کد خبر: 327342
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۸:۳۸:۵۸
| |

ابوالفضل سروش نماینده تهران:

مسئولان کشور از جهاد دانشگاهی غافل نشوند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان کشور از جهاد دانشگاهی غافل نشوند، گفت: جهاد دانشگاهی از معدود نهادهای با بازدهی و بهره وری بالاتر از انتظار در مقابل بودجه کم دولتی است که هیچگاه بابت این خدمت منتی بر جامعه نگذاشته و همواره در مظلومیت و گمنامی به سر برده است.

مسئولان کشور از جهاد دانشگاهی غافل نشوند
کد خبر: 327342
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۸:۳۸:۵۸

اعتمادآنلاین| ابوالفضل سروش با اشاره به سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر جوان گرایی و توجه به قشر خلاق، با انگیزه و کم توقع جوان تاکید داشتند و در هر نشست و جلسه‌ای با جوانان، از آنان به عنوان آیندهسازان ایران نام برده و اهمیت واگذاری امور به جوانان را بارها یادآوری کرده‌اند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به جهاد دانشگاهی دارند که از این نهاد با تعبیر زیبای" جهاد دانشگاهی از رویش های اصلی خود انقلاب است" یاد کرده‌اند. این موضوع نشان دهنده نگاه حاکی از اعتماد و امید ایشان به جهاد دانشگاهی است.

به گفته سروش تاکید مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان بر بهره گیری از نیروهای جوان جهاد دانشگاهی تلفیقی مدبرانه و حکیمانه از "جوانی و جهادی" را به نمایش می گذارد که اگر مسئولان اجرایی کشور گوش شنوایی داشته و این پیام را دریافت کرده باشند، اکثر امور اجرایی را به جوانان جهادی واگذار می‌کنند. بدون شک این امر طبق نظرات رهبری نویدبخش رشد و تعالی روزافزون جامعه خواهد بود.

نماینده تهران در ادامه با بیان اینکه مدیران جهاد دانشگاهی باید نیروساز و نیروپرور باشند، افزود: وظیفه مسئولان این نهاد انقلابی نیروسازی و نیروپروری برای جامعه است که باید همواره نسبت به ماموریت خود یعنی تلاش برای شناسایی و رصد مستمر جامعه به ویژه جامعه دانشگاهی تلاش کنند، این کار به منظور کشف و جذب نیروهای مستعد و متعهد از طریق فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، علمی و پژوهشی در بسترهای فرهنگی، اجتماعی و علمی انجام شود تا اجازه مانور و آزمون و خطا به دانشجویان علاقمند داده شده و آن ها در مسیر خودباوری و خودسازی هدایت و حمایت شوند. برآیند این فعالیت ها منجر به رشد و تعالی نسلی جهادی با ویژگی های فرهیختگی، خودباوری، دانش مداری، خلاقیت و نوآوری می شود و در نهایت آن ها می‌توانند مسئولیت‌های خطیر جامعه را بر عهده گیرند.

وی در تبیین ظرفیت های جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی ظرفیت عظیمی برای حضور دانشجویان و ظهور و بروز استعدادهایشان دارد چرا که نهادی فراجناحی بوده و فارغ از سوگیری‌های سیاسی جامعه به فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، علمی، پژوهشی و فناورانه می پردازد و درِ جهاد دانشگاهی به روی تمامی دانشجویان علاقمند باز است.

سروش با بیان اینکه حوزه های متنوع فعالیتی جهاد دانشگاهی برای دانشجویان بی نظیر و بی رقیب است،‌ ادامه داد: زیر مجموعه حوزه‌های مختلف فعالیتی جهاد، بالغ بر 150 شاخه فعالیتی در زمینههای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، علمی، پژوهشی، آموزشی، کارآفرینی، اجرایی، درمانی، هنری و غیره را تشکیل می دهد که برای هریک ساختارهای تشکیلاتی و عملیاتی نیز ایجاد شده، این مجموعه عظیم ذائقه هر مراجعه کنندهای را اشباع میکند، علاوه بر این جهاد دانشگاهی هرگز در قالب های موجود محدود نبوده و متوقف نمیشود و تمامی ارکان آن همواره آماده پذیرش ایدههای نو و نوآوری در محصولات و فرایندها است و همین امر موجب پویایی و نشاط این مجموعه و اقبال دانشجویان نسبت به آن شده است.

به گفته وی ساختار اداری و تشکیلاتی جهاد و مدیریت هیات امنایی‌اش به این نهاد قدرت مانور فراوانی در اصلاح، تغییر ساختار، تعریف و ایجاد ساختارهای جدید مطابق نیاز جامعه دانشگاهی و عمدتا پیشنهادات و ایده های دانشجویی داده و چابکی آن نسبت به سایر نهادها از ویژگیهای بارز آن است. این ویژگیها باعث شده که جهاد دانشگاهی با گسترش واحدهای عملیاتی خود در سراسر کشور و تقویت و توسعه ساختارهای ستادی و علمی و پژوهشی، توان علمی، عملیاتی و اجرایی بالایی داشته و پتانسیل بالفعل خوب و بالقوه فوق العادهای داشته باشد و بتواند تمامی ماموریتهای محوله را با بالاترین بهره وری به انجام رساند. با وجود نیروهای مخلص و متخصص جهادی در این نهاد، این ظرفیت موجود در کمترین زمان ممکن قادر به افزایش چندصد درصدی میباشد که نباید مسئولان کشور از آن غافل باشند.

سروش گفت: متاسفانه تاکنون متناسب با ظرفیت جهاد دانشگاهی از طرف مسئولان عالی کشور به این نهاد ماموریت واگذار نشده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تبیین وظیفه جهاد دانشگاهی در شرایط تحریمی گفت: اگرچه در ظاهر امر تحریم نوعی تهدید است اما نهادهای خودباوری مثل جهاد دانشگاهی این تهدیدها را همواره به فرصت تبدیل کرده که در این تحریم نیز چنین خواهند کرد. کارنامه درخشان جهاد دانشگاهی در دوره دفاع مقدس و دستیابی این نهاد به قله های تکنولوژی و حرکت در مرز دانش در برخی زمینه ها گواه این مطلب است که محدودیت برای جهاد خلاقیت می آورد و جهادیان واقعی هرگز از تحریم نمیهراسند. در شرایط فعلی تحریمی وظیفه جهاد دانشگاهی مانند گذشته تلاش در مسیر خودباوری منابع انسانی به منظور رسیدن به خوداتکایی در منابع تکنولوژیک است.

وی تاکید کرد که کشور با بها دادن و استفاده از نیروهای خلاق و جوان جهاد دانشگاهی در مدیریتهای میانی و ارشد و بهرهگیری از دانش های بومی و مهارتهای آموخته شده در این نهاد در ساختارهای تولیدی، توزیعی و خدماتی کشور می تواند امید و خودباوری را در اعضای این نهاد و نهادهای مشابه زیاد کرده و جوانان بیشتری را در این عرصهها به تلاش ترغیب کند. متاسفانه نوعی بی تدبیری و شاید اسراف در منابع استراتژیک کشور در عدم بکارگیری نیروهای جهادی و بهره گیری مناسب از دانش و مهارتهای این نهاد در کل کشور دیده میشود و در این زمینه به توصیهها و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری نیز بی‌توجهی می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از معدود نهادهایی است که بازدهی و بهرهوری آن بسیار فراتر از انتظار بوده و همواره در مقابل اندک بودجه ای که از دولت گرفته، خدمات چندین برابری به جامعه داده است. هیچگاه جهاد دانشگاهی بابت این خدمت منتی بر جامعه نگذاشته و همواره در مظلومیت و گمنامی به سر برده است. اکنون که این نهاد در آستانه چهل سالگی است هنوز عده زیادی از مسئولان آن را نمیشناسند و بسیاری از مردم هم جهاد دانشگاهی را با جهاد کشاورزی اشتباه میگیرند که بخشی از این امر ناشی از کم لطفی دولت ها و بخش اعظمی ناشی از غفلت رسانهها به ویژه رسانه ملی است که در معرفی و شناساندن این نهادد ارزشمند کم کاری داشته است.

سروش در پایان ابراز امیدواری کرد که با لطف الهی و توجهات ائمه اطهار(ع) و تاکیدات رهبری و به برکت خدمت خالصانه جهادگران دانشگاهی تمامی جامعه قدردان این نهاد و نیروهای خالص آن باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها