کد خبر: 335116
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۶:۴۵:۰۲
| |

سیدعلی‌اصغر رفاهی، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه:

خطا و اشتباهات زوجین نباید سریعاً قضایی شوند

سیدعلی‌اصغر رفاهی، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه، گفت: خطا و اشتباهات زوجین نباید سریعاً قضایی شوند.

خطا و اشتباهات زوجین نباید سریعاً قضایی شوند
کد خبر: 335116
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۶:۴۵:۰۲

اعتمادآنلاین| سیدعلی‌اصغر رفاهی، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه، در جلسه هم‌اندیشی فعالان مدنی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان لرستان با تسلیت فرارسیدن ایام محرم، گفت: استفاده از ظرفیت فعالان مدنی در راستای پیشبرد اهداف نظام است.

وی با بیان اینکه روز گذشته کار خوبی در لرستان کلید خورد و ما آرزو داشتیم که برای دختران و پسران در شرف ازدواج برخی آموزش‌ها اجباری شود، گرچه هنوز قانونی در این راستا ندارد اما چند سال است که تلاش می‌شود این امر به یک قانون تبدیل شود، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در این رابطه داشت و در این شورا کارگروه کنترل و کاهش طلاق و یک کمیته علمی نیز در ذیل این کارگروه تشکیل شد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات، قوه قضائیه، نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها این مهم در کشور عملیاتی خواهد شد، عنوان کرد: در این راستا چهار رشته در استان شناسایی‌شده‌اند تا مربیان این آموزش‌ها را به‌صورت کیفی به زوج‌های در شرف ازدواج ارائه شوند.

رفاهی با بیان اینکه 47 درصد طلاق‌ها در کل کشور مربوط به پنج سال اول زندگی زوجین است، افزود: توجه به تحکیم خانواده باید مورد اهتمام قرار گیرد، علت اول طلاق دخالت اطرافیان است.

وی تاکید کرد که خطا و اشتباهات زوجین نباید سریعاً قضایی شوند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه مددکاران، روحانیون، مسئولان و ... باید در مسئله طلاق ورود جدی پیدا کنند، تصریح کرد: آسیب‌های خانواده را هنگامی قضایی کنیم که کارشناسان اعلام کنند که ادامه زندگی فایده‌ای ندارد.

رفاهی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و جرائم مربوط به آن‌ها اگر تک‌محوری کنیم موفق نخواهیم شد، افزود: ما باید منیت را کنار بگذاریم و همگی باهم کار کنیم تا به اهداف موردنظر برسیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه با وجود حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه بارقه امید در بین مردم ایجاد شده است، عنوان کرد: رئیس قوه قضائیه اعلام کردند در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم.

وی گفت: در مجموع 125 برنامه در حوزه‌های مختلف ابلاغ شده که 27 برنامه از آن‌ها در حوزه معاونت پیشگیری است و در سه برنامه ما مسئول هستیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه آسیب‌شناسی در قوه قضائیه شناسایی شده است، اظهار کرد: در مجموع 13 چالش قوه قضائیه شناسایی شده و 6 ابر چالش از دل همه این آسیب‌ها بیرون آمده که اولین ابر چالش ما حجم فزاینده پرونده‌های قضایی است.

رفاهی با بیان اینکه دو کار در حوزه پیشگیری باید مدنظر قرار گیرد، افزود: قضات و کارمندان را باید بیشتر درگیر پیشگیری کنیم که این مهم شروع شده و باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه پیشگیری تأکید کرد و گفت: اجرای برنامه‌های محله محور با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در حوزه پیشگیری ضروری است.

رفاهی با بیان اینکه تمرکز بر محله محوری و استفاده از نیروهای مردمی در راستای مقابله با آسیب‌ها استفاده شود، قوه قضائیه مرکز مشاوره خانواده را ایجاد می‌کند و باید در بحث خانواده هر مطلبی در این راستا نباید قضایی شود بلکه باید به این مراکز ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه باید قوی‌ترین روانشناس، روان‌پزشک، وکیل حقوقی و مذهبی در این مراکز حضور یابند و مشکلات زوجین را حل‌وفصل کنند، گفت: هر کاری که انجام می‌دهید باید خروجی در راستای کاهش آسیب داشته باشید.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌قدری مهم بوده که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، اضافه کرد: رهبر فرمودند از مسئولین کار جهادی، انقلابی، فوق‌العاده، تحولی و با استفاده از ظرفیت مردمی در راستای برخورد با آسیب‌های اجتماعی می‌خواهیم.

رفاهی با بیان اینکه منویات رهبری در بحث حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید عملیاتی شود، بیان کرد: اجرای برنامه «سجام» با 10 موضوع دارای اولویت از سوی دستگاه قضایی در نظر گرفته شده و این برنامه بهترین بستر برای نظارت مردمی است.

وی گفت: در هر شهرستان لرستان، یک هسته ده نفره بگماریم که چنانچه فسادی در اداره‌ای رخ داده است به ما گزارش دهند. باید ریشه‌ها را بخشکانیم و نگذاریم فساد کنند. البته این مهم با همکاری مردم شدنی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها