کد خبر: 326422
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای شکایت شورای عالی امنیت ملی از حضرتی و فلاحت‌پیشه چه بود؟

شکایت شورای عالی امنیت ملی از الیاس حضرتی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به دلیل اظهارنظر در مورد مذاکره با آمریکا، طی هفته گذشته، در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی و از سوی این هیات رد شد. این در شرایطی است که طبق قانون اساسی، نمایندگان حق‌ دارند در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنند.

ماجرای شکایت شورای عالی امنیت ملی از حضرتی و فلاحت‌پیشه چه بود؟
کد خبر: 326422
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| طبق اصل 186 قانون اساسی «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد». همچنین طبق اصل 84 قانون اساسی «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.»

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، اگرچه قانون اساسی بر مصونیت نمایندگان تاکید می‌کند، اما شکایت شورای عالی امنیت ملی از الیاس حضرتی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، طی هفته گذشته، بار دیگر این اصل را زیر سوال برد که علت آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت اظهارنظر در مورد مذاکره با آمریکا بود.

الیاس حضرتی درباره این شکایت گفت : در مصاحبه‌ای، پیشنهاد مذاکره جمعی از سفرا و دیپلمات‌های باتجربه با ارکان مختلف حکومت آمریکا اعم از سنا، کنگره و احزاب تاثیرگذار این کشور را مطرح کرده بودم. مقابله با فشارهای سنگین خارجی را نباید فقط بر دوش یک نفر مانند آقای ظریف بگذاریم؛ برای مثال آنجا هم افرادی مانند آقای کمال خرازی را جهت بیان مواضع بحق جمهوری اسلامی پیشنهاد دادم. گفتم این افراد جلساتی بگذارند و صحبت‌ها را بیان کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی علیه من شکایتی مطرح کرد. علت این شکایت تخلف از مصوبه‌ای درباره ممنوعیت مذاکره با آمریکا عنوان‌ شده، در حالی‌ که ما معتقدیم محدودیت مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد اما با بقیه نهادهای آمریکایی می‌توان مذاکره کرد.

حضرتی ادامه داد: ظاهراً شکایت مربوط به مصوبه‌ای است که در آن گفته‌ شده نباید در مورد مذاکره حرفی زده شود و باید گفت این مصوبه فقط اعلان شفاهی شده است.

علت شکایت از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم مطلبی بود که او ابتدا در توییتی نوشته بود و سپس در خصوص آن مصاحبه‌ای هم انجام داد. او که در اجلاسیه سوم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، همان زمان در توییتی نوشته بود: بالاترین مقامات ایران و آمریکا جنگ را رد کرده‌اند، اما بازیگران ثالثی برای ویران‌ کردن بخش بزرگی از دنیا عجله دارند. باید یک میز قرمز در عراق یا قطر از مسئولان دو طرف تشکیل شود. کار ویژه این میز مدیریت تنش است.

همین مطلب علت شکایت شورای عالی امنیت ملی از او بود.

روز سه‌شنبه، در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، شکایت شورای عالی امنیت ملی از الیاس حضرتی نماینده تهران و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب به دلیل اظهارنظر در خصوص مذاکره با آمریکا بررسی شد، اما در نهایت هیات نظارت، اظهارات این دو نماینده را خلاف وظایف نمایندگی‌شان تشخیص نداد و بنابراین، این شکایت رد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها