کد خبر: 337867
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حضور فیلم «متری شیش و نیم» در جشنواره فیلم ونیز گزارش می‌دهد:

نگاه سینماگران ایرانی به جزیره لیدو/ نمایش معضلات اجتماعی جنوب شهر تهران در شهر ونیز

فیلم «متری شیش و نیم» آخرین ساخته سعید روستایی در بخش «افق‌ها»ی جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد.

نگاه سینماگران ایرانی به جزیره لیدو/ نمایش معضلات اجتماعی جنوب شهر تهران در شهر ونیز
کد خبر: 337867
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حوزه فرهنگ و هنر تقریباً هفته آرامی را در حوزه رسانه و انتشار اخبار گذراند. شاید یکی از خبر‌هایی که بیش از همه در هفته گذشته به چشم آمد و در فضای مجازی نیز به آن بیش از بقیه اخبار پرداخته شد، حضور فیلم «متری شیش و نیم» در بخش «افق‌ها»ی جشنواره ونیز بود. تنها نماینده سینمای ایران در این جشنواره آخرین ساخته سعید روستایی بود که عوامل آن در جزیره «لیدو» حضور یافتند و این اثر را با اهالی رسانه مشاهده کردند. در ادامه جزئیاتی از مسیر نماینده سینمای ایران از زمان ساخته شدن تا نمایش در ونیز را مرور می‌کنیم.

پیش‌تولید نسبتاً طولانی

«متری شیش و نیم» بر اساس داستانی از سعید روستایی در محله‌های جنوبی تهران و پیرامون معضل اعتیاد روایت می‌شود. پیش‌تولید این فیلم نزدیک به یک سال زمان برد. مراحل تولید این فیلم سال 1396 در تهران کلید خورد و یک سال بعد در بهمن‌ماه 1397 در سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. عوامل «متری شیش و نیم» عبارت‌اند از: کارگردان و نویسنده: سعید روستایی، تهیه‌کننده: سیدجمال ساداتیان، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، طراح صحنه: محسن نصراللهی، طراح لباس: غزاله معتمد، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، منشی صحنه: ندا قائدی، تدوین: بهرام دهقان، صدابردار: ایرج شهزادی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، مجری طرح: حسین هادیانفر، عکاس: امیرحسین شجاعی، سرمایه‌گذاران: سید جمال ساداتیان و محمدصادق رنجکشان، دستیار اول فیلمبردار: احمد کاووس، دستیار اول کارگردان: مهدی توکلی، برنامه‌ریز: افشین رضایی. بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی.

نمایش در جشنواره ملی فیلم فجر و حواشی آن

سعید روستایی با نخستین فیلمش تبدیل به پدیده سینمای ایران شد. کارگردان جوانی که با «ابد و یک روز» داستان خانواده‌ای پرجمعیت را به تصویر کشید که درگیر مسائل و آسیب‌های مختلف اجتماعی بودند. فیلمی که اعتیاد و مسائل مربوط به مواد مخدر در مرکز آن قرار داشت. اما نمایش «متری شیش و نیم» در جشنواره سی و هفتم با حواشی بسیاری همراه بود. از دست دادن چند سانس برای نمایش در روز ابتدایی اکران این فیلم در جشنواره و شایعه شرایط ویژه قائل شدن برای آن بحث‌های فراوانی در پی داشت. از سوی دیگر بحث‌هایی درباره مخالفت‌های نیروی انتظامی با برخی از صحنه‌های فیلم نیز منتشر شده بود، اما به هر روی این فیلم در جشنواره اکران شد.

در مراسم اختتامیه نیز حواشی مختلفی برای فیلم پیش آمد. سعید روستایی بعد از دریافت جایزه، درباره همکاری با پلیس گفت:‌ «من پشت دستم را داغ بگذارم اگر از این به بعد اجازه دهم پلیس از جلوی دوربین که هیچ، از پشت دوربین فیلم‌هایم بگذرد!» او همچنین در اینستاگرام خود نوشت: «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای فیلم متری شیش و نیم، مردم، مردم، مردم، مردم، مردمی. ممنون بابت این حمایت جانانه. ممنون که با اینکه گاهی فیلم گیر کرد، گاهی سیاه‌سفید پخش شد، بعضی وقت‌ها نسخه دیر رسید، یه جاهایی دیر اکران شد، تو شهرستان اکران نشد و سانس‌ها محدود بود و صف‌ها طولانی، بازهم وقت گذاشتید و فیلم رو یکباره و چندباره دیدید. خدا رو شکر بین شما و فیلم و این جایزه واسطه‌ای نبود. ممنون از خانه سینما و تمام عزیزانی که از آرای مردمی صیانت کردید.»

جشن خانه سینما

در بیست و یکمین جشن خانه سینما جایزه بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای ساخت فیلم «متری شیش و نیم» رسید. این جایزه توسط کارگردان مطرح سینمای ایران بهمن فرمان‌آرا به سعید روستایی اهدا شد. روستایی بعد از دریافت این جایزه گفت: «خوشحالم از اینکه این جایزه را دریافت کردم و آرزو می‌کنم هیچ عکاسی در زندان نباشد و عکاسان بتوانند بیرون از زندان عکاسی کنند.»

تنها نماینده ایران در ایتالیا

«متری شیش و نیم» تنها نماینده سینمای ایران در هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز است. این فیلم در بخش «افق‌ها» نمایش داده شده است. «متری شش و نیم» در 2 نوبت در ونیز نمایش داده شد و عوامل این فیلم با آلبرتو باربارا رئیس جشنواره دیدار و گفت‌وگو کردند. بسیاری از اهالی سینما امید دارند تا این فیلم به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در این جشنواره موفق باشد و بتواند جوایز بخش «افق‌ها» را به خود اختصاص دهد. جشنواره فیم ونیز روز 16 شهریورماه به پایان خواهد رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها