کد خبر: 328536
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ۱۱:۲۶:۵۷
| |

الجزیره تحلیل کرد:

آیا ریاض نیز بعد از ابوظبی به تهران می‌پیوندد؟

یک تحلیلگر سیاسی با حضور در برنامه «الاتجاه المعاکس» الجزیره با اشاره به انعطاف سیاسی امارات در رابطه با تهران گفت: انتظار می‌رود عربستان نیز به زودی موضع خود نسبت به تهران را تغییر دهد و از گام‌های صلح‌طلبانه ابوظبی تبعیت کند.

آیا ریاض نیز بعد از ابوظبی به تهران می‌پیوندد؟
کد خبر: 328536
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ۱۱:۲۶:۵۷

اعتمادآنلاین| فیصل عبدالستار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی با حضور در برنامه «الاتجاه المعاکس» که از شبکه الجزیره پخش می‌شود گفت که انتظار می‌رود عربستان به زودی موضع خود نسبت به تهران را تغییر دهد و از گام‌های صلح‌طلبانه ابوظبی تبعیت کند.

او همچنین گفت که ریاض تا به امروز نتوانسته است ضربه‌ای که ابوظبی با نزدیک شدنش به تهران از پشت به آن زد را هضم کند.

این تحلیلگر سیاسی گفت که انعطاف سیاسی امارات دررابطه با تهران می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ یا اینکه از قدرت ایران می‌ترسد به خصوص اینکه تهدیدات تهران پس از پرواز پهپاد آمریکایی از خاک امارات و سرنگونی توسط ایران بیشتر شده است یا اینکه می‌خواهد راه را برای سعودی‌ها به منظور تغییر موضع خود در رابطه با ایران باز کند. امارات با تغییر سیاست خود در رابطه با جنگ یمن و به کارگیری سیاست ایجاد صلح و همچنین خارج کردن نیروهای خود از آن کشور پیام‌هایی دوستانه به تهران ارسال می‌کند.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت که آمریکا در آینده برای مقابله با ایران در کنار عربستان و امارات نخواهد ایستاد زیرا خواهان جنگ با تهران نیست، آمریکا تنها به دنبال بحرانی کردن اوضاع منطقه است زیرا این مساله به نفع این کشور است.

از سوی دیگر، صباح الخزاعی، تحلیلگر سیاسی عراقی که در این برنامه حضور داشت نظر متفاوتی داشت. وی معتقد بود که هیچ تغییری در روابط ایران و امارات به وجود نیامده است بلکه تحولات اخیر تنها در حد روابط دیپلماتیک و تجاری طبیعی است زیرا این دو کشور همسایه هستند.

او گفت که هیچ طرف رسمی اماراتی اعلام نکرده است که در روابط امارات با ایران انعطاف سیاسی به وجود آمده است و این تحلیل‌ها و اخباری که منتشر می‌شود تنها یک دیدگاه شخصی است.

صباح الخزاعی تغییر موضع امارات در رابطه با جنگ یمن را اجرای توافق صلح استکهلم می‌داند. توافقی که یک سال پیش میان امارت و عربستان از یک طرف و حوثی‌های یمن از طرف دیگر امضا شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها