کد خبر: 339167
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

علاء‌الدین قاسمی:

تعزیه ارزشمندترین آیین نمایشی اهل تشیع است

علاء‌الدین قاسمی، هنرمند پیشکسوت تعزیه همراهی آیین های نمایشی کشورمان با رویدادها و مناسبت‌های مذهبی را نشانه مهر ماندگار و دلدادگی ایرانیان مسلمان با ائمه اطهار(ع) دانست و تصریح کرد: تعزیه ارزشمندترین آیین نمایشی تشیع است.

تعزیه ارزشمندترین آیین نمایشی اهل تشیع است
کد خبر: 339167
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علاء‌الدین قاسمی با بیان آنکه رفتارهای آیینی و اجرای سنن نمایشی جزو جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن ایرانی در طول تاریخ بوده است گفت: خرده روایت‌ها و آیین‌های نمایشی، زبان فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ پرشکوه تمدن کشورمان به شمار می رود و بخش مهمی از هویت فرهنگی ایران به واسطه همین رفتارهای آیینی به جهان معرفی شده است.

او ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این میان آن است که تولید و اجرای آیین های نمایشی به ویژه در حوزه رفتارها و سنت های نمایش مذهبی هیچگاه تحت حمایت و دستور حاکمیت نبوده و همواره خود مردم میدان‌دار اجرا و ارائه سنت های نمایش آیینی در مناسبت ها و ایام خاص به ویژه در رویدادها و رخدادهای مذهبی بودند.

این پیشکسوت هنر تعزیه که سابقه اجرای این آیین نمایشی را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در ایالات متحده آمریکا دارد؛ رویدادهای مذهبی و تاریخی را ریشه مشترک شکل گیری آیین‌های نمایشی در جهان دانست و خاطرنشان کرد: مخاطبان جهانی در مواجهه با هنر تعزیه ایران بدون آنکه شناختی از اباعبدالله و حادثه عظیم عاشورا داشته باشند به دلیل زبان آشنای فرهنگ مذهبی با هنر تعزیه ارتباط برقرار می کنند.

او در پاسخ به چرایی این امر یادآور شد: ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حق، مفهومی آشنا و جهانشمول است؛ از سوی دیگر رفتار همواره بر مدار عدالت و مظلومیت امام حسین(ع)، خاندان و یاران باوفایش که بزرگترین تراژدی تاریخ رویدادهای مذهبی جهان را به نام خود رقم زده است، چنان دارای مفهومی عظیم و انسانی‌ است که هر مخاطبی حتی اگر مسلمان نباشد نیز در درک و همراهی با این مساله تردیدی به دل نخواهد داشت.

کارگردان تعزیه های شهادت امام حسین(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) و شام غریبان ادامه داد: نمایش های معجزات و مصائب حضرت مسیح(ع) (نمایش های میراکل و میستر) مهمترین آیین های نمایشی و سنتی فرهنگ مسیحیت است و در مقابل این آیین ها، سنت کهن و میراث معنوی ماندگار هنر تعزیه، زبان و هویت فرهنگ تشیع در بازتاب رفتارهای نمایش مذهبی مسلمانان جهان و عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) و شهادت این امام بزرگوار و رقم خوردن قیام عاشورا و حادثه کربلاست.

به گفته قاسمی، تعزیه ارزشمندترین آیین نمایشی اهل تشیع است و جایگاه و اهمیت آن تا به حدی‌ است که به شناسنامه هویت بخش فرهنگ نمایشی و خرده روایت‌های آیینی و مذهبی ایرانیان در حوزه های نمایش‌های سوگ در طول تاریخ بدل شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها