کد خبر: 329499
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۱:۳۳:۰۰
| |

حریری:

دولت امروز تشکیل جلسه می‌دهد

بحران شدید و درگیری‌های مسلحانه که اخیرا در جبل لبنان رخ داد و پیامدها و دودستگی‌های سیاسی را به‌جا گذاشت که از زمان تشکیل دولت در 31 ژانویه خشونت‌آمیزترین و خطرناک‌ترین مساله در لبنان بود، بالاخره با اعلام برقراری آشتی میان طرف‌های درگیر به به پایان رسید.

دولت امروز تشکیل جلسه می‌دهد
کد خبر: 329499
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۱:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سعد حریری، نخست وزیر لبنان اعلام کرد، دولت صبح امروز (شنبه) تشکیل جلسه می‌دهد تا پس از آشتی میان سیاست‌مداران رقیب دروزی‌ها، به هفته‌ها ناکامی سیاسی پایان دهد.

حریری در اظهاراتی که تلویزیون آن را پخش کرد، گفت: از اکنون به بعد صفحه جدیدی باز خواهد شد و همگی برای منافع لبنان همکاری خواهیم کرد.

بالأخره پس از گذشت 40 روز از حادثه جبل لبنان، پرونده قبرشمون - البساتین با آشتی میان ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان و طلال ارسلان، رئیس حزب دموکرات این کشور مختومه اعلام شد و همراه با آن بحران دولت نیز که از زمان وقوع این حادثه به حالت تعطیلی درآمده بود، در حضور میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان و سعد حریری، نخست وزیر این کشور به پایان رسید.

کاخ بعبدا روز جمعه شاهد دو دیدار برجسته با هدف تقویت ثبات سیاسی، مالی و اقتصادی بود. رئیس جمهور ریاست نشست مالی را در حضور بری، حریری و مسؤولان مالی بر عهده داشت و طی آن، وضعیت مالی و اقتصادی و انجام اقدامات لازم برای خروج از بحران موجود مورد بررسی قرار گرفت.

پس از پایان این نشست، حریری در بیانیه‌ای اعلام کرد، حاضران در این نشست نسبت به تحول موجود برای بهبود فضای سیاسی، آشتی، بازگشت نظم به فعالیت نهادها، تاکید بر پایبندی به حفظ ثبات سیاسی و پایان دادن به مشکلات ابراز خشنودی کردند. آنها بر پایبندی خود به تداوم حفظ ثبات نرخ ارز لیر تاکید کردند و درباره برخی اقدامات اساسی نیز که در مراحل آتی انجام خواهد شد، توافق کردند.

حریری در ادامه افزود: از جمله این اقدامات اساسی تصویب بودجه 2020 در موعد قانونی خود، پایبندی به اجرای آن، انجام اقدامات مربوط به بودجه و دستورات کمیسیون مالی است. وی افزود، از دیگر اقدامات اساسی، تعیین طرح تفصیلی برای راه‌اندازی پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش 3.3 میلیارد دلار که در پارلمان تصویب شده است و پروژه‌های کنفرانس سیدر، پایبندی به اجرای کامل طرح برق، تصویب همه قوانین اصلاحات به ویژه مناقصات عمومی، فرار مالیاتی، گمرک‌ها، اقدامات مالیاتی، هماهنگی با کمیته به‌روزرسانی قوانین پارلمان است.

نخست‌وزیر لبنان گفت: از دیگر اقدامات اساسی که اجرایی خواهند شد، احیای فعالیت کمیسیون‌های وزارتی،‌ تکمیل اقدامات اصلاح قضایی، تقویت فعالیت بازرسی مرکزی و سازمان‌های نظارتی و تجدیدنظر در نهادهای بی‌فایده و لغو آنها بر اساس مصوبه‌های گذشته است.

وزیر دارایی لبنان گفت: بدون وجود ثبات سیاسی؛ ثبات مالی و اقتصادی وجود نخواهد داشت و ما سیر صعودی اوراق قرضه را پیش از نشست مالی ملاحظه کردیم که بسیار عالی بود.

حریری پیرامون دیدار پنج‌جانبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، با نظارت رئیس جمهوری و حضور رئیس پارلمان و نخست وزیر نشست آشتی میان جنبلاط و ارسلان برگزار شد و حاضران حادثه‌ای که در قبرشمون - البساتین رخ داد، محکوم کردند و پس از انجام تحقیقات توسط دستگاه قضایی نظامی، دولت تصمیم مناسب را درباره این حادثه اتخاذ می‌کند.

در این حادثه که 30 ژوئن رخ داد، تعدادی از شهروندان کشته و زخمی شدند.

جنبلاط نیز در خصوص این نشست‌ها گفت، فضای حاکم در این نشست‌ها رضایت بخش بود.

قرار است رئیس حزب دموکرات لبنان نیز امروز یک نشست خبری برگزار کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها