کد خبر: 330945
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۰:۰۱:۰۰
| |

ظریف:

توقیف نفتکش «گریس یک» صد درصد نامشروع بود

وزیر امور خارجه ایران با اشاره یادداشت سفارت کشورمان در انگلیس، در توئیت تازه خود بار دیگر تاکید کرد توقیف ابرنفتکش «گریس یک» توسط دولت جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس صد درصد نامشروع بوده است.

توقیف نفتکش «گریس یک» صد درصد نامشروع بود
کد خبر: 330945
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف روز پنجشنبه (24 مرداد) با اشاره به نکات کلیدی یادداشت سفارت ایران در لندن نوشت: «در یادداشت سفارتمان در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابرنفتکش اعتراض، بیانیه‌های عمومی‌مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف‌سازی شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی‌شود (موضع اکثر اروپایی‌ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که توقیف این نفتکش صد درصد نامشروع بوده است.»

متن یادداشت مورد اشاره ظریف که هفتم مرداد از سوی سفارت ایران در لندن نوشته شده، بدین شرح است:

«سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با اظهار تعارفات خود به وزارت امور خارجه و مشترک‌المنافع کشور پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی و پیرو ملاقات مورخ 26 تیرماه 1398 با آقای فابیان پیکاردو سروزیر جبل الطارق و آقای ریچارد مور مدیر سیاسی وزارت خارجه بریتانیا احتراما اشعار می‌دارد:

جمهوری اسلامی ایران توقیف غیرقانونی سوپر تانکر «گریس یک» را که حامل نفت ایران بوده بشدت محکوم می‌نماید و خواستار آزادی فوری آن است.

همانگونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپر تانکر «گریس یک» نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود؛ هرچند اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوقی مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد وارد نمی‌سازد.

فرصت را مغتنم شمرده احترامات فائقه خود را به وزارت امور خارجه و مشترک‌المنافع کشور پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تجدید می‌کند.

لندن 7 مرداد 1398»

محمدجواد ظریف پس از خبر آزادی نفتکش «گریس یک»، در توئیتر نوشته بود: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها