کد خبر: 330683
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۷:۵۰
| |

لحظه خروج مواد پرانرژی از سطح خورشید + ویدئو

رصدخانه سوهو(SOHO) ناسا اخیرا زمانی که در حال حرکت در جهت خورشید بود، موفق به ثبت تصاویری از خروج مواد پرانرژی از سطح خورشید در لحظه‌ای که سیاره زهره در بالای سر خورشید در حال درخش بود، شد.

لحظه خروج مواد پرانرژی از سطح خورشید + ویدئو
کد خبر: 330683
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۷:۵۰

اعتمادآنلاین| رصدخانه خورشیدی و هورسپهری (Solar and Heliospheric Observatory) یا سوهو که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا اداره می‌شود اوایل هفته جاری تصاویری از لحظه خروج مواد پرانرژی از سطح خورشید ثبت کرد و پس از آن پژوهشگران این تصاویر را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشتند.

این رخداد خروج جرم از تاج خورشیدی (coronal mass ejection) نام دارد که در آن خورشید پلاسما و میدان مغناطیسی را با سرعت زیادی از جو بالایی خود خارج می‌کند.

خروج جرم از تاج خورشیدی یک رخداد نسبتا معمول در جو فضا است اما این باعث نمی‌شود آنها قابل توجه نباشند.

خروج جرم از تاج خورشیدی یک فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود.

خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌آید.

این رویدادها می‌توانند میلیاردها تن مواد مضر را به فضا و به سمت سیاره خودمان بفرستند و گاهاً ماهواره‌ها و ارتباطات را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

آخرین لحظه خروج جرم از تاج خورشیدی باز هم توسط این رصدخانه و توسط کارل باتاماس(Karl Battams) دانشمند اخترفیزیک و علوم رایانه شناسایی شد.

این مشاهدات فقط چند روز پس از آن که ناسا اعلام کرد اولین اطلاعات از دو ملاقات پارکر و خورشید به زمین رسیده است، منتشر شد.

نیکالاس پینکی(Nickalaus Pinkine) مدیر عملیات ماموریت پارکر گفت: همه داده‌های علمی مورد انتظار جمع‌آوری شده در دو ملاقات پارکر با خورشید در حال حاضر روی زمین و در دست دانشمندان است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها