد: یکی از مهم ترین الزامات ارتقای کمی و کیفی خدمات در حوادث و سوانح هماهنگی درون و برون سازمان واحدهای ارایه دهنده خدمات به آسیب دیدگان است که نظر به مسئولیت تخصصی سازمان ها و مراکز مختلف جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات متنوع به آسیب دیدگان سوانح، نیاز به شفاف سازی وظایف و نقش این حوزه ها به عنوان گام نخست در ایجاد هماهنگی و کنترل فعالیت های ضروری به نظر می رسید و تحقق این امر با توجه به پیچیدگی و وسعت سوانح امروزی و افزایش مطالبات جامعه بیش از پیش احساس می شد.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که با عنایت به وظایف جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوانح، به تبیین کارکرد و وظیفه بخش‌های مختلف این جمعیت در فاز پاسخگویی می ‌پردازد؛ به تعبیر ساده می ‌توان برنامه پاسخ اضطراری سازمان را تصویری در نظر گرفت که نقش سازمان در پاسخ به سوانح را نشان می‌ دهد و این تصویر از پازل‌های مختلفی تشکیل شده است که هر پازل کارکردی از وظایف این سازمان است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از عموم هموطنان خواست که در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری، حوادث، سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره 112 به عنوان تنها شماره اضطراری ملی تماس بگیرند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آن ها است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها