کد خبر: 335113
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

گلاره کاکاوندپور، بازیکن سابق بسکتبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

با وجود سال‌ها دوری، مدال برنز مسابقات قهرمانی غرب آسیا بسیار باارزش است/ در هر اعزام شاهد یک اتفاق مثبت هستیم/ شکاف جنسیتی در همه عرصه‌ها وجود دارد/ شرایط بسکتبال زنان را با گذشته آن مقایسه می‌کنم

دوشنبه‌شب، شب درخشش زنان بسکتبالیست ایران در مسابقات قهرمانی غرب آسیا بود. آنها با شکست اردن و آویختن مدال برنز بر گردن تاریخ‌سازی کردند و اولین مدال بسکتبال زنان ایران را پس از 40 سال را به دست آوردند.

با وجود سال‌ها دوری، مدال برنز مسابقات قهرمانی غرب آسیا بسیار باارزش است/ در هر اعزام شاهد یک اتفاق مثبت هستیم/ شکاف جنسیتی در همه عرصه‌ها وجود دارد/ شرایط بسکتبال زنان را با گذشته آن مقایسه می‌کنم
کد خبر: 335113
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- بسکتبال زنان ایران در طول چهار دهه گذشته به دلیل نوع پوشش امکان نمود و بروز استعدادهای درخشان خود در عرصه بین‌المللی را نداشته است. بازیکنان و تیم‌های بسیاری بوده‌اند که می‌توانستند در طول این سال‌ها بر قله‌های افتخار آسیا و حتی جهان بایستند، اما تنها دستاوردشان حسرت و حسرت بوده است. حالا، پس از گذشت چهار دهه با تغییر رویکرد فدراسیون جهانی، بسکتبال زنان ایران مجال درخشش یافته و در همین فرصت کوتاه چه در مسابقات بسکتبال سه‌نفره و چه در مسابقات بسکتبال پنج‌نفره افتخار‌آفرینی کرده است.

دوشنبه‌شب، شب درخشش زنان بسکتبالیست ایران در مسابقات قهرمانی غرب آسیا بود. آنها با شکست اردن و آویختن مدال برنز بر گردن‌شان تاریخ‌سازی کردند و اولین مدال بسکتبال زنان ایران را پس از 40 سال به دست آوردند.

گلاره کاکاوندپور، بازیکن سابق بسکتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به مدال برنز تیم بسکتبال زنان در قهرمانی غرب آسیا و موفقیت این تیم، گفت: «دید مسئولان جدید فدراسیون بسکتبال متفاوت از گذشته است. خود دکتر طباطبایی نگرشی متفاوت نسبت به بسکتبال زنان داشت و با توجه به بسکتبال سه‌نفره و بعد پنج‌نفره تغییر را در این روند شاهد بودیم. همین نگرش جدید است که باعث موفقیت بسکتبال زنان شده است.»

کاکاوندپور درباره محرومیت از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی طی چهار دهه گذشته گفت: «زنان ما مستعد هستند. دختران واقعاً بااستعدادی داریم. متاسفانه به خاطر محرومیت چندین ساله‌مان از سطح اول آسیا عقب ماندیم، اما با هر اعزام، زنان بسکتبالیست ما افتخارآفرینی می‌کنند. فرقی نمی‌کند تیم سه‌نفره باشد یا پنج‌نفره. ما در هر اعزام شاهد یک اتفاق مثبت هستیم. در همین بازی‌های آسیایی بهترین شوتیست بازی‌ها دلارام وکیلی شد. بهترین ریباندر بازی‌ها تینا عیسائیان انتخاب شد. با توجه به اینکه سال‌ها از بازی‌های جهانی دور بوده‌ایم، این اتفاق خیلی باارزش است.»

شکاف جنسیتی آزاردهنده است

با در نظر گرفتن سال‌ها دوری از عرصه بین‌المللی باز هم تفاوت امکانات برای بسکتبال زنان و مردان قابل مقایسه نیست.

گلاره کاکاوندپور معتقد است به دلیل شکاف جنسیتی در ایران زن و مرد را در هیچ عرصه‌ای نمی‌توان مقایسه کرد: «به نظر من اختلاف به حدی زیاد است که مقایسه این 2 با هم آزاردهنده می‌شود. در تمام عرصه‌های مختلف در کشور ما شکاف زیادی بین زن و مرد وجود دارد. من همیشه تلاش می‌کنم شرایط بسکتبال زنان را با گذشته آن مقایسه کنم و به همین دلیل می‌گویم وضعیت از گذشته خیلی بهتر شده است. زمانی که من از تیم ملی خداحافظی کردم دقیقاً زمانی بود که شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی با حجاب تایید شده بود و همه به من می‌گفتند چرا حالا تصمیم به خداحافظی گرفته‌ای، اما شرایط آن‌قدر برای من سخت بود و این اعزام نشدن به تورنمنت‌ها و اردوهای مداوم خسته‌کننده شده بود که دیگر نمی‌توانستم تحمل کنم.»

کاکاوندپور در ارتباط با روحیه بسکتبالیست‌های زن در حال حاضر گفت: «وقتی اعزام صورت می‌گیرد بازیکن در اردو انگیزه دارد. رقابت وجود دارد و این به بازیکنان روحیه می‌دهد. امیدوارم شرایط بهتر شده و بازی‌های تدارکاتی و دوستانه به برنامه اضافه شود، اما به عنوان بازیکنی که همین شرایط را تجربه کرده، می‌گویم این شرایط راضی‌کننده است.»

مسیر موفقیت از توجه به بسکتبال پایه می‌گذرد

در کنار توجه فدراسیون و حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی، بسکتبال زنان نیازمند استعدادهای جوان و علاقه‌مند به این رشته برای پیشرفت است. به عقیده کاکاوندپوراین اتفاق در شهرستان‌ها در حال رخ دادن است و استعدادهای بسیاری در بسکتبال زنان وجود دارد. او در این‌باره گفت: «مسابقات قهرمان کشوری زیر 18 سال و 15 سال و 23 سال هر سال برگزار می‌شود. توجه به تیم‌های پایه می‌تواند در بسکتبال زنان تغییر ایجاد کند. نسل باارزش بسکتبال زنان روزی کنار خواهد رفت و باید بازیکنان مستعد جایگزین شوند.»

گلاره کاکاوندپور اما روند موفقیت بسکتبال زنان را بسته به سیستم مدیریت دانست: «انرژی جدیدی در بسکتبال زنان به وجود آمده که استان‌ها را درگیر کرده است. ما برای تغییر در بسکتبال نیازمند حضور فعال استان‌ها هستیم. من دید مثبتی به این موضوع دارم و خیلی خوشحالم. روز دوشنبه بسکتبال سه‌نفره ما در رنکینگ 10 جهان ایستاد. این اولین بار است که دختران ما در تاپ 10 جهان قرار می‌گیرند. البته همه اینها به دلیل تلاش شبانه‌روزی کادر فنی و بازیکنان و همه ماست. وقتی قدم بزرگی برداریم و تلاش کنیم، می‌توانیم به هدف‌مان برسیم. اگر هدف را در ابتدا قهرمانی غرب آسیا و بعد قهرمانی آسیا و... بگذاریم و در راستای رسیدن به آن تلاش کنیم، قطعاً به هدف‌مان خواهیم رسید.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها