کد خبر: 329023
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۰:۰۹:۰۰
| |

کارگردان «رشیدخان»:

نمایش‌هایی که این روزها اجرا می‌شوند، از جنس ما نیستند

محمد بهاگیر، کارگردان نمایش‌های آیینی می‌گوید: متاسفانه نمایش‌هایی که این روزها اجرا می‌شوند، نمایش‌های فرهنگ و کشور ما نیستند.

نمایش‌هایی که این روزها اجرا می‌شوند، از جنس ما نیستند
کد خبر: 329023
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۰:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد بهاگیر، کارگردان نمایش «رشیدخان» که در بخش آیین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد، درباره اثرش گفت: قبل از دوره رضاشاه سرداری به نام رشیدخان بوده که از مرزهای خراسان دفاع می‌کرده و همراه مردم به وسیله چوب جلو مرزهای ایران می‌ایستادند تا غارتگران نتوانند وارد ایران شوند.

نمایش من برگرفته از داستان «رشیدخان» است و علاوه بر روایت قصه او، آیین مبارزه با چوب را اجرا می‌کنیم.

او که از استان خراسان رضوی و شهر قوچان در این جشنواره شرکت کرده، درباره وضعیت نمایش‌های آیینی در این استان توضیح داد: خراسان یکی از شهرهای مرزنشین است و یکی از شهرهای مرزی آن قوچان است، به همین دلیل استقبال از نمایش‌های آیینی در این استان و شهر زیاد است و به جرات می‌گویم که حرف اول را در اجرای نمایش‌های آیینی می‌زنند. مردم این استان آداب و رسوم خود را در جشن‌ها و مراسم‌های‌شان اجرا می‌کنند.

این هنرمند به نقش و تاثیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در حفظ نمایش‌های آیینی اشاره کرد و گفت: متاسفانه جشنواره‌های امروزی به سمت و سویی رفته‌ که آیین‌ها را فراموش کرده‌اند و تنها جشنواره‌ای که به حفظ و احیای آیین‌های سنتی کمک می‌کند، همین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است و اگر حمایت برگزارکنندگان این جشنواره نباشد نمی‌دانم سرنوشت ما آیینی‌کارها چه می‌شود.

او در ادامه متذکر شد: این جشنواره کمک می‌کند آیین‌های گذشته سرزمین‌مان را به جوانان کشور معرفی کنیم. همچنین باعث دوستی ما هنرمندان با یکدیگر شده است و با نمایش‌های‌مان آیین‌های شهرهای خود را به هم معرفی می‌کنیم.

بهاگیر با بیان این‌که «متاسفانه نمایش‌هایی که این روزها اجرا می‌شوند، نمایش‌های فرهنگ و کشور ما نیستند» افزود: ما این نمایش‌ها را درک نکرده‌ایم و باید نمایش‌هایی را اجرا کنیم که برگرفته از زندگی خودمان و گذشتگان‌مان باشند.

او در پایان گفت: این روزها هنرمندان آیینی برای اجرای نمایش‌های خود با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و من امیدوارم جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بیشتر برگزار شوند و به قول‌هایی که در این جشنواره‌ها داده می‌شود، عمل کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها