کد خبر: 330097
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جنگ علیه یمن، از فتح صنعا تا تجزیه در عدن

محمد بن زاید از طرف‌های درگیر در جنوب یمن خواست تا عقلانیت بیشتری به خرج دهند، و از آن سو ضاحی خلفان که به نوعی سخنگوی غیررسمی امارات در شبکه‌های اجتماعی است، از اهداف اصلی امارات در جنگ یمن سخن گفت.

جنگ علیه یمن، از فتح صنعا تا تجزیه در عدن
کد خبر: 330097
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و نایب‌فرمانده کل قوای مسلح امارات متحده عربی، از طرف‌های درگیر در جنوب یمن خواست تا عقلانیت بیشتری به خرج دهند، و از آن سو ضاحی خلفان که به نوعی سخنگوی غیررسمی امارات در شبکه‌های اجتماعی است، از اهداف اصلی امارات در جنگ یمن سخن گفت.

در شرایطی که محمد بن زاید از جده، به شکل تلویحی، از ادامه ندادن تقابل با طرفداران عربستان در یمن سخن گفت، ضاحی خلفان ، جانشین رئیس پلیس دوبی، خطاب به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، که مورد حمایت عربستان است، گفت: حضور امارات در جنگ یمن به خاطر هادی و مشروعیت حضورش در قدرت نبوده بلکه صرفاً به دلیل حضور عربستان در آن انجام شده و این چیزی است که او از آن اطلاع دارد.

خلفان در توییتر خود نوشت: «به خدا هادی و کل مشروعیتش برای ما به اندازه یک سرباز اماراتی ارزش ندارد، حضور ما [در یمن] به خاطر مشروعیت نیست... ما به خاطر عربستان در جنگ شرکت کردیم... این چیزی است که من اطلاع دارم.»

گرچه سفر محمد بن زاید به جده و دیدار با محمد بن سلمان کمی از شدت تحلیل‌های مربوط به اختلافات بن زاید و بن سلمان کاست، اما این کاهش صرفاً در بعد رسانه‌ای بود و آنچه روی زمین رخ می‌دهد چیز دیگری را نشان داده است.

درگیری‌های هفته گذشته در جنوب یمن و در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری در عدن به وقوع پیوست که روزگاری پایتخت یمن جنوبی بود. حال این رخداد با هر تفسیری می‌تواند بیانگر آغاز طرح جدیدی برای تقسیم این کشور محسوب شود.

اینکه درگیری بین شبه‌نظامیان طرفدار امارات با شبه‌نظامیان طرفدار عربستان تفسیر شود، یا تلاشی از سوی بقایای القاعده مورد حمایت امارات برای تثبیت جایگاه خود بعد از خروج اماراتی‌ها از امارات اعلام شود، یا آنکه مخالفت امارات با روی کار آمدن ساختاری با وفادارای صد درصد به عربستان به رهبری منصور هادی- آن هم در نقطه‌ای که ابوظبی برای آن هزینه‌های زیادی کرده است- عنوان شود، تفسیر و تحلیل هرچه باشد، به یک نقطه خاص منتهی می‌شود که امارات به دنبال هزینه کردن بیشتر برای یمن نیست و کشوری که قطب اقتصاد کشورهای عربی محسوب می‌شود در محاسبات سود و زیان خود، نفع خویش را در عدم زیان‌دهی بیشتر می‌بیند، اما در عین حال نگاهی هم به حفظ دستاوردهایش دارد و نمی‌خواهد حداقل سود به‌دست‌آمده را هم تسلیم شریک زیان‌ده خود کند و از صحنه خارج شود.

به اعتقاد کارشناسان، امارات متحده عربی از بی‌نتیجه بودن جنگ اطمینان حاصل کرده و مطمئن شده که در مقابل انصارالله یمن فرصتی برای پیروزی ندارد، پس به صرافت تثبیت دستاورد فعلی و ثبت آن به نفع خویش است، امری که صرفاً از طریق تقسیم یمن امکان می‌یابد و به طور حتم حضور منصور هادی که پیش از استعفا رئیس‌جمهور کل یمن بود نیز می‌تواند ناقض این هدف باشد.

کارشناسان بر این باورند که صرف نظر از نمایش چهره پرلبخند در برابر دوربین‌های تلویزیون که محمد بن زاید در جده نثار محمد بن سلمان کرد، میزبانش بزرگ‌ترین بازنده این جنگ لقب خواهد گرفت، زیرا ناتوانی ائتلاف ریاض برای فتح صنعا در شمال یمن، امروز به تجزیه این کشور منتهی شده است، در حالی که بخش تجزیه‌شده نیز به تدریج در قبضه اماراتی‌ها درخواهد آمد تا بن سلمان تحت فشار حملات زمینی طرفداران امارات در عدن و جنوب یمن از یک سو و حملات پهپادی و موشکی انصارالله در عمق خاک عربستان از سوی دیگر، راهی جز پذیرش شکست پیش روی خود نبیند، مگر اینکه همچنان بر ریختن دلارهای نفتی‌اش در آتش این جنگ پافشاری کند و این بار جبهه دیگری نیز علیه متحد و همزاد اماراتی‌اش بگشاید!

آیا در پس توافق رسانه‌ای امارات و عربستان بر سر حل مسالمت‌آمیز مشکلات گروه‌های مورد حمایت‌شان در یمن، جنگ خونین دیگری نهفته است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها