کد خبر: 328564
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

شرکت‌های بزرگ برای حفظ محیط‌‌زیست چه می‌کنند؟

غول‌های تکنولوژی، شرکت‌های بزرگ خودروسازی و حتی شرکت‌های نفتی عظیمی نظیر «شل»، به سرعت به دنبال کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری از مواد بازیافتی رفته‌اند. در این میان شرکت نفتی «شل»، کارخانه خودروسازی ولوو و شرکت گوگل سیاست‌های جدیدی را برای این منظور اتخاذ کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ برای حفظ محیط‌‌زیست چه می‌کنند؟
کد خبر: 328564
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کسب‌وکارهای بزرگ نظیر خودروسازان و غول‌های تکنولوژی برای کاهش تولید آلاینده‌های خود سیاست‌های متعددی را به اجرا گذاشته‌اند، هرچند در این میان شرکت‌های نفتی نیز از قافله عقب نمانده‌اند.

«شل» و پنل‌های خورشیدی

سخنگوی شرکت نفتی «رویال داچ شل» اعلام کرد قصد دارد برای تامین برق پالایشگاه نفتی بوکوم، از پنل‌های خورشیدی استفاده کند.

پالایشگاه نفت

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین و به نقل از رویترز، سایت تولیدی بوکوم روزانه 500 هزار بشکه نفت پالایش‌شده تولید می‌کند و بزرگ‌ترین پالایشگاهی است که مالکیت کامل آن در اختیار شرکت شل قرار دارد.

این شرکت نفتی و گازی در قالب برنامه‌های خود برای بهبود کارایی انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای مدت‌ها به دنبال نصب صفحات خورشیدی برای تاسیسات دیگر خود در سنگاپور بوده است.

شل پنل‌های فتوولتاییک خورشیدی را روی بام‌های هفت تولیدی چرب‌کننده لوبریکانت (lubricant) در چین، هند، ایتالیا، سنگاپور و سوئیس نصب می‌کند.

نخستین و بزرگ‌ترین مزرعه‌های خورشیدی شرکت شل که ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، بیش از 6500 پنل دارد که در توآس نصب شده است. انتظار می‌رود این مزرعه خورشیدی سالانه برابر 3300 مگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر تولید کند.

به گفته این شرکت، انرژی خورشیدی تولیدشده برای تولید برق فعالیت‌های کارخانه لوبریکانت توآس استفاده می‌شود. همچنین اعلام شده با این کار یک‌سوم از گازهای گلخانه‌ای این کارخانه کاسته خواهد شد که برابر حذف سالانه 700 خودرو از جاده‌هاست.

ولوو، بلاک‌چین و کبالت بازیافتی در خودروهای برقی

شرکت خودروسازی «ولوو کارز» با مالکیت گروه چینی خودروسازی جیلی نخستین اتومبیل‌های خود را که در آنها از کبالت بازیافتی استفاده شده تولید کرد. به گفته ولوو، این شرکت با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین تامین و نقشه‌یابی این عنصر شیمیایی را انجام داده و در پروژه‌ای جداگانه واردات کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو را نظارت می‌کند.

ولوو

خودروسازان از سوی مشتریان و سرمایه‌گذاران خود تحت فشار قرار گرفته‌اند تا ثابت کنند محصولات‌شان با استفاده از مواد معدنی مناقشه‌برانگیز یا با بهره‌گیری از کودکان کار تولید نشده است.

این شرکت از بلاک‌چین- تکنولوژی‌ای برای ایجاد نوعی دفتر کل غیرقابل تغییر که نخستین بار در ارز دیجیتالی به کار برده شد- استفاده می‌کند تا اطمینان‌پذیری کل زنجیره تامین خود را افزایش دهد.

به گزارش رویترز، شرکت ولوو به تازگی اعلام کرده که نخستین بلاک‌چین را با استفاده از کبالت بازیافت‌شده در چین کامل کرده است.

یکی از دلایلی که ماده کبالت- که در باتری‌ خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود- بحث‌برانگیز شده این است که حدود دوسوم تمام منابع این ماده از جمهوری دموکراتیک کنگو- کشوری که چالش‌های سیاسی و حکومتی در آن به شدت بالاست- وارد می‌شود.

شرکت گلنکور، تولیدکننده کبالت در مقیاس صنعتی در کنگو، سال جاری با مشکلاتی از قبیل حمله معدنکاران صنعتگر به امتیاز انحصاری آن مواجه شد. به گفته افرادی که مسیر انتقال مواد معدنی را رصد می‌کنند، بلاک‌چین به تنهایی کافی نیست، اما آنها آزمایش می‌کنند که چگونه با استفاده از داده‌ می‌توان تمام مراحل سفر مواد معدنی در بلاک‌چین و اطمینان‌پذیری را افزایش داد و حتی مجادلات میان شرکت‌های ترانزیتی و آنهایی را که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند رفع کرد.

وعده گوگل به حمل‌ونقل پاک و استفاده از پلاستیک بازیافتی در تمام ابزارها

آنا میگان، رئیس واحد پایداری ابزارها و خدمات گوگل، در مصاحبه‌ای اعلام کرد تولید گازهای گلخانه‌ای این شرکت در سال گذشته نسبت به سال 2017 ، به ازای هر واحد شاهد کاهشی 40 درصدی بوده است. این کاهش قابل توجه به لطف استفاده از کشتی به جای هواپیما برای حمل‌ونقل گوشی‌های همراه، اسپیکرها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر محصولات این شرکت به سراسر جهان انجام شده است.

گوگل

به گزارش رویترز، میگان گفت: گوگل باقی گازهای گلخانه‌ای تولیدشده را با خرید اعتبار کربن تعدیل خواهد کرد.

سه محصول از هر 9 محصولی که گوگل جزئیات آن را منتشر کرده، شامل پلاستیک‌های بازیافتی هستند؛ به عنوان مثال در اسپیکرهای خانگی و دانگل‌های کروم‌کست این مقدار از 20 تا 42 درصد متغیر است.

گوگل در یادداشتی وبلاگی از تعهد خود برای تولید محصولاتی با 100 درصد پلاستیک بازیافت‌شده تا سال 2022 خبر داد.

این در حالی است که شرکت اپل نیز اعلام کرده در بعضی از قطعات محصولات متعدد خود دست‌کم از 50 درصد پلاستیک بازیافتی، در 11 محصول خود از قلع بازیافتی و در 2 محصول از آلومینیوم بازیافتی استفاده کرده است.

به گفته میگان، استانداردهای پایداری اکنون بخشی از نقشه طراحی سخت‌افزارهای گوگل شده است. مصحولات تولیدی نمی‌توانند از دومین فیلتر بررسی فرایند طراحی شرکت عبور کنند مگر اینکه پایداری بسته‌بندی و مواد اولیه و سادگی تعمیر در محصولات لحاظ شده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها