کد خبر: 339681
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتقادات از توهین‌های مطرح‌شده در تریبون عزای اباعبدالله به مجلس ادامه دارد/ اهانت بابت طرحی که از دستور کار مجلس خارج نشده است

توهین علیرضا پناهیان به نمایندگان مجلس در هفته‌ای که گذشت انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت، آن‌ هم انتقاد از طرحی که اگرچه فوریت آن به تصویب نرسیده، اما از دستور کار مجلس خارج نشده و به‌ صورت عادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

انتقادات از توهین‌های مطرح‌شده در تریبون عزای اباعبدالله به مجلس ادامه دارد/ اهانت بابت طرحی که از دستور کار مجلس خارج نشده است
کد خبر: 339681
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- توهین به مجلس اتفاق تازه‌ای نیست و هرچه به انتخابات مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم، انتقادات بیشتر و بیشتر می‌شود. اما آنچه بیش از همه موجب برانگیختن انتقادات شده، توهین از تریبون عزای اباعبدالله (ع) است. در تازه‌ترین توهین‌ها به مجلس و نمایندگان مجلس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان طی یکی از خطبه‌های خود در شب‌های محرم، به بهانه عدم شفافیت رأی نمایندگان، به مجلس اهانت کرد. این در حالی است که در 9 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی حرفی از شفافیت آرای نمایندگان در میان نبود و مجلس دهمی‌ها برای نخستین بار این طرح را مطرح کردند که حالا به نظر می‌رسد برای آنها دردسرساز شده است. حالا، پس‌ از انتقاداتی که به نمایندگان مجلس بر سر طرح شفافیت آرا وارد می‌شود، برخی از خانه ملتی‌ها از لزوم شفافیت آرای مجامعی همچون شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و... صحبت می‌کنند.

پناهیان در این باره گفته است: «هرچه نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رأی می‌دهند به اینکه رأی نمایندگان شفاف نباشد، چه خبرتان است! بعد هم به‌ صورت بسیار جاهلانه و احمقانه می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید کنید، مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید! غلط کردید! شما چه ربطی به عقاید دارید؟ رأیتان را بدهید. شما با عقاید چه ربطی دارید؟ بگویید به چه رأی دادید و به چه رأی ندادید. غلط می‌کنید که بر اساس عقاید رأی بدهید! بر اساس کار کارشناسی باید رأی بدهید. آی مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید. کی به شما حق داده شفاف رأی دادن را تفتیش عقاید بدانید! رأی بر اساس کار کارشناسی است، بگویید که چه غلطی دارید می‌کنید، بگویید که چه را از ملت پنهان می‌کنید. مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون سوءاستفاده می‌کنند.»

اما این حرف‌ها با عکس‌العمل‌های شدیدی مواجه شد و توهین‌های پناهیان واکنش بسیاری از نمایندگان را که در تعطیلات تابستانی هستند به دنبال داشت.

ردیف

نام نماینده

واکنش‌ها به توهین پناهیان

1

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس

ادبیات استفاده‌شده توسط این سخنران نه در شأن نمایندگان ملت و مردم عزیز ایران است و نه در شأن مجلس سیدالشهدا. اگر مطالبه‎ای برای شفافیت رأی وجود دارد چرا شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهادهایی از این ‌دست شامل این شفافیت نشوند؟

2

علیرضا رحیمی، نماینده تهران

آقایی که از منبر امام حسین توهین ترویج می‌کند، آیا با اهانت به مردم و مجلس همچنان شایسته عنوان واعظ است؟

3

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب

باید به حال ‌و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی این‌گونه بی‌ادبانه به آن توهین می‌کنند.

4

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه

دستگاه نظارتی متوجه است که رد نفوذ را در جایی جست‌وجو کند که لیاخوف زمانه در لباس روحانیت در رأس منبر حسینی می‌نشیند و مجلس را به توپ وقاحت کلامی می‌بندد؟

5

محمود صادقی، نماینده تهران

عربده‌کشی برای شفافیت از جانب اشخاصی که به سینه‌زنی برای تمامیت‌خواهی شهره‌اند بیشتر به جوک شباهت دارد.

6

محمدکاظمی نماینده ملایر

از هیات‌رئیسه مجلس، به خصوص از آقای لاریجانی، درخواست می‌کنم از آقای پناهیان به اتهام توهین و اهانت به نمایندگان ملت، که در واقع توهین و اهانت به مردم محسوب می‌شود، اعلام شکایت و جرم شود.

7

سید امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد

‏فارغ از نوع مطالبه و بیان مطالبه‌گران، اینکه آرای نمایندگان علنی باشد حق طبیعی مردم است. این مطالبه مردم است نه یک فرد.

8

بهروز نعمتی، نماینده تهران

اگر منظورتان از شفافیت، بگیر و ببند است، مجلس تنها با فوریت طرح شفاف‌سازی مخالفت کرده است.

9

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر

توهین به مجلس در شأن مراسم روضه اباعبدالله نیست.

10

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه

توهین به مجلس، توهین به تمام اقوام و ملت ایران است.

11

غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار

توهین به کارگزاران نظام در ادب حسینی جایی ندارد.

12

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز

هیات‌رئیسه مجلس باید توهین این سخنران را بررسی کنند و در صورت صلاحدید به جهت توهین به جایگاه مجلس و نمایندگان پاسخ او را بدهند.

13

اسدالله عباسی، نماینده رودسر

فرد توهین‌کننده به مجلس مفهوم دو فوریت را نمی‌شناسد.

14

محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ

تعرض یک سخنران به مجلس قابل‌ قبول نیست.

15

ولی‌الله نانوا کناری، نماینده بابلسر

سخنرانان و افراد صاحب تریبون حق ندارند در سخنان‌شان و موضع‌گیری‌ها از حرف‌های رکیک، بی‌ادبانه و زشت استفاده کنند.

16

محمدجواد کولیوند، نماینده کرج

رهبر انقلاب حتماً از هتاکی به قوای نظام آزرده می‌شوند.

17

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت

چطور شده یک‌مرتبه یادشان افتاده بعد از 40 سال باید رأی نمایندگان شفاف‌سازی شود؟ سخنران توهین‌کننده به خانه ملت توضیح دهد که چرا اعتراض به عدم شفافیت سایر مجامع و مجالس ندارد؟ آیا در اینکه رأی مجامعی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان، شورای نگهبان و شورای عالی انقلاب فرهنگی شفاف نیست، مشکلی وجود ندارد؟

18

یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت

با سخنران هتاک برخورد قضایی شود، منبر امام حسین (ع) جای هتاکی نیست.

19

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم

توهین به مجلس، هتاکی به ملت است.

20

احمد سالک، نماینده اصفهان

زیر سوال بردن مجلس، توهین به‌ کل نظام است.

طرح شفافیت آرای نمایندگان چه بود؟

طرح شفافیت آرای نمایندگان که بر اساس آن در جریان بررسی لوایح و طرح‌ها رأی‌گیری مخفی به رأی‌گیری علنی تغییر می‌یافت، ابتدا آذرماه سال 96 توسط محمدجواد فتحی نماینده اصلاح‌طلب تهران مطرح شد و به امضای 38 تن از اعضای فراکسیون امید هم رسید. اما سرانجام محمدجواد فتحی و حسینعلی حاجی دلیگانی، 2 نماینده از 2 جناح سیاسی مختلف که در طرح‌هایی جداگانه به دنبال شفافیت آرای نمایندگان بودند، نظرات‌شان را در یک طرح تجمیع و آن طرح را به هیات‌رئیسه ارائه کردند.

یک‌فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان که تعداد امضاهای آن به 158 رسیده بود در شهریورماه سال گذشته به رأی گذاشته شد و درنتیجه با 59 رأی موافق، 108 رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده‌ حاضر در صحن علنی مجلس رد شد تا این طرح به‌صورت عادی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

علاوه بر این طرح، طرح مشابهی در تیرماه سال 97 از سوی مجتبی ذوالنور نماینده قم دنبال می‌شد. طرح ذوالنور که جامعیت بیشتری داشت علاوه بر شفافیت آرا به دیگر شاخص‌های شفافیت مجلس، از جمله سفرهای نمایندگان، حضور و غیاب، مرخصی و... هم پرداخته بود. گفته می‌شد بیش از 207 تن از نمایندگان مجلس با روش‌های مختلف از این طرح شفافیت آرا حمایت کرده‌اند.

2 فوریت طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با محوریت شفافیت آرای نمایندگان در سوم شهریور سال جاری مطرح شد که 2 فوریت آن با 69 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر رد شد، پس‌ از آن یک‌ فوریت این طرح هم به رأی گذاشته شد که یک‌ فوریت آن نیز رأی نیاورد.

لزوم برخورد با تندروها

اگرچه مقابله با تندروی‌ها آسان نیست، اما امید است که یک‌ بار برای همیشه برخوردی با توهین‌کنندگان به انتخاب مردم صورت گیرد، شاید این برخوردها ترمزی باشد برای ممانعت از تندروی‌هایی که هرچه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها