کد خبر: 336296
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۵:۵۲:۵۷
| |

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد:

افزایش 6 هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تا پایان سال،6 هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می‌شود.

افزایش 6 هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم
کد خبر: 336296
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۵:۵۲:۵۷

اعتمادآنلاین| قاسم جان بابایی معاون درمان، وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: هدف ما در معاونت درمان، اجرای قوانین برنامه ششم توسعه بود و در این زمینه استانداردهای قانونی، راهنمای بالینی، سطح بندی خدمت و نظارت ارجاع و توجه به بیماری‌های خاص و کاهش هزینه‌های کمرشکن مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: 600 راهنمای بالینی برای خدمات پر هزینه تدوین شد و این راهنماها بالینی به بیمه‌ها ابلاغ شد و خدمات تصویربرداری و تجویز 30 داروی گران‌قیمت با این راهنماهای بالینی مدیریت می‌شود.

بازنگری سند درمان در سال97

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سند درمان در سال 95 ابلاغ و در سال 97 بازنگری شد، گفت: یکی از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، بحث سطح بندی خدمت بود و برای تمام بیماری‌ها به صورت سطح بندی خدمات ارائه و نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی بر اساس این سند درمان مشخص می‌شود و این سند، راهگشایی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است؛چرا که متناسب با تخت‌های بیمارستان خدمات داده می‌شود.

جان بابایی با بیان اینکه بسته‌های طرح تحول سلامت مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: همچنین در پیوند و بیماری‌های خاص اقدامات خوبی انجام شده است؛ چرا که پیوند نجات بخش‌ترین طب محسوب می‌شود و در اهدای عضو گام‌هایی خوبی برداشتیم و اهدا عضو ترویج داده شد؛ شاخص تعداد پیوند در هر یک میلیون نفر در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین تر است.

سنجه‌های اعتباری را بازنگری کردیم

وی گفت: در مورد بیماران متابولیک، دستورالعمل ‌هایی ابلاغ و آزمایش‌های ژنتیکی در زمینه پیشگیری از این بیماری‌های در داخل کشور انجام می‌شود، همچنین در بیماران تالاسمی از انجمن خون و سرطان اطفال درخواست کردیم برنامه آموزشی برای کل کشور به ما بدهند و مصرف داروی تزریقی کاهش پیدا کرد.

جان بابایی با اشاره به نحوه نظارت بر عملکرد بر مراکز درمانی گفت: برای نظارت بر مراکز درمانی بازدیدهای سرزده انجام می شود و نتایج در سایتی برخط گزارش داده می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سنجه‌های اعتباری را بازنگری کردیم و اکنون130 سنجه ضروری داریم که در حیطه ایمنی بیمار هستند و برخلاف گذشته اعتباربخشی دوره‌ای انجام می شود و در هر بازدید گزارش‌ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان فوری اعمال می‌شود و در همین زمینه در تهران چند بیمارستان خصوصی از درجه یک به چهار تنزل درجه پیدا کردند که نتیجه بازرسی‌های دوره‌ای است.

افزایش 6 هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم تا پایان سال

جان بابایی گفت: در امور بیمارستانی سیاست ما تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم است و تا پایان سال6 هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می‌شود و در زابل سه پروژه بیمارستان، در زاهدان یک بیمارستان 300 تختخوابی و در ایرانشهر یک بیمارستان 200 تختخوابی به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ایجاد 250 کلینیک ویژه در دستور کار قرار گرفت، بیان داشت: 100 کلینیک ویژه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و 100 اورژانس‌ بیمارستانی آماده بهره‌برداری است؛ بنا داریم کلینیک‌های ویژه و اورژانس‌های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم زیرا بیشترین مراجعه مردم به این بخش‌هاست و با توسعه این بخش‌ها، خدمت رسانی به مردم بهتر خواهد شد.

جان بابایی با بیان اینکه تعیین تکلیف بیمار در اورژانس یک مشکل قدیمی در بیمارستان‌هاست، تصریح کرد: به عنوان مثال از بیمارستان لقمان تاکنون سه بار بازدید کرده‌ایم و از اورژانس‌های شلوغ اما خدمت‌رسان، قدردانی کرده و به متخلفان تذکر می‌دهیم.

برنامه وزارت بهداشت برای تأمین داروهای MS

جان بابایی درباره تأمین داروی ms اظهار داشت: راهنمای تجویزی و بالینی این دارو تدوین شده است؛ ضمن اینکه قانون کشور است که دارویی که در داخل استفاده می شود، تولید داخل باشد.

وی اضافه کرد: هر داروی خارجی که بخواهد استفاده شود باید در کمیته غذا و دارو و درمان میزان اثربخشی آن بررسی شود بعد از آن اجازه مصرف در داخل داده می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اعتبار بخشی به بیمارستان‌ها، افزود: اکنون در بازدیدهای ما ملاک اعتبار بخشی بیمارستانهاست.

اجازه نمی‌دهیم داروهای تک نسخه‌ای را فقط پزشکان خاص تجویز کنند

جان بابایی با اشاره به داروهای تک نسخه ای، ابراز داشت: اجازه نمی دهیم داروهای تک نسخه‌ای را فقط پزشکان خاص تجویز کنند و در حال اصلاح فرایند تجویز این داروها هستیم.

وی از طراحی سامانه سیمای سرطان خبر داد و افزود: این سامانه بزودی اجباری میشود و هر پزشک درمانی سرطان باید اطلاعات بیمار و داروی مربوط به آن را در این سامانه وارد کند.

وی در ادامه سخنان خود از وجود 10هزار تخت روان پزشکی در کشور خبر داد.

رشد 37 درصدی پیوند اعضا

در ادامه این جلسه، مهدی شاد نوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه 50 درصد موضوع پیوند اعضا فرهنگ سازی است، گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد در پیوند اعضا رشد داشته‌ایم.

وی بیان داشت: از اهدای 53 هزار پیوند کلیه عبور کرده‌ایم و دانشگاه پزشکی شیراز هفته گذشته از 5هزارمین پیوند کبد خود را جشن گرفت.

شادنوش با بیان اینکه مرکز پزشکی شیراز با 700 پیوند در جهان رتبه اول را داراست، افزود: با هر مرگ مغزی اهدای 8عضو وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آیین نامه اهدا از فرد زنده به سراسر کشور ابلاغ شده است و از اول مردادماه نیز تخصیص و اولویت بندی دفتر پیوند انجام می‌شود.

رئیس مرکز پیوند و مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ابراز داشت: در ایران در سال‌های 96 و 97 بهترین سال‌های اهدای عضو بودن است. سالیانه 16 هزار تصادف جاده‌ای داریم که 50درصد آنها دچار مرگ مغزی می شوند و 2500 تا 4هزار نفر شرایط اهدای عضو را دارند.

در پایان جلسه، عسگری مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی درباره نظارت بر بیمارستان‌ها گفت: در اعتبار بخشی سعی می‌کنیم وابستگی پولی به اعتبار بخشی را حذف کنیم؛ ضمن اینکه یکی از راه‌های ارتقای، کیفی حفظ ایمنی بیمار است.

وی ادامه داد: 75درصد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ما درجه یک را دارا هستند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها