کد خبر: 326251
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۰:۱۲:۰۱
| |

تشریح جلسه بررسی حادثه آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد در کمیسیون فرهنگی

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی از وزارت کشور خواست در تدوین لایحه مدیریت یکپارچه خدمات ایمنی کشور به عنوان مصوبه هیئت دولت تسریع کند.

تشریح جلسه بررسی حادثه آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد در کمیسیون فرهنگی
کد خبر: 326251
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۰:۱۲:۰۱

اعتمادآنلاین| احمد مازنی با اشاره به جلسه کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی با محوریت بررسی چرایی حادثه آتش‌سوزی میدان حسن آباد تهران گفت: در این جلسه که به بهانه حادثه دفترخانه شماره 39 میدان حسن آباد برگزار شد، با حضور نمایندگانی از سازمان‌های مرتبط همچون اسناد و کتابخانه ملی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کانون سردفتران، سازمان ثبت اسناد، امور مجلس شهرداری تهران، سازمان آتش نشانی و کارشناسان، مسئله حفظ و نگهداری از اسناد و آثار فرهنگی و تاریخی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش مربوط به ساختمان دفترخانه هنوز کامل نیست، افزود: نمی‌دانیم چه میزان خسارت به این ساختمان که میراث فرهنگی است و در میدان حسن آباد به عنوان یک اثر دارای ثبت ملی قرار دارد، وارد شده است؛ لذا باید هزینه‌های مادی آن احصا شود زیرا هزینه‌های معنوی آن به دلیل اهمیت و ارزش میراث فرهنگی قابل احصا نیست.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی بیان کرد: البته خبر خوش در بخش اسناد آن است که یک نسخه از اسناد تاریخی موجود در این دفترخانه در سازمان ثبت وجود دارد؛ ضمن آنکه اسناد مهم دیجیتالی شده است.

وی توضیح داد: با وجود آنکه در گزارش‌ها و اخبار آمده بود که در این حادثه سوخته و آسیب دیده اما بر اساس بررسی کانون سردفتران و سازمان ثبت، این اسناد مهم آسیب ندیده بلکه اسناد دیگری از بین رفته که شاید اهمیت آن به اندازه این اسناد ملی نبوده است.

عضو فراکسیون امید پیشنهاد داد در جلسه آینده گزارش کاملی از این حادثه و جزئیات آن به کمیسیون فرهنگی و مجلس داده شود.

مازنی با اشاره به اقدام سازمان میراث فرهنگی در تدوین نقشه‌هایی با برآورد کامل از میزان خسارت، ادامه داد: اگرچه هر کدام از دستگاه‌ها از منظر خود گزارش دادند اما لازم است گزارش جامعی در این خصوص داشته باشیم؛ ضمن آنکه به مالک این دفترخانه برای جبران خسارت‌های آن کمک و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده شود.

اماکنی که دارای اسناد مهم کشور است ولی ایمن نیست

وی با اشاره به لزوم بیمه شدن این مراکز تاکید کرد: این حادثه تلنگری بود؛ سایر اماکن اعم از دفاتر اسناد کشور که مشخصاً 150 مورد آن از مراکزی است که یا اسناد تاریخی در آن نگهداری می‌شود یا ساختمان آن بنای تاریخی است، انبارها یا اماکن غیر استانداردی که بخشی از اسناد را نگهداری می‌کنند، پاساژها، بازار، مغازه‌ها، ساختمان‌های چند طبقه و هر نقطه‌ای که به عنوان اماکن نگهداری برخی اسناد در حال استفاده است، باید مورد مراقبت قرار گیرد.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی ادامه داد: این اماکن ایمن نیست و امنیت ندارد و باید برای بهبود آن فکری شود.

منبع: خانه‌ملت

لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه؛ از اطلاع‌رسانی تا تجهیز اماکن

وی همچنین محور دیگر این جلسه را لزوم تاکید بر اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و افزود: مهمترین بخش اقدامات پیشگیرانه، آموزش، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و تجهیز اماکن است؛ در این امر، رسانه ملی و سایر مراکز باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند اعم از تهیه فیلم‌های مستند گزارشی.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صداوسیما، رسانه‌ها، وزارت فرهنگ، سازمان میراث فرهنگی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به صورت ویژه در این امر مسئولیت دارد، گفت: مردم نمی‌دانند که از آرشیوداران حمایت می‌شود؛ ضمن آنکه بخش اقدامات پیشگیرانه باید مورد تاکید بیشتر قرار گیرد.

لزوم تقویت سازمان آتش نشانی از نظر تجهیزات و امکانات

وی به ضرورت توجه به موضوع بودجه و اعتبارات کافی اشاره کرد و افزود: دستگاه‌ها رایزنی لازم را در این خصوص داشته باشند تا دولت و مجلس را مجاب به افزایش اعتبارات کنند.

مازنی همچنین خواستار بررسی قانون سال 1349 مبنی بر لزوم انتقال اسناد شد و تاکید کرد: احصاء قوانین موجود لازم است تا فهرستی از قوانین موجود مربوط به حفظ، جمع‌آوری و نگهداری و اشاعه اسناد فراهم شود و البته وزارت کشور نیز باید برای تدوین لایحه مدیریت یکپارچه خدمات ایمنی کشور به عنوان مصوبه هیئت دولت تسریع کند.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی بر لزوم تقویت سازمان آتش نشانی از نظر تجهیزات و امکانات تاکید کرد و گفت: در جلسه بعدی گزارش نهایی از حادثه حسن آباد ارائه شود ولی محوریت اصلی با بحث فن نگهداری اسناد، میراث و آثار باشد تا به استانداردهای بین المللی نزدیک‌تر شویم و تصمیمات لازم را در آنجا اتخاذ کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها