کد خبر: 331262
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا معامله اتباع ایرانی با ارز خارجی ممنوع است؟

سال گذشته ملکی را در ازای مبلغی سکه و دلار فروختم، اما خریدار به بهانه افزایش قیمت دلار از تادیه آنها خودداری می‌کند. لطفاً راهنمایی کنید چگونه به حق خود برسم؟

آیا معامله اتباع ایرانی با ارز خارجی ممنوع است؟
کد خبر: 331262
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: سال گذشته ملکی را در ازای مبلغی سکه و دلار فروختم، اما خریدار به بهانه افزایش قیمت دلار از تادیه آنها خودداری می‌کند. لطفاً راهنمایی کنید چگونه به حق خود برسم؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: بر اساس بند‌ «ج» قانون پولی و بانکی کشور، تعهد‌ به پرداخت‌ هر‌گونه‌ دین‌ یا‌ بدهی ‌فقط‌ به‌ پول‌ رایج‌ کشور‌انجام‌پذیر‌است‌، مگر آنکه با رعایت مقررات ارزی کشور ترتیب دیگری بین بدهکار و بستانکار داده شود. بنابراین، چنانچه این ممنوعیت نادیده گرفته شود و ثمن (بها) معامله به صورت ارز خارجی درج شود، اگرچه آن معامله و تعهد باطل نیست، اما برای اشخاصی که چنین معامله‌ای کرده‌اند ممکن است طبق مواد 42 و 43 قانون پولی و بانکی کشور، مسئولیت کیفری ایجاد شود. البته تعقیب کیفری منوط به شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

بنابراین، از آنجا که بر اساس قانون پولی و بانکی کشور چنین معاملاتی ممنوع است و طرفین ممکن است تا 50 درصد موضوع تعهد به جریمه محکوم شوند، توصیه می‌شود طرفین معامله به تبدیل موضوع تعهد به وجه رایج کشور با تراضی اقدام کنند. در صورتی که تراضی حاصل نشود، می‌توانید از دادگاه تقاضای الزام به تادیه ثمن (بها) معامله بنا بر وجه رایج کشور کنید.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها