محمد درویش، فعال محیط‌زیست، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

انتقال آب خزر به سمنان آلودگی‌های اکوسیستم را افزایش می‌دهد/ احتمال افزایش مشکلات با کشورهای همسایه وجود دارد/ نمک حاصل از شیرین‌سازی آب خزر، بسیار خطرناک است/ 500 میلیون مترمکعب هدررفت آب در سمنان/ کلانتری به ملاحظات محیط‌زیستی وفادار نیست

محمد درویش، فعال محیط‌زیست، درباره انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت: با اجرای این طرح مشکلات اکوسیستمی فراوانی به وجود می‌آید. چیدمان توسعه‌ هر منطقه باید متناسب با توان اکولوژیک آن طراحی شود.

انتقال آب خزر به سمنان آلودگی‌های اکوسیستم را افزایش می‌دهد/ احتمال افزایش مشکلات با کشورهای همسایه وجود دارد/ نمک حاصل از شیرین‌سازی آب خزر، بسیار خطرناک است/ 500 میلیون مترمکعب هدررفت آب در سمنان/ کلانتری به ملاحظات محیط‌زیستی وفادار نیست
کد خبر: 331785
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی- مسعود تجریشی، معاون محیط انسانی محیط‌زیست، در حالی از بررسی ابهامات انتقال آب خزر خبر داد که فعالان محیط‌‌زیست بارها مخالفت خود را در این مورد ابراز کرده‌اند. برنامه انتقال آب دریای خزر با هدف نمک‌زدایی و تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف شرب و صنعت، طراحی شده است.

محمد درویش، فعال محیط‌زیست، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، از خطرات و مشکلات حاصل از انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت.

درویش با بیان اینکه استان سمنان کمترین میزان مشکلات محیط‌زیستی را نسبت به سایر استان‌های کشور دارد، عنوان کرد: «دلیل پایین بودن مشکلات محیط‌زیستی استان سمنان این است که نسبت به مساحتش، جمعیت کمی دارد. کل جمعیت این استان به 700 هزار نفر هم نمی‌رسد.»

او ادامه داد: «با اجرای طرح انتقال آب خزر می‌خواهند جمعیت سمنان را افزایش دهند. افزایش جمعیت در سمنان باعث می‌شود مشکلاتی مثل افزایش بزهکاری، طلاق و... که در یزد نظیرش را شاهد بودیم، تکرار شود. هویت فرهنگی استان سمنان با این کار خدشه‌دار می‌شود.»

این فعال محیط‌زیست مشکلات دیگری را که با انتقال آب خزر پیش می‌آید نیز بررسی کرد: «با اجرای این طرح به آلودگی‌های اکوسیسیتم افزوده می‌شود. از نظر پدافند غیرعامل، سمنان را وابسته کردن و نیز قطع درختان در مسیر از دیگر مشکلاتی است که با اجرای این طرح پیش می‌آید. علاوه بر اینکه ممکن است مشکلات حقوقی‌ای با کشورهای همسایه ایجاد شود.»

او درباره ضایعات حاصل از شیرین‌سازی آب خزر در این طرح گفت: «ضایعات حاصل از شیرین‌سازی وارد دریا می‌شود که اکوسیستم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. نمک حاصل از شیرین‌سازی بسیار خطرناک و آلوده است.»

این فعال محیط‌زیست با اشاره به هدررفت آب در سمنان افزود: «مطابق بررسی استاندار سابق سمنان، میزان هدر‌رفت آب از محل ضایعات کشاورزی، لوله‌کشی شهری و عدم تصفیه فاضلاب‌ها حدود 500 میلیون متر‌ مکعب در سال است. آیا سزاوار نیست به‌ جای انتقال 200 میلیون متر‌مکعب آب از خزر، این 500 میلیون متر‌مکعب را زنده کنیم؟»

درویش جاذبه‌های سمنان را درآمدزا دانست: «استان سمنان به خاطر جاذبه‌هایی از جمله پارک ملی کویر، جنگل ابر، عین الرشید،‌ شهمیرزاد،‌ قصر بهرام و... به «آفریقای کوچک» شهره است. همه اینها می‌تواند برای این استان مثل یک صندوق تولید ارز عمل کند و درآمد‌زا باشد. نیازی نیست با گسترش اراضی کشاورزی، درآمد‌زایی صورت گیرد.»

او مجموع این موارد را دلیل مخالفت فعالان محیط‌زیست برای انتقال آب خزر برشمرد و گفت: «فعالان محیط‌زیست بر این باورند که متناسب با توان اکولوژیک هر منطقه، باید چیدمان توسعه آن منطقه را طراحی کنیم.»

این کارشناس محیط‌زیست، با گلایه از شفاف نبودن عملکرد سازمان محیط‌زیست، گفت: «سازمان محیط‌زیست در این خصوص شفاف عمل نمی‌کند. به‌ رغم اینکه کلانتری گفته بود گزارش عملکرد را روی سایت می‌گذارند تا همه مشاهده کنند، هنوز طی 2 سال اخیر این اتفاق نیفتاده است. اصلاً اعلام نمی‌کنند که چه برنامه‌ای دارند.»

محمد درویش همچنین به درخواست فعالان محیط‌زیست برای عزل عیسی کلانتری اشاره کرد: «ما فعالان محیط‌زیست به دلیل اینکه عیسی کلانتری به ملاحظات محیط‌زیستی وفادار نیست، خواستار عزلش هستیم. در جلسه‌ای که با علی ربیعی، سخنگوی دولت، داشتیم او قول داد مواضع و خواسته‌های ما را به کلانتری منتقل کند.»

این فعال محیط‌زیست در پایان درباره پویش «نه به صفت دولت محیط‌زیستی» گفت: «پویشی هم با عنوان دولت محیط‌زیستی راه انداختیم. نزدیک به 14 هزار نفر درخواست این پویش را امضا کردند و ما تلاش می‌کنیم تا این روند را تغییر دهیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها