کد خبر: 334818
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۶:۵۷
| |

گزارش فیبا از برترین‌های بسکتبال آسیا

فدراسیون جهانی بسکتبال در آستانه جام‌ جهانی 2019 از «حامد حدادی» و «ژیان‌ لیان» 2 ستاره ایران و چین و تقابلشان در این رویداد نوشت.

گزارش فیبا از برترین‌های بسکتبال آسیا
کد خبر: 334818
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۶:۵۷

اعتمادآنلاین| ‌ جام‌جهانی بسکتبال از 9 شهریور آغاز می‌شود و 32 تیم حاضر در این رویداد مهم برای رسیدن به بهترین عنوان تلاش می‌کنند. در این میان با توجه به میزبانی چین و تلاش آسیایی‌ها برای سهمیه المپیک تقابل مدعیان این قاره را بیشتر می‌کند که در راس آنها ایران و چین هستند.

فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به این رقابت پرداخته و در آن از حامد حدادی ستاره بی‌نظیر بسکتبال ایران و ژی ژیان‌لیان ستاره چین صحبت کرده‌ است.

متن گزارش فیبا به شرح زیر است: «حامد حدادی» ستاره ایران و «ژیان‌ لیان» از چین 2 بازیکنی هستند که جزو بهترین‌های قاره آسیا به حساب می‌آیند که حالا در جام جهانی 2019 به دنبال کسب افتخاری بزرگ برای بسکتبال کشورشان هستند.

ژیان لیان و حدادی در 5 دوره گذشته رقابت‌های قهرمانی آسیا ارزشمندترین بسکتبالیست نام گرفته‌اند و بارها به مقام قهرمانی رسیده‌ است. 2 بازیکنی که از قاره آسیا به لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا رسیدند و در NBA نیز به میدان رفته‌اند.

هر 2 بازیکن در سال 2009 نمایش فوق العاده‌ای داشتند. آنها روزهای نخست حضورشان در NBA پشت سر می‌گذاشتند.

ژیان‌ لیان در مسابقات سال 2009 میانگین 18.3 امتیاز، 10.4 ریباند و 2.4 بلاک شات در اولین حضور در این مسابقات ثبت کرد اما در نهایت در مسابقه فینال برابر تیمی که مدافع عنوان قهرمانی بود و بازیکنی که مدافع عنوان ارزشمندترین بسکتبالیست آسیا بود یعنی تیم ملی ایران و حامد حدادی مغلوب شد.

ستاره بسکتبال ایران آنقدر درخشیده بود که در انتخابش به عنوان ارزشمندترین بسکتبالیست تورنمنت کار ساده‌ای بود. او میانگین بی نظیر 15.8 امتیاز، 13.1 ریباند و 4 بلاک شات در هر بازی داشت.

تقابل این 2 نفر در دوره بعد ادامه داشت. این بار «ژیان‌ لیان» تیمش را به عنوان قهرمانی رساند و با میانگین 16.6 امتیاز و 10.8 ریباند در هر 2 بخش بهترین بازیکن تیمش بود. او در آن دوره برای اولین‌بار با ارزش‌ترین بازیکن مسابقات شد و توانست تیم ملی چین را راهی المپیک 2012 لندن کند.

حدادی هم با وجود اینکه تیمش به بازی فینال نرسید در آن مسابقات عملکرد بسیار خوبی داشت و میانگین 15.4 امتیاز، 11.4 ریباند، 3.6 پاس منجر به گل و 2.9 بلاک شات در هر بازی ثبت کرد.

ستاره تیم ملی ایران 2 سال بعد برگشت و سومین جایزه ارزشمندترین بسکتبالیست مسابقات را برای خود بدست آورد.

عملکرد خیره کننده او در رقابت‌های سال 2013 کاملا مشهود بود. او در فینال مقابل فیلیپین که با 29 امتیاز و 16 ریباند همراه بود، برگ برنده تیم ملی و قهرمانی ایران بود. ژیان‌ لیان در آن مسابقات مصدوم بود و کم بازی کرد.

در سال 2015 هر 2 تیم ستاره‌های جدیدی به ترکیب خود اضافه کردند اما بازهم همین بازیکنان ستاره‌های اصلی ترکیبشان بودند. ژیان‌ لیان در این مسابقات سرانجام برای اولین بار مقابل ایران به پیروزی رسید و تیمش را به مقام قهرمانی آسیا رساند. حدادی و ایران بعد از شکست در نیمه نهایی در مسابقه رده‌بندی پیروز شدند. حدادی در این مسابقات میانگین 11.5 امتیاز و 7.8 ریباند داشت.

کسانی که فکر می‌کردند حدادی در سال 2017 از آمادگی دور شده خیلی زود مجبور شدند نظر خود را تغییر دهند. او با میانگین خارق العاده 16.2 امتیاز، 10.8 ریباند و 6.5 پاس منجر به گل که بهترین آمار تورنمنت بود کارش را در کاپ‌ آسیا به پایان برد. ایران با درخشش حدادی تا فینال رسید اما نتوانست به یک مقام قهرمانی دیگر دست پیدا کند. در کاپ‌ آسیا به میزبانی لبنان تیم ملی استرالیا به مقام قهرمانی رسید و ایران نائب قهرمان شد اما باز هم حدادی ارزشمندترین بسکتبالیست تورنمنت شد.

تردیدی نیست که ژیان‌لیان و حدادی بزرگترین ستاره‌های آسیا در مسابقات جام جهانی هستند. بزرگترین سوال اینجاست که کدام فوق ستاره در این مسابقات بیشتر خواهد درخشید؟

منبع: ایرنا




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها